JaapEnDiana.reismee.nl

Van Kaapstad naar Addo

Van Kaapstad naar Addo

29 februari. Na het inleveren bij Britz/Kea van de camper, zijn we door hen naar Hertz bij het vliegveld gebracht waar we de huurauto in ontvangst namen. Vandaar zijn we naar Tafelberg gereden. Met de lift naar boven. Prachtig uitzicht over de zee, Robbeneiland en Kaapstad. Daarna naar het Waterfront gereden. Dit ligt bij de marina en is een groot winkel en uitgaanscentrum. Heerlijk op een terras gezeten en mosselen gegeten. Vandaar zijn we naar de vrienden, Mike en Joye Smith, van Aad en Tiny gereden voor 2 overnachtingen. Zij hadden heerlijk voor ons gekookt. De eerste nacht hebben wij bij een vriendin van Joye geslapen want ze had nog geen kamer voor ons vrij. Katy had een mooie maar kleine kamer voor ons. Zij vertelde dat het water schaars is. Je kon 4 dagen per week 1 uur de tuin sproeien. Zij had een grote en mooie tuin en zei heel triest ‘My garden is dying’.

De volgende dag naar Simonstown om de pinquins te zien. Zij broeden daar op een stuk strand waar je naar toe kon wandelen. Leuk om dat te zien. We reden langs de Atlantische Oceaan, prachtig om te zien. Vandaar naar Kaap de Goede hoop. Zo bijzonder om daar te staan. Het meest zuidelijke punt van het continent Africa. Wij hebben vanaf de oude vuurtoren, gebouwd in 1860 en 249 meter boven zee niveau staat, een wandeling gemaakt naar het uiterste punt waar een kleine vuurtoren staat. De wandeling viel niet mee met een hitte van 38 gr. Vanaf de kaap zijn we terug gereden via Houtmanbaai en de Chapmanpeak. Mooie vergezichten over de baai en oceaan.

2 maart. Mooi trip gemaakt langs veel wijngaarden op weg naar Montagu. In Robertson gestopt om bij de wijngaard wijn en port in te slaan. In Montagu bij het Koo Karoo Guest house overnacht. We hadden daar een selfcatering lodge met 2 slaapkamers. Je kon er ook een kamer huren en gebruik maken van een klein zwembad.

Verder gereden over de route 62 naar Oudtshoorn. We reden door een mooi landschap en zijn gestopt in Barrydale. Daar heb je een restaurant waar we koffie dronken die De Blauwe Koe heet. Deze uitspanning ligt aan een vijver waar je brood in mocht gooien om heel veel karpers erop af te zien gaan. Je had vanaf het terras een mooi uitzicht op het landelijke dorpje. Het restaurantje bij de dam was gesticht door Hannette en Boetie. Kinderen van Robert en Mary-Ann Cooke. Deze familie kwam uit Dublin in Ierland en konden daar niet trouwen wegens het klasse verschil. Zij kwamen per schip naar Kaapstad en trokken met een ossenwagen naar Swellendam. Zij eindigde in 1890 in Barrydale waar zij sinds die tijd fruittelers zijn. Toen we door Barrydale reden, zag je nergens traliewerk voor tuinen en ramen en je kon de deuren open zien staan. We hebben in Calitzdorp geluncht en we zijn 2 nachten in de Attakwas lodge gebleven. Hier hadden we weer een groot huis in de vijftiger jaren stijl, erg leuk.

De volgenden dag naar Prince Charles een klein plaatsje in het Groot Swartsgebergte. We wilden over de Swartsberg Pas terug naar Oudtshoorn. Dit is één van de mooiste passen van de wereld, echter hij was gesloten wegens werkzaamheden We zijn weer terug gereden door de Meieringpoort (een kloof) en gestopt om naar de waterval te wandelen. Echter weinig water te zien. Daarna bij Buffels Drift gegeten. Een mooie plek aan een vijver waar weleens nijlpaarden in vertoeven, echter op deze hete dag (+/- 40 gr.)niets gezien.

5 maart. Vandaag langs de Indische Oceaan gereden op weg naar Addo. We reden via George en Knysna waar we onderweg een bijzonder vogel tuin hebben bekeken. Daarna naar de mond van de Stormrivier, die uitkomt in de Indische Oceaan. Om er te komen moet je door het natuur reservaat Tsitsikamma National Park. Dan loop en klim je 1 km naar de mond waar je 3 hangbruggen hebt. Een fantastisch ervaringen om boven het water over de bruggen te lopen. Toen we haast terug waren bij de auto kregen we een flinke onweer en regenbui over ons heen. Helaas bleef het somber en regenachtig en konden we weinig van de Indische Oceaan zien toen we in het Misty Mountain Reserve, gelegen aan de oceaan, gingen overnachten.

De volgende dag naar Addo voor een overnachting in het mooie Avoca lodge. Wederom vrienden van Aad en Tiny. We werden verwelkomt door de hele familie want er was een verjaardag partij aan de gang. De lodge lag mooi tussen de sinaasappel boomgaarden aan de Sundays rivier. Je kon er kanoën en heerlijk zwemmen in de rivier of het zwembad. De rit naar Addo was regenachtig en somber. Na het mooie weer is het na de onweerbui afgekoeld naar zo 24 gr. en blijft het een paar dagen wisselvallig weer. We zijn op 7 maart onze 1e game gaan doen in het Addo Elephant National Park. We hebben er niet veel dieren gezien. Met regen verstoppen ze zich tussen de bomen en struiken. Wel tot onze verbazing een leeuwin gezien, fantastisch. In de middag naar de Missie Post van de Sisters of Mercy. De 2 zusters Martha en Breda komen uit Ierland en zijn al een aantal jaren actief voor de bevolking. Aad en Tiny komen hier al jaren en sponsoren de zusters met allerlei giften voor de townships. Als blijk van waardering mogen zij gratis gebruik maken van het huis dat bij de missie post staat en er zo lang verblijven als nodig is. Het huis heeft 2 slaapkamers dus wij konden er dit keer ook verblijven. Wij hebben een tas met kleding en gebreide kindertruien achtergelaten. De truitjes zijn gebreid door een kennis van ons uit Spijkenisse Lisette Louwens. Ook de zusters met wat geld verwent zodat zij dit kunnen gebruiken voor hun werk. Tiny had ook allerlei dingen meegebracht ter sponsoring. Daar zij graag kookt komen de zusters iedere avond eten.

Wij zijn op 9 maart onze 2e game in het Addo park gaan doen. We zijn toen om 7 uur ’s ochtends gegaan want dan heb je de meeste kans om de dieren te bewonderen. Nou we hebben ze gezien. Een prachtige leeuw, olifanten, zebra’s, koedoes, bokken, schildpadden een super grote slak, etc. Op een geven moment kwamen we een hoek om en voor ons een levens grote olifant op ons pad. Wij stoppen maar de bull bleef maar op ons afkomen. Toen hij vlakbij was en met zijn oren begon te wapperen zijn we als een speer achteruit gereden en omgekeerd. Je weet nooit wat zo’n beest gaat doen. Wel een super ervaring.

We blijven deze week nog in Addo en gaan rond de 12e verder richting Johannesburg. We gaan nog wat toeren in de omgeving terwijl Aad en Tiny nog wat bezoeken afleggen bij vrienden.

Wim en Gerrie

Wat veeeeeel!! Jullie beleven dagelijks wat je nog niet in een heel leven beleeft! Grandioos!!!!

Peter en Yolanda

Jullie vervelen je niet, dat is wel duidelijk.
Mooie verhalen hoor.

Astrid

Super leuk en mooi. Je kan het maar allemaal gezien hebben hoor... De ervaring van het vakantie vieren. Voorzichtig aan en nog veel plezier de ruime twee weken.

xxxx

Gerda en Fred

Willen jullie nog wel naar huis terug? Wat zullen jullie veel te vertellen hebben .

Nancy

Het ziet er geweldig uit en wat een schitterende natuur en dieren. Ik zou niet meer terug willen ;-). Geniet er nog heerlijk van. Groetjes xxx

Jan en Baukjen

mooi verslag en mooie bijbehorende foto's. Jullie zien en maken veel mee. Dat jullie voor die grote bul even een stapje terug deden kunnen we wel begrijpen. Wat een joekel. Geniet van de resterende tijd.
Groetjes,
Baukjen en Jan vanuit een zonnig Lagos maar gelukkig geen 40 graden