JaapEnDiana.reismee.nl

Van Addo naar Dundee

Van Addo naar Dundee

In de week die we in Addo waren hebben we ook een creche bezocht in de township. Lieve kindertjes die wij met snoep hebben verwend. We zijn ook voor de 2e keer naar het Addo Elephant Park gegaan. Deze keer al om 6.15 uur er naar toe in de hoop meer dieren te zien in dit schitterende park. Ons vroege opstaan werd beloond, we hebben er gezien een leeuw, zebra’s, arenden, wilde beast, koedoes, vele bokken etc. We hebben 2 keer een route door het park gereden.

Tiny en Aad gingen nog een aantal keren met de zusters Martha en Breda op pad. Wij zijn toen naar een mooi plaatsje gereden Graaff-Reinet. We reden door een vlak droog landschap, bijzonder om te zien, de Karoo genaamd. We waren al vroeg in Graaff-Reinet en zijn eerst naar het nabij gelegen Natuur Reservaat gereden om naar de Valley of Desolation (troosteloosheid) te gaan. Naar de top gereden waar we 2 wandelpaden op gegaan zijn. We hadden bij het 1e wandelpad om hoog een mooi uitzicht op Graaff-Reinet, het landschap van de Karoo en het stuwmeer en Van Ryneveld Pass Dam. Het 2e wandelpad, 200 meter omhoog, ging naar een rotsplateau. Het plateau bedekt met doleriet sediments-lagen is diep uitgesleten. De steile wanden en fantastisch gevormde, tot wel 1200 meter hoge rotspilaren, zijn bijzonder om te zien. We hebben de route door het park waar diverse dieren te zien zijn niet gedaan. We hebben wel een stop gemaakt bij de dam.

In de middag door het plaatsje gewandeld dat naar de gouverneur van de Kaap Van der Graaff en zijn vrouw Reinet is vernoemd. Het stadje heeft prachtige gerestaureerd huizen in Kaap Hollandse architectuur. Mooi om te zien de neogotische Grootkerk, een aantal musea, een klein theater en het Drostdy Hotel. Dit hotel is gevestigd in het oude landvoogdij gebouw uit 1806. Wij hebben het museum het Reinet House bezocht. De omstreeks 1870 gebouwde pastorie heeft een mooie verzameling 18e en 19e -eeuwse meubels. In de tuin kun je nog een wijnstok zien die geplant is in 1870 en één van de oudste ter wereld is. Er groeien nog steeds druiven aan. We zijn gaan overnachten in een B&B de Beau&I. Beau en Imelda verhuren een aantal mooie kamers en je krijgt er een super ontbijt.

Op 11 maart naar Mount Zebra National Park. Er verblijven veel dieren maar wij gingen voornamelijk voor de haast in 1937 uitgestorven bergzebra’s te zien. Er werden toen enkele merries en hengsten uitgezet en er leven er nu meer dan 200. Prachtig om te zien. In de middag terug naar Addo gereden.

Nadat we nog bij de vrienden van Aad en Tiny, Mike en Nita, geluncht hebben op Happy Lands een farm met B&B, zijn we in de middag naar de rivier op hun land gegaan. Hun zoons zijn daar een bedrijfje gestart, Adroline, waar je met een zipline, een swing en kano varen aan de gang kunt gaan. Jaap en Aad hebben de zipline en de swing uit geprobeerd. Je kunt er ook eten in het leuk gelegen restaurantje.

Na een week op de missie post van de zusters zijn we op 13 maart naar Boesmanriviermond gegaan. Anton en Kathy Maclean zijn vrienden van Aad en Tiny en wij mochten in een huisje op hun terrein logeren. We hebben en wandeling naar de riviermond gemaakt. Gelopen door de duinen om de Indische Oceaan te zien. Anton nam ons mee naar zijn Chestey Game Farm. Een 4400 ha groot gebied met koedoes, wilde beast, bokken en zebra’s. Het beheer was in handen van Tutti die met zijn vrouw de farm onderhoud. We hebben in een blokhut, er zijn er meer voor verhuur, daar een nacht geslapen. Verder hebben we nog de Coombs Methodist Church uit 1890 bezocht. Op de terug weg een oude vuurtoren bij Great Fish Point bekeken. Wij hebben leuke dagen bij hen gehad en zijn verwend met een braai en een diner.

Op 16 maart door en prachtig landschap gereden van de provincie Kwazulu Natal. We hebben overnacht in Elliot in de Myburg B&B en in Udenberg waar we in de Moya cottage hebben geslapen. Udenberg ligt aan de rand van de Drakensberg. We zijn tenslotte in Dundee aangekomen. We hebben daar een leuke lodge gevonden op het Kwarie Lodge en Caravanpark. We blijven hier 2 nachten. Dundee ligt op de grens van Kwazulu Natal en Oranje Vrijstaat. Wij zijn naar het monument gegaan waar de slag van de Bloedrivier wordt weer gegeven. Op 16 december 1838 vielen de zoeloes onder koning Dingaan de boeren, Voortrekkers, onder leiding van kommandant Andries Pretories aan. Door de opstelling van de boerenkarren en kanonnen verloren de zoeloes de strijd. Vele gewonden zoeloes eindigden gewond in de rivier die daardoor rood kleurde. De naam Bloedrivier (Bloodriver) is daar aan ontleend. In het museum van de boeren (Voortrkkers) en het museum van de zoeloes (Ncome) werd ons door de beheerders alles goed uitgelegd.

We gaan de laatste week op weg naar Johannesburg waar we op 24 maart weer naar Nederland terug vliegen. In deze week bezoeken we nog een aantal bijzonderheden die later weer in een verslag te lezen zijn.

Wim en Gerrie

Wat een geweldig leven hebben jullie...
WoW!! Veel natuur en mooie dieren gezien. Super interessant! Nog een fijne week en goede reis naar huis.

Gerda en Fred

Wat zijn die 2 maanden voorbij gevlogen, maar met zoveel moois kunnen jullie nog lang na genieten. Goede vlucht teug naar Nederland.

Astrid

Wat geweldig allemaal en ben benieuwd naar jullie laatste verhaaltje. Nu nog heel erg intens genieten van jullie laatste dagen. xxxx