JaapEnDiana.reismee.nl

Van Dundee naar Johannesburg

Van Dundee naar Johannesburg

Op 20 maart vertrokken uit Dundee. We hadden het naar onze zin gehad in het huisje, dat erg leek op een Fred Flinstone huis, op het mooie caravanpark. We gingen op weg maar wisten niet waar we precies zouden eindigen. We vertrokken met mist, ongewoon voor ons. Gelukkig trok die na een tijdje weg en kwam de zon door. De laatste tijd hebben we regelmatig temperaturen tussen de 25 en 30gr. best warm als je wat wilt ondernemen. Onder weg hebben we in het Barbeton Natuur Park het Jane Goodall Instituut bezocht. Deze Engelse vrouw is daar jaren geleden een opvang centrum begonnen voor chimpansees. We kregen van een gids een rondleiding en uitleg wat er wordt gedaan voor de dikwijls mishandelde apen. Apen die in een circus of op straat werkte om toeristen te vermaken. Van over de hele wereld kwamen er apen die verwaarloosd waren of opnieuw opgevoed moesten worden. Zij streefde ernaar om ze zover gezond te maken dat ze weer hun natuurlijk gedrag vertoonden. Er leefden nu 39 apen in het opvang centrum.

We kwamen tenslotte in Graskop uit waar we een leuke lodge vonden, Lodge Cabin, waar we 2 dagen konden blijven. De volgende dag bleef onze gids Tiny, die ons zoveel mooie dingen over Afrika kon vertellen, thuis wegens ziekte. Zij nam een rustdag daar zij al enkele dagen last had van haar artrose. Wij zijn toen een gedeelte van de Panorama route gaan rijden. We reden langs het gebied van de Blyde River Canyon, zo mooi al die prachtige vergezichten. We zijn naar het uitzicht punt gelopen dat heet God’s Window (dit ligt op 1829 m hoog), verder naar het uitzichtpunt geklommen in het Regenwoud. Verder gereden naar Wonder View waar we uitkeken over de bossen en ergens een bosbrand zagen. Toen naar Bourke’s Luck Potholes. Dit is in de canyon een waterval met diepe kolkgaten. De waterval is samen gevoegd van de Blyd en Treur rivier. Waar deze samenvloeiing begon lag vroeger een kleine goudmijn. Prachtig om daar te lopen. Verder naar het Lowveld View. Daar kon je de Canyon zien die de Blyd rivier uitgesleten had. Verder naar het uitzicht punt waar je een mooi uitzicht op de bergen hebt en op Three Rondavels. Deze geologische formaties waren ooit bekend als “The Chief en zijn drie vrouwen”. De drie plekken zijn vernoemd naar zijn drie vrouwen – Magabolie, Mogoladikwe en Maseroto. De rotsformatie is vorm gegeven door leisteen en kwartsiet. Onderweg hebben we gegeten bij een bijzonder restaurantje, de Shoe Cave. Gebouwd door Ron van Zyl en zijn familie die er later een winkeltje en restaurantje in vestigde. De Shoe is onder leidng van een gids te bezoeken. Wij hebben deze dag een prachtig stukje Afrika gezien.

Op 22 en 23 maart hebben wij het Kruger Nationaal Park bezocht. De eerst nacht gelogeerd in de Bamboo Inn. Eenvoudige schone kamers en we hebben daar in het restaurant het diner en ontbijt gebruikt. De eigenaren waren net 3 weken open en moesten nog het e.a. perfectioneren. De 2e nacht, voordat we naar Johannesburg gaan om naar huis te vliegen, slapen we bij Nelspruit in Guest House 52 Bracelet. Leuke locatie met kamers in de 50 jaren stijl.

Het Kruger National Park biedt een wildlife ervaring die behoort tot de beste van Afrika. Wij hebben genoten in dit park dat opgericht is 1898 om de wilde dieren te beschermen. Er kan overnacht worden in huisjes of tenten. Wij konden er helaas niet overnachten want alles was volgeboekt. Je moet al ruim van te voren iets boeken als je in het park wilt verblijven. Wat hebben wij allemaal gezien op onze toer door het park: rinocerossen, nijlpaarden, jachtluipaard, bokken, giraffen, hyena, gnoes, hyena, buffel, apen en een bromvogel. Eigenlijk te veel om op te noemen. Wij hebben in de 2 dagen al veel gezien maar je kunt dagen rijden over de haast 2 miljoen ha groot park.

We hebben de afgelopen 8 weken heel veel gezien en genoten van Botswana, Zambia met de Victoria Watervallen, Namibië en Zuid Afrika. Van Zuid Afrika dat een zo groots land is hebben we een klein gedeelte gezien. We hebben v.n. met de blanke bevolking kennisgemaakt. Deze hebben toch wel de meeste bedrijven in handen. De Afrikaners krijgen het steeds beter vergeleken met jaren terug. Er zijn nog wel townships waar erbarmelijk slechte behuizing te zien is. Er worden wel nieuwe huisjes ter vervanging gebouwd. Men noemt dat de Mandela huisje. Het is wel zo dat als je door dit land rijdt en je wilt wat gaan drinken in een stadje, dat je geconfronteerd wordt met armelijke huizen en vuile straten met alleen Afrikaners. Wij zijn dan maar doorgereden. De Afrikaners waar we wel mee te maken gekregen hebben in winkels en restaurants waren aardig en behulpzaam. Wij hebben veel te danken aan onze neef Aad en nicht Tiny die ons veel hebben laten zien van dit mooie land. We zijn op plekken geweest die we anders misschien wel nooit gezien hadden.

peterpelo@gmail.com

mooie verhalen weer, 8 weken zijn ook zo om he?

Leendert boudesteijn

Wat een mooie reis brief weer. En een goede reis huiswaarts xx

jantje

Fijn dat jullie het zo naar zin gehad hebben en dat je dit meegemaakt mogen hebden een pracht verslag en mooie foto s gr jan en wanda xx

PETRA

Het zit er bijna op. Heel veel mooie foto's en mooie verhalen. Dit nemen jullie maar weer mooi mee in jullie ervaringen. Maar toch weer fijn om naar huis te komen. Dus alvast een hele veilige reis en tot morgen.xx

Wim en Gerrie

Wat een grappig huisje... Van de Flintstones?!
Weer genoten van jullie verhaal. Bijzonder om zoveel Nederlands/ Zuid-Afrikaanse namen tegen te komen.
Goede reis naar huis

Andrea

Geweldige reis! Deze ervaring nemen ze jullie niet meer af! Straks heerlijk nagenieten thuis. xx

Gerard & Josje.

Leuke reisverslagen en prachtige plaatjes.
Bijzonder om in die landen rond te reizen.