JaapEnDiana.reismee.nl

Zomer campertrip 2016 deel 1

Verslag zomer trip 2016 deel 1

We hadden na de 10 dagen met het nieuwe campertje en Jim naar Parijs de smaak te pakken. We overwogen waar we naar toe wilden gaan. Niet te ver weg want na Jaap zijn longembolie in april is het nog steeds uitzoeken hoeveel bloedverdunners hij moet gebruiken om zijn ING waarden tussen 2 en 3 te houden. Hij prikt zelf en we geven de waarden door via het internet aan de Star. Per email krijgen we bericht hoeveel hij per dag die week moet slikken. Wel zo makkelijk onderweg. Afijn we besloten eens wat anders te doen en een trip te maken via Duitsland naar Polen en als er nog tijd is een uitstapje naar Tjechië. Niet te ver van Nederland allemaal. Het wandelen gaat steeds beter bij Jaap alhoewel hij het soms nog erg benauwd heeft. Op de fiets gaat het beter.

Donderdag 22 juni

We zijn niet te vroeg vertrokken. Eerst naar de Automaterialen zaak voor een set lampje voor de koplampen. Daarna hebben we de snelwegen genomen naar Wesel in Duitsland onze eerste stop. We hebben daar op CP (45 plaatsen) Römerwardt gestaan aan de Rijn. Leuke ruime plek voor Eur 9,-. Je kunt er bij de sani terecht voor lozen vuil water en toilet. Elektrisch kost Eur 1,- voor 1 kwh. Wij gebruikten alleen de koelkast en deden 10 uur met 1 kwh. Aan de Rijn een promenade, Biergarten, Restaurant, speeltuin en zwembad. Wij hebben een wandeling gemaakt en ’s avonds in de Biergarten gegeten. In de omgeving mooei feitspaden om tochten te maken. De volgende morgen een fietst tochtje van 10 minuten naar Wesel. Leuk stadje met mooie winkel straten waar we bij de Vodafone een 3 gb prepaid internet konden kopen vor E 25,-. Voordeel van dit kaartje, bij benzinepompen en lotto winkels kun je hem op waarderen. Gereden 195 km.

Donderdag 23 juni

Van Wesel naar de gratis CP (4 plaatsen) Seilerblick in Iserlohn aan de westzijde van het Rhurgebied. Sani zuil tegen betaling van munten. Het elektrisch koste E 0.50 pkwh. Wij hebben de stekker erin gedaan en zagen 1000 kwh op de meter staan. Daar hebben we ruimschoots mee gedaan zelfs elektrisch gekookt. Wij stonden een 10 minuten van de Seilersee. We zijn er naar toe gefietst en hebben een wandeling gemaakt. Het was intussen erg warm geworden zo rond 30 gr. Dus die nacht een fikse onweersbui. Gereden 132 km.

Vrijdag 24 juni

Na de onweersbui nachts zag het weer er onstabiel uit. We hebben op ons gemak ontbeten en zijn laat vertrokken. Alles gereden zonder een autobaan gezien te hebben. Mooi landschap door Nordhein Westfalen. Onderweg boodschappen gedaan bij een zeer grote einkauf. Ons doel een gratis CP (11 plaatsen) Kombibad in Lippstadt . Aanwezig een sani zuil, water E 1,- en elektrisch E 1,- voor 4 uur. In de middag ondanks een onweer opkomst naar het centrum gewandeld dat een 15 minuten van de CP lag. De binnenstad erg leuk met mooi winkel straten en op verschillende plekken historische gebouwen. Lippstadt noemt haarzelf het Venetië van Westfalen vanwege de serk vertekte rivier de Lippe en de overstortsystemen, aangelegd nadat de stad vee malen zware wateroverlast meemaakte. In de stad bevind zich één van de moeilijkste kano slalom-banen van Duitsland. Terug naar de camper in de regen. Rest van de dag lekker gelezen onder de luifel. Gereden 67 km.

Zaterdag 25 juni

Vannacht begon het te stortregenen en het zag er naar uit dat dit nog wel even door zou gaan. Na de saniservice, vuilwater- en toilet lozen, water tanken zijn we vertrokken. Wij zijn door een prachtige bosgebieden gereden. Onderweg koffie gedronken bij een Mac Donald. Lekkere cappuccino met een brownie. Onze bestemming Bad Karlshafen, dat aan de Weser ligt, waar we een gratis CP (8 plaatsen) Stellplatz am Sportplatz vonden uit de Campercontact app. Geen voorzieningen maar op 250m van een Therme en het stadje. Bij de Therme kon je badderen in zoutwater. Helaas vonden we de prijzen aan de hoge kant. Zowat een halve tank diesel dus het badderen stellen we nog even uit. Het stadje was niet echt spectaculair maar dit werd goed gemaakt door de mooie bosrijke omgeving van het vrij diep ingesneden Weserdal. Gereden 100 km

Na de lunch, het regende nog steeds, besloten nog een stukje verder te rijden. We reden door een mooi bosrijk gebied. Ons doel Duderstadt dat ligt op de grens van vm oost-west grens, we waren dus in de Neue Bundesländer. De gratis CP (40 plaatsen) P+R ligt mooi aan de rand van het stadje. De sani, water en het elektrisch (5 aansluitpunten) werkt via munten, te verkrijgen bij het Bürgerburo of de Penny supermarkt op 200m. Intussen was het zonnetje gaan schijnen. Wij de fietsen gepakt om naar het centrum (1,1km) te gaan. We slenterden door het mooie historische stadje met oude huizen (vakwerk) en 2 mooie kerken. De stadspoort met zijn gedraaid dak was ook geheel intact. Op de markt een biertje gedronken en tegen de avond waren we weer terug bij de camper. Gereden 82km

Zondag 26 juni

Vroeg vertrokken met goed weer. Ons doel Wernigerode. De CP (18 plaatsen) Parking lag vlakbij het centrum en kostte E 5,- maar daar mocht je zo lang je wilde voor blijven staan. Er was een sani zuil en te verkrijgen voor E 1,- water en elektrisch E 1,- kwh op de stroomzuilen. We zijn door het Nationaal Park Harz gereden. Onderweg gestopt bij een Wacht toren uit het DDR tijdperk. Achter de toren kon je wandelen en zag je kleine bunkers om de 500m. Je zag ook borden onderweg die het einde van dat tijdperk aan gaven.

We hebben een mooie stads wandeling gemaakt die op 10 minuten van de CP lag. De binnenstad met zijn mooie Stadhuis, marktplein en oude huizen is een lust voor het oog. Er was veel te doen in het stadje. Je kon naar een Miniaturstadt, een rit maken met de beroemde historische stoomlocomotieven van de Brockenspoorweg. Het hoog boven de stad gelegen kasteel was door een flinke klim te bereiken via een bos. De stad is omgeven door mooi wandel parken. In het Burgerpark worden er regelmatig festivals georganiseerd. Op de CP hoorde je wel regelmatig de trein langs gaan en je had wat verkeer hinder. Wij stoorden ons daar niet aan. ’s Middags lekker in de zon zitten lezen. Gereden 69km

Maandag 27 juni

Vandaag vertrokken naar museum en Kurstadt Bad Düben. De gratis mix parking (4 CP plaatsen) Kurgebiet Bad Düben lag mooi aan een meertje en Kurpark. Een sani zuil en water kon je tappen voor E 1,-. Helaas geen elektrisch, wel was er een toilet deze was echter afgesloten. Wij zijn op de fiets, een kwartier van de CP, naar het stadje gegaan. Mooi marktplein met stadhuis verder een kerk en de Burcht Düben. Deze stond in de stelling om te worden geverfd. In deze kleine burcht verbleef op 11 oktober 1813 Napoleon met zijn leger rondom verdeeld over 3 bruggen. Hij wachtte daar op de Pruisische Generaal Blücher. Deze had daar lucht van gekregen en was verdwenen naar het westen door de rivier de Mulde over te steken. Op 14 oktober 1813 vertrok hij naar Leipzig. Verder nog een watermolen op het droge gezien. En bij binnenkomst van het stadje stond er een oude Bockwinde watermolen geheel gerestaureerd. Gereden 168 km

Dinsdag 28 juni

Vanmorgen een mooie trip door het Brandenburgerland. Zonnig weer zoals we de laatste dagen volop hebben met temperaturen tussen 20 en 25 gr. Gereden door de bossen, velden en mooi dorpen. We waren van plan naar een P in Luckau te gaan. Daar aangekomen viel het ons tegen. De plaats zag er verwaarloosd uit en de sani zuil zag eruit of hij in jaren niet was gebruikt. Dus verder gereden. In Gross Wasserburg reden we langs een CP plaats. Gekeerd en deze opgereden. De naam Wasserwanderrastplatz een parkje voor zo 8 campers en dagjes mensen die kano varen in de achtergelegen Wasser Spree. Dit riviertje valt onder het gebied van het Unterspreewald. Wandelen, fietsen, bergbeklimmen en nog veel meer hier te doen. Wij moesten een telefoonnr. bellen dat we er waren en dan komen ze voor je verblijf E5,- voor de camper en E4,- p.p. innen. Dit is voor gebruik van elektrisch, douche, wc, afwasmogelijkheid, bbq gebruik en water vullen. Wij hebben een lekkere relax middag gehouden. Morgen richting Polen. Gereden 127 km.

Peter Ter Haar

Leuke verhalen weer.
Niet te grote stukken rijden en relaxen.
Beterschap voor Jaap.
Wij zijn met de nieuwe FUNNY GIRL onderweg naar Griekenland, varen nu bij Cefalú noordelijk van Sicilië.
Nu in één ruk door straat van Mesina naar Rochella Ionica.
Vanmorgen uit Palermo vertrokken, proberen dan vrijdagochtend vanuit Rocella naar Preveza te varen. De wind lijkt goed.

ikkie

Fijn dat Jullie het zo leuk hebben met het wielenhuis. Van alle gemakken voorzien zelfs het dokteren vanuit de camper dat het allemaal kan tegenwoordig. Veel plezier nog ik ga even de foto's kijken.

John van Opzeeland

Hallo jongens, wat fijn van de nieuwe camper. Schrokken wel van bericht van longembolie. We hopen heel erg dat je nog lang mag genieten samen! Wij hebben Andante net verkocht, 2 boten is te veel van het goede. Nu s'winters naar Thailand, zomers Europa fietsend of rijdend...Lieve groeten,
John en Anneke.

Fred en Gerda

In de kuip net het verslag gelezen
Toppie, dat jullie weer gestart zijn
Kijken uit naar het volgende verslag.

Wim en Gerrie

Fijn genieten van reizen met nieuwe camper!
En Jaap kan zelf dokteren..
Veel plezier en horen graag van de komende reizen.
Lieve groeten

jan en baukjen

Hoi Diana en Jaap, leuk weer van jullie te horen. Begrijpen dat jullie een nieuwe camper hebben. Minder mooi het bericht over de longembolie van Jaap. Wij liggen in Horta op Faial. Zijn hier gekomen via Porto Santo/Madeira, Santa Maria en Sao Miquel. Gaan
nog andere eilanden bezoeken. Alles goed hier.
Veel plezier op jullie nieuwe reis.
groetjes, Baukjen en Jan.