JaapEnDiana.reismee.nl

Zomer campertrip 2016 deel 4

Zomertrip 2016 deel 4

Dinsdag 12 juli

De snelweg naar Auschwitz (Oswiechim)verliep voorspoedig. Het eerste stuk van 69 km was nog erg hobbelig. Daar moest men nog vernieuwen. We hebben een paar keer gestopt om de benen te strekken, koffie en lunch te gebruiken. Het was erg warm geworden en ook zagen we onweer in de lucht. We kwamen op een mixparking t.o. de ingang van het Auschwitz museum. De parking koste E 11,25 incl. elektrisch en voor wc en douche moest een klein bedrag betaald. Gereden 409 km

Woensdag 13 juli

Afgelopen nacht stevig onweer en de hele nacht erg veel regen gevallen. We zijn met de regenjas en de paraplu al vroeg naar het park gegaan. Intree van zowel Auschwitz I als II (Birkenau) geheel gratis. De beide parken staan op de Werelderfgoed lijst van Unesco. Auschwitz was een verzameling van concentratie- en vernietigingskampen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door nazi Duitsland nabij de Poolse stad Auschwitz (Pools: Oswiecim) werden opgezet. Naar Auschwitz werden ongeveer 1,3 miljoen mensen gedeporteerd. Hiervan zijn er ongeveer 1,1 miljoen om het keven gekomen waarvan het grootste deel werden vergast. Wij hebben vandaag de beide kampen uitgebreid bekeken en hebben er in totaal 6 uur rondgewandeld. Wij hebben er geen woorden voor wat wij gezien en ervaren hebben. Dikwijls bij het lezen van de verhalen en het zien van de foto’s moest ik slikken en een traantje wegpinken. Je kunt je niet voorstellen dat dit ooit heeft kunnen gebeuren. Je wordt geconfronteerd met massavernietiging van de joden, met het uitproberen van bizarre operaties op mensen en niet te vergeten het doden van ontelbare onschuldige kinderen.

Donderdag 14 juli

We werden wakker van de regen. Op de buienradar zag je dat het de hele dag zo zou blijven. We besloten de snelweg terug naar Duistland te nemen. Die trip viel niet mee om in harde wind en regen te rijden met de camper. Na 362 km waren we het zat en zijn vlak voor de grens op een BP parking gaan staan. Je had er een pompstation, hotel, Burger King, een Sparwinkel en je kon tegen betaling de wc en douche gebruiken. We stonden er best gezellig met veel drukte om ons heen, helaas hield de regen maar niet op.

Vrijdag 15 juli

Vanmorgen nog wat miezer regen en 17 gr. Het zag er niet naar uit dat het beter zou worden. Dus besloten wat stads bezoeken te doen. Op 21 km van waar we stonden lag in Duitse grensplaats Görlitz. Eerst daar heen gegaan. Het gedeelde stadje ligt in de deelstaat Saksen aan de rivier de Neisse. Aan de overzijde ligt Zgorzelec dat tot 1945 het oostelijke stadsdeel van Görlitz was. Beide steden hebben inmiddels een partnerschap gesloten. Nog veel Renaissance in de haast geheel intacte binnenstad. Vermelden waard is ook dat de 15e meridiaan oostelijk van Greenwich precies door de stad loopt en bepalend is voor de Midden-Europese tijdzone. Na een wandeling door de stad waar we in de St Petrus kerk zijn geweest, door gereden naar Dresden. We hebben de Parkplatz voor de camper op 250 m van de oude binnenstad genomen. Wel wat prijzig voor een CP t.w. E 23,- p.d. incl. elektrisch, maar lag erg mooi aan de Elbe en je kon (als het niet regende) vanaf een bankje ’s avonds de verlichte stad bekijken. We zouden er 2 nachten blijven.

Zaterdag 16 juli

Voor de lezers wordt het misschien wat saai, maar we zijn weer in zo’n prachtige stad geweest. Dresden de vroegere Oost Duitse stad staat vooral bekend om de barok- en rococoarchitectuur. Ondanks dat de stad meerdere keren te maken heeft gehad met grote verwoestingen is het nog steeds één van de best bezochte steden in de regio. Veel van de gebouwen in de Altstad zijn na de verwoesting in 1945 wederopgebouwd of hersteld. Een voorbeeld hiervan is de Hofkirche. In 1965 was deze kerk in de oude staat hersteld. Wij hebben een leuke dag in de stad doorgebracht. De sfeer is er geweldig ondanks de vele toeristen. Het was gelukkig mooi weer en goed toeven dus op een terras. We hebben nu wel ff genoeg cultuur steden gezien. Nu het weer goed aan het worden is gaan we wat zuidelijker meer de kant van de bossen en meren op. Ook vanmiddag uren in de Neustad op zoek geweest naar een internet café. We moesten een Duitse vakantie brief van de Star uitprinten. Gevonden een aardige medewerker bij de Media Markt die voor ons wel wilde printen. We komen n.l. pillen voor Jaap tekort en moeten dus naar een dokter of apotheek die ons wat extra kan verschaffen. Afgelopen week was zijn ING waarde weer te laag en moet hij meer pillen slikken deze week. Het zal volgende week wel lukken om deze te krijgen. Ik zet deze wetenswaardig weer op het web. Wel snel misschien maar we hebben zoveel foto’s te uploaden, anders duurt het allemaal te lang en dat vraagt veel data van de internet simkaart.

Jan en Baukjen

Met veel plezier 2,3,en 4 gelezen. Indrukwekkende foto's die hun verhaal vertellen. Wij liggen nu op het Azoreneiland Terceira.
Groetjes, Baukjen en Jan a/ b J & B.

Astrid

Indrukwekkende foto's van Auschwitz.
Gelukkig word bij jullie het weer ook weer beter. xxxx en nog veel plezier