JaapEnDiana.reismee.nl

Zomer campertrip 2016 deel 5

Verslag zomertrip deel 5

Zondag 17 juli

Nadat we gebruik hadden gemaakt van de sanizuil gingen we op weg naar een klein plaatsje Naila in het Frankenwald. Onderweg niets dan regen, het zag er somber uit. We kozen Naila als tussen stop omdat er een historisch gebeuren had plaats gevonden. In de nacht van 15 op 16 september 1979 landde er een hete luchtballon met 2 families die vluchtte uit de DDR. De families Wetzel en Strelzyk, totaal 8 personen, hadden in het geheim de ballon genaaid van regenjas stof. Onderweg vatte de stof nog vlam, maar men had niet vergeten brandblussers mee te nemen. Toen de gasflessen leeg raakte, zij vlogen op 1800meter hoogte, landden men bij Naila. Het was groot nieuws op deze manier te vluchten. De DDR verbood naderhand grote hoeveelheden stoffen aan te schaffen bang voor herhaling. Wij hebben overnacht naast het station waar een gratis CP was. Bij een sanizuil kon je terecht met munten. Toen het droog werd een wandeling door het stadje dat rond de 7000 inwoners telde. Gereden 211 km.

Maandag t/m woensdag 18-19-20 juli

Vanmorgen eerst naar een dokter voor een recept. Jaap moest meer pillen slikken dan voorzien en de apotheek moest een recept van een dokter. Het was gauw geregeld bij de dokter die we vonden alleen de medicijnen had men niet in voorraad, die kwamen om 13.00 uur. Geen probleem want de zon was lekker gaan schijnen dus een wandeling. In het station van Naila zat ook de toerist info. We zagen dat de omgeving zich goed leende voor wandelingen en fiets routes. We zijn middags naar Schwandorf gereden in Beieren. Een leuke gratis CP met gratis sanizuil en water aan de rivier de Naab. Alleen vlakbij een spoorbaan waar af een toe een trein langs kwam. Hier bleven we een paar dagen want de voorspelling van het weer was 28 en 29 gr. Gereden 155 km.

We hebben heerlijke dagen doorgebracht aan de Naab. Op 10 minuten lopen het centrum van Schwandorf met een leuke markt waar het lekker toeven is op een terras. Er zijn diverse winkels zoals C&A, H&M en wat kleine winkels van sinkel. Net buiten het dorp vanaf het station is er een Lidl. Deze bezocht om inkopen te doen voor de bbq. In de omgeving diverse fiets routes. Wij hebben nog met diverse NL’ers gesproken die op de CP stonden. Zij raden aan om een Alugaz fles aan te schaffen. Deze zijn zowat in heel Europa te vullen bij diverse lpg stations. Je zit dan niet meer met onbruikbare om te wisselen gasflessen.

Donderdag 21 juli

Vanmorgen lichte regen bij het vertrek. Eerst nog gebruik van de sani en water getapt. Het doel vandaag was Neumarkt in der Oberpalz. Bij aankomst aldaar kon de CP die ver van het centrum lag ons niet bekoren. Wij zijn verder gereden naar een kleine plaats Freystadt. Met een leuk CP op 300 meter van het centrum. We hadden een sani zuil en elektrisch voor E 0,50 kWh. We slenterden door het stadje, al dreigde er een regenbui, dat rijk was aan contrasten. Mooi gerestaureerde panden werden afgewisseld met oude, deels vervallen huizen. Even buiten de stad en indrukwekkende barokke kerk.

Vrijdag 22 juli

Vanmorgen na de sani gebruikt te hebben naar de barokke kerk Wallfahrtskirche Mariahilfe. De kerk, ontworpen door Giovanni Antonio Viscardi, werd gebouwd van 1700 tot 1708 waarna hij in gebruik werd genomen. Van binnen een prachtig interieur met vele beelden en schilderingen. Het hekwerk ook een kunstwerk op zich. We hebben onze ogen uitgekeken van de pracht en praal. Naar de huidige maatstaven wat overdreven en een tikkeltje kitscherig. Hierna reden we door het Bayrische Wald naar onze bestemming in Pattlingen a/d Isar. We zagen onder weg een indrukwekkende Tempel staan in Donaustauf, net na Regensburg. Wij er naar toe gereden, vanaf de parkeerplaats nog 200 meter hoge trappen opgelopen om er te komen. Wat bleek het was een eretempel genaamd het Walhalla, in opdracht gebouwd van de Beierse Koning Ludwig I en gereed gekomen op 18 oktober 1830. In de tempel vele borstbeelden van grootheden die wat hebben betekend in de geschiedenis van West-Europa. Vele Nederlanders waren er vertegenwoordigd. Vanaf de tempel een mooi gezicht op de Donau. We kwamen aan bij de gratis CP waar je voor E 0,50 kWh elektrisch had en een gratis sani zuil. We besloten gelijk 2 dagen te blijven want de CP lag achter een groot zwemparadijs en daar wilden we wel gebruik van maken. Nadat we wat gedronken hadden, naar het op 10 minuten fietsen gelegen dorp. Wat bleek er was een Middeleeuws feest aan de gang. Optochten en vele kraampjes met heerlijk eten. Na wat rond geslenterd te hebben, lekker gegeten op een terras. Gereden 197 km

Zaterdag 23 juli

Vanmorgen op de fiets naar het dorp opzoek naar een Vodafone winkel. Mijn opwaardering van de internetkaart lukte niet. In het dorp geen één internet winkel maar wel één op 20 minuten fietsen richting Deggendorf. Daar had je een groot winkelcentrum genaamd Globus en aan de overkant van het centrum een Lidl en Expert. In de Expert had je diverse internet kaartjes ook Vodafone maar de man kon ons niet helpen met het probleem dat wij hadden. Omdat het weekeind eraan kwam toch maar 1 gb gekocht en maandag opzoek naar een Vodafone winkel. Bij terug komst bij de camper waren we aardig bezweet, de temperatuur 29 gr. Dus na de lunch gauw naar het zwembad waar we de hele middag hebben doorgebracht voor de prijs van E 2,50 p.p. Douchen kon je er voor E 0,15 p.p.

Zondag 24 juli

Naar Saaldorf. We reden door een prachtig heuvel landschap. Net na Mayerhofen zagen we het bord voor de natuur boerderij van Paul Bauernhof. De campercamping lag vlakbij de dieren, koeien, kalfjes, kippen en varkens. Het rook dan ook echt naar de natuur! Het uitzicht op de Beierse Alpen richting Salzburg maakt veel goed. We hebben de middag al lezend doorgebracht. De eigenaar, der Hansi, kwam vragen of we de volgende morgen verse broodjes wilden. Hij had ook een winkeltje met lokale producten en wijn, en je kon er een boeren brood maaltijd krijgen. We betaalden E 9,- incl. elektrisch. Er was een loos put, water en je kon naar de wc en een douche tegen betaling. Gereden 144 km

Maandag 25 juli

Vandaag een enerverende dag, deze liep niet zoals we wilden. Eerst naar een Vodafone winkel om mijn kaartje op te waarderen. Na veel zoeken kwamen we in Bad Reigental, laptop mee genomen en was het zo gepiept. Inmiddels reden we het Alpen gebied in en zagen donkere wolken. Dat voorspelde niet veel goeds. Wij wilden het Adelaarsnest, waar Adolf Hitler en Eva Braun vertoefden, op ruim 1800 meter hoogte, in Berchtesgaden bezoeken. Bij navraag kon je tot de eerst parkeerplaats komen, dan met speciale bussen 20 minuten langs een ravijn tot een doorloop in de berg, een lift en wandeling dan was je er. Toen we er aankwamen in onweer en regen bleek dat je naar de eerst parkeerplaats een rit moest maken met een steile weg van 24%. Nou dat hebben we tot de helft geprobeerd, toen Jaap zei zie je rook naast de wagen, gelukkig niet, zei ik keren dit werd te gek voor het campertje. Zo dicht bij en jammer jammer maar bezoek niet gelukt. De berg lag ook geheel in de mist maar toch hadden we gewild. De volgende 2 dagen waren de weersvoorspelling het zelfde. Afijn toen een rit door de Alpen naar Traunstein, S bochten en hellingen van 11 % niet zo leuk met al die regen. Onderweg gestopt bij een Grieks Restaurant waar we warm aten. Bij aankomst op de CP, E 5,- en el. 0,50 kW, scheen inmiddels de zon. We hebben de rest van de dag gelezen. Jaap is nog wel bij de caravan-camping dealer wezen kijken. Aardig om te weten is dat Paus Benedictus XVI of te wel Joseph Ratzinger geboren is in Traunstein. Hij trad, heel bijzonder, zelf af op 28 februari 2013. Dit was nog niet eerder gebeurd. Gereden 103 km

Dinsdag 26 juli

We begonnen de dag hoopvol met veel zon. We kozen een locatie aan de Ammersee t.w. in het plaatsje Diessen. De CP kostte E 8,- voor 24 uur en daar had je verder niets voor. Je kon wel stroom nemen E 1,- voor 4 uur. Dit hebben wij niet gedaan. Onderweg hadden we de ijskast op 12v en Jaap had inmiddels de ijskast gemaakt op gas (kwestie van aansteek meganisme schoonmaken). Dit voldeed prima. We hebben in de middag een wandeling, op 200 meter was er een zwem plek, langs de Ammersee gemaakt. Een zeilclub en haventje waar het druk was. In het dorp een bezoek gebracht aan een ijssalon. Bij terugkomst bij de camper nog net wat druppels mee gekregen en daarna barstte het los, regen en onweer. Gereden 153 km

Woensdag 27 juli

Vandaag op weg naar een plaatsje aan de Donau. We reden door het mooi Beieren. Heuvels, bossen en meren en niet te vergeten de mooie dorpjes. We kwamen terecht in Neuburg an der Donau. Een CP aan de Donau met een klein zwemstrandje. Geen voorzieningen maar bij de 1e parkeerplaats was een openbare wc waar een sanizuil was, lozen toilet kosteloos en watertappen E 1,-. Gereden 136 km

Donderdag 28 juli

In de ochtend naar de oude stad gewandeld. Deze lag op hoogte en was erg mooi gerenoveerd. Huizen uit 17- en 1800, veel renaissance en barok. De Hofkirche werd gebouwd tussen 1607-1608. Heel leuk om er door te wandelen. Later zijn we naar de nieuwe stad gegaan om wat te winkelen en opzoek te gaan naar batterijen voor het leeslampje van de reader. Tuurlijk gevonden in zo’n 1 Euro shop. Die kom je overal tegen. In middag lekker bij het water van de zon genoten het was inmiddels 28 gr. De volgende dag naar de laatste plaats in Beieren Burgbernheim. Daar over in het laatste verslag van deze trip, want we gaan op huis aan vanaf hier.

Leendert boudesteijn

Wat een leuk reisverhaal en mooi gebied hebben jullie gezien.
Leuk om te lezen