JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar camper trip Frankrijk Spanje 2016

Najaar campertrip 2016 deel 1

17 september. Vertrokken voor een trip naar Spanje. Broer Dirk is in oktober jarig en die gaan we de felicitaties brengen. Na de camper ingeladen te hebben, nog wat boodschappen gedaan voor onderweg. Het weer was wisselvallig met bewolking en zon en ook af en toe een spat regen. Een rustige rit door België naar het Boekendorp Redu gelegen in de Ardennen tegen de Luxemburgse grens. Een plattelandsdorp met in de omgeving allerlei musea en een space center van de ESA. Het dorp geniet internationale bekendheid als boekendorp. Sinds 1984 zijn er vele boekwinkels gevestigd, veelal antiquariaten en tweedehands boekwinkels. Het dorp met zo’n 500 inwoners trekt jaarlijks 300.000 bezoekers. Op wereld vlak plaatst het zich op de 2e plaats als boekendorp na Hay-on-Wye. In 1993 werd in Nederland Bredevoort officieel als boekenstad gedoopt. De CP lag net buiten het dorp, gratis en geen voorzieningen. We zijn een wandelingen door het rustige dorpje gaan maken om al die boekwinkels te bekijken. Ze waren allen goed voorzien van de nodige boeken, van oud naar nieuw en in allerlei talen. Ik had er wel 10 willen kopen maar het is er één geworden een reisboek geschreven door Adriaan van Dis “Een barbaar in China”. Bij terugkomst lekker in de zon zitten lezen.

18 september. Bij het opstaan somber weer en regen. Op ons gemak ontbeten daarna de camper van de blokken gereden voor vertrek. De blokken gebruiken we op plaatsen waar het nogal scheef is, middels een waterpasje stellen we hem goed. Via Luxemburg, waar we diesel tankte voor E 0,93, naar Frankrijk met bestemming Epinal aan de Moezel gelegen in de Vogezen. De hele trip regen en maar 17 gr. wel een overgang van het mooie weer van de afgelopen tijd. We kwamen terecht op ACSI camping Parc du Chateau, deze ligt een 20 minuten van het stadje en onder aan het Chateau. Ondanks dat het regende hebben we een wandeling van 2 uur gemaakt. Regenjas aan de paraplu mee. Het Chateau was gesloten, de straten uitgestorven wegens de regenval en de zondag. Het enige dat open was was de kathedraal St. Maurice. Ook deze zag er donker en somber uit. Bij terug komst in de camper lekker geborreld en later op de avond, we hadden internet van de camping, BVN tv op de laptop gekeken.

19 september. Na het ontbijt, water tappen en de sani verzorging op weg naar de volgende CP met 5 plaatsen in Vaivre et Montoille. Het was ondanks een overwegend bedekte hemel, droog. We reden door een stukje van de Vogezen naar de Haute Saõne. Een wonderschoon natuurgebied. In Vesoul naar de Lidl voor de nodige boodschappen. Om 12 uur kwamen we aan op een schitterende en ook nog gratis plek, aan het meer van Vesoul Montoille. Vlakbij een zeer net openbaar toilet en 2 koud water douches en vuilnisbakken. De 5 plekken zijn aan de kleine kant, slagschipcampers kunnen er niet terecht. Na de lunch de wandel schoenen aan een een stuk rond het meer gewandeld. We zagen op borden dat er veel vogels rond het meer vertoeven. We kwamen zelf langs een hut waar vogelaars deze kunnen spotten. Af en toe ging de zon schijnen en werd al weer zo 24 gr. Bij terug komst voor de amper gezeten en naar de perikelen van de zeilbootjes gekeken op het meer. Er was naast de CP een zeilschool. Na het avondmaal werd de volgende bestemming vastgesteld en nog een spelletje kaart gespeeld en gelezen voordat we naar bed gingen.

20 september. Na een goede nachtrust op weg naar de volgende bestemming Clairveaux les Lacs. Het weer zag er somber uit en onderweg door de wonderschone Jura kregen we zelfs dikke mistbanken. Op de CP die we wilden waren er 6 plekken voor kleine campers. De plekken werden echter ingenomen door 3 grote campers, voor ons dus geen plek. Wel aan de zijkant op het gras nog even geparkeerd in de hoop dat er iemand weg zou gaan. Na de lunch naar het dorp gewandeld en het meer bekeken. Het dorp niet erg spectaculair om te zien. Wel zagen we nog 2 wegwijzers voor ander CP’s. Ook nog 2 grote supermarkten Aldi en Atac. Bij terugkomst bij ons mobiele huisje deze verplaats naar een CP (geen voorzieningen) boven op een heuvel bij het tennisveld van Clairveaux les Lacs. Een aangename locatie met picknick tafels en je kon ook nog een wandelpad op. Er stond al een Franse camper en daar kwam nog een Nederlandse camper bij. Een praatje gemaakt, de man was een piloot en had 2 weken vakantie.

21 september. Gisteren avond vroeg naar bed dus vroeg wakker. Om 8.30 uur waren we na het ontbijt al weer op weg. Helaas soms mistbanken maar wel reden we door een landelijk gebied. Veel vee gezien, ook koeien die de weg overstaken. We reden over vele smalle weggetjes door de bossen, valleien en heuvels op weg naar St George d’Esperanche in de provincie Isére. Een leuke gratis CP met sani en water voorziening net buiten het dorp. Bij aankomst scheen de zon volop, dus eerst maar een wandeling door het dorp. Een aantal restaurantjes, een mooie kerk en een herdenkings zuil voor oorlog slachtoffers van WO I, WO II, voor Tunesië en Marokko en zelfs voor de in 1957 gevallenen in Algerije. Verder kwamen we op een markt terecht waar je de lekkerste kaas en worst kon kopen. Na de lunch heerlijk in de zon zitten lezen en met de poezen van onze camperburen gespeeld.

22-23 september. Gisteravond liep de CP vol. Verschillende nationaliteiten o.a. Duitsers, Zwitser, Belgen en een Nederlander. Na een praatje met de Nederlanders ons reisplan omgegooid. Zij kwamen uit de Haute Alpen en vertelden dat het daar erg koud was, overdag een graad of 13-15 en ’s nacht 8 graden. De mistral zou er ook waaien. We hadden daar een paar stops gepland dus dat werd nu richting het zuiden waar het aangenamer weer was. Eerst naar Crest in het departement Drõme. Vanaf de mixparking was het een 10 minuten lopen naar het centrum. Crest is een klein historische plaatsje waar we mooie oude huizen zagen, leuke winkelstraatjes en met een oude donjon.

Een donjon is een middeleeuwse verdedigbare woontoren meestal gebouwd op een heuvel. Inwendig bevat de toren drie tot vijfkamers boven elkaar die oorspronkelijk steeds een hele verdieping beslaan. Één van de kamer was een stookplaats. De hoogste donjons van Europa zijn die van het kasteel van Vincennes en die in Crest, beide 52 meter hoog. Wij hebben er 1.30 uur gewandeld en zijn toen naar Puy Saint Martin gereden. Op een voormalige camping was nu een CP met sani en water voorziening. Je mocht er twee dagen blijven staan en men vroeg een vrijwillige bijdrage van minimaal E 3,-voor het onderhoud. De omgeving erg mooi, het plaatsje met zijn kleine 900 inwoners was bekend omdat de beroemde celliste Adèle Clément (1884-1958) er graag verbleef. Naar haar “In het voetspoor van Adèle” is er een wandeling door het dorp genoemd. Te zien o.a. een oude wasplaats 1834, een oude kerk en een oude school uit 1895. In de school wordt tegenwoordig muziek les gegeven. We zijn nu een week onderweg en hebben al veel gezien. Het weer soms wisselvallig maar we klagen niet, Nu gaan we naar de historische stad Avignon, daar volgende keer meer over.

Wim en Gerrie

Leuk weer het reisverslag te lezen. Lekker rijden van CP naar CP... en gewoon route aanpassen als het weer niet mee zit... dat is fijn met je eigen vervoer!
Goede reis verder. Groeten , Wim en Gerrie

geert en ine

Jullie zijn nu in de gebieden die wij voor ons zeilers bestaan allemaal hebben afgefietst. Mooi he Frankrijk?
Natuurlijk ook in het boekendorp uin de Ardennen geweest.......in 1983. Veel plezier

Rein en Anette

Mooi te lezen dat het allemaal prettig reist. Wij gaan dinsdag 4 Oktober vanaf Ibiza naar de Spaanse vaste wal. In de buurt van Moraira.
Goede reis en tot ziens.

Rein en Annette

Het lijkt ons heel gezellig als jullie in zuid Spanje een stukje met ons mee zeilen!

Astrid

Dus ondanks het weer toch genieten van het leven waarin geen haast en stress is. Veel plezier inmiddels zien jullie de Middelandse zee. xx

Jan en Baukjen

Hoi Diana en Jaap, dus weer onderweg naar het zonnige zuiden en alweer veel gezien. Wij zijn terug van de trip naar de Azoren en liggen nu bij Alvor. Eind oktober weer naar Lagos.

Gerard en Josje

Ha Jaap en Diana, zo te lezen genieten jullie volop van het najaar in het zuiden. Wat hebben jullie veel gezien. Wij liggen op de wal in Deltaville, Virginia en zijn druk bezig om de boot klaar te maken voor de trip naar Panama, eind oktober. Er komt een zware orkaan op ons af. Hopelijk blijven we gespaard. Lieve groet, G&