JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar camper trip Frankrijk Spanje 2016 deel 2

Najaar campertrip 2016 deel 2

23 september. Mooie trip door de Provence naar Avignon. We zagen veel velden van lavendel die al gesnoeid was. We wilden naar een CP vlakbij de stad die ons met een busje erheen zou brengen. Echter deze was opgeheven. Verder gezocht kwamen bij de Font Bleu carparking. Je kon daar per uren tarief parkeren en met munten uit de automaat betalen voor elektrisch en water. Wij kwamen aan rond 12 uur en hebben er overnacht, we moesten E 11,- betalen. Vanaf de parking was het een kleine 20 minuten lopen naar het midden van de stad.

Daar zijn we gelijk naar de Place des Papes gegaan om het Palais des Papes te bekijken. Een imposant fort en prachtig paleis van het christelijke geloof en de macht die de pausen in de Middeleeuwen hadden. Het is het grootste gotische paleis ter wereld. Het Paleis is vooral het werk van Pausen Benedictus XII en Clemens VI. Zeven Pausen en twee Tegenpausen (tegenpaus of antipaus is een uit protest verkozen katholieke kerkleider) hebben elkaar in Avignon in de 14e eeuw opgevolgd. Naast het Paleis hebben we op de Rocher des Doms, een stadspark uit de 13e eeuw in Engelse stijl, gewandeld. Het ligt 30 m boven de RhĂ´ne en heeft een wijds uitzicht over de stad, de RhĂ´ne, de vallei en de Mont Ventoux. Er was een prachtige vijver die koelte bracht.

Vanaf het park had je goed uitzicht op de Pont d’Avignon (Saint Bénezet) een belangrijk bouwwerk uit de geschiedenis. Het staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De Pont was nauw verbonden met de Pausen uit de middeleeuwen en was de plek waar de pelgrims naar Italië en Spanje langskwamen, een controlepost van het waterverkeer, een tolpoort. De bouw begon in de 12e eeuw en de brug werd meerdere keren verwoest.

We hebben ruim 3 uur gewandeld door het stadje met zijn historische huizen en mooie winkel straten. Bij terug komst bij ons mobiele huisje een praatje gemaakt en tips uitgewisseld met onze Nederlands buren. Daarna de gebruikelijke routine, aan het verslag werken, een wijntje drinken, eten maken, een spelletje kaart doen en naar bed.

25-26 september. Vandaag rijden we naar de Middellandse Zee. Door een gebied met veel fruitbomen en wijngaarden. Het werd steeds vlakker en we kwamen door de Petit Camargue waar we een moerasachtig gebied zagen met stieren, paarden en flaminco’s. We gingen naar het kust plaatsje Palavas les Flots. Hier waren we al een keer geweest en dat had ons toen goed bevallen. We zijn wel naar een andere CP gegaan, erg druk en gesitueerd rond de haven, met bomen en met douche, wc, elektrische, een wasplaats etc. En dat alles voor E 18,- p.d. niet echt goedkoop maar daarvoor sta je aan de Mediterrane. Van hieruit loop je in 10 minuten naar het strand of naar het centrum met zijn leuke winkelstraatjes en promenade. We zijn dus nog een dag gebleven om van dit alles te genieten.

27 september. Vandaag naar een andere strand locatie. In de campergids staat de CP bij Fleury d’Aube. Wij dachten dat het meer bij St Pierre de la Mer hoorde. Wij zijn verleden jaar op de camping daar geweest en deze ligt naast de CP. Voor de Cp betaalde we E 8,- sani en water gratis, elektriciteit E 2,- per 4 uur. De CP lag aan een mooi gebied Etang Pissevache. Een wandelgebied waar je vogels kon spotten. Het is n.l. een doortrek gebied van vogels op weg naar het zuiden of terug. We liepen een 15 minuten door het gebied om op het strand te komen. We wilden er een paar dagen blijven maar het is 1 dag geworden. Je kon niet buiten zitten want er waren te veel vliegen en muggen die ons wel lekker vonden. Niet leuk.

28-29 september. Weer een strand locatie Leucate Plage. De CP van de organisatie Font Bleu, net als in Avignon, lag aan het strand. We betaalden E 12,- voor 24 uur, incl sani en water, geen elektriciteit. We stonden er prima en konden zo in onze badkleding het strand op. Wel veel wind maar dat gaf niet met een temperatuur van 28 gr. Het was leuk om de kite surfers en de surfers over het water zien gaan. ’s Morgens om 8.00 uur kwam de bakker langs voor vers stokbrood en croissants. Lekker nog een dag gebleven en onze Cobb weer eens gebruikt voor een bbq.

30 september. Via le Boulou naar Platja d’Aro. In le Boulou een wandeling door het dorpje gemaakt. We wilden de Saint Marie kerk bezoeken. Deze zou een mooi marmeren hoofd portaal uit de 11e eeuw hebben met een fries beeldhouwwerk. Helaas was de kerk gesloten. Verder door een mooi stukje Pyreneeën naar Platja d’Aro in Spanje. Hier waren we zo 40 jaar geleden geweest op camping Riembau. Deze bestaat nog steeds. We hebben overnacht op een camper locatie op een doorgaande weg, Avenida de Paris, naast een parkje. Halverwege de straat lag een sani voorziening en er stonden vuilnisbakken en een openbare nette wc. Er stonden in de omgeving zeker een kleine 100 campers. Onze Nederlandse buren stonden hier al 5 weken. Zij kwamen hier ieder jaar vakantie houden en hadden inmiddels veel kennissen opgedaan die dat ook deden. Wij zijn naar het strand gewandeld op 15 minuten, ook op 15 minuten lopen een Lidl en Aldi. De hoofdstraat was gezellig met winkeltjes, barretjes en restaurantjes.

Gerda en Fred

Lekker niets doen en samen genieten.Toch het mooiste va het bejaard zijn.