JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar camper trip Frankrijk Spanje 2016 deel 3

Najaar trip 2016 deel 3

Helaas is er met het vorige verslag wat misgegaan. Velen hebben een aantal keer dezelfde melding gekregen. Ik heb het reismee web hiervan op de hoogte gesteld en hoop dat het nu verholpen zal zijn.

01 oktober. We besloten niet te blijven in Platja d’Aro. Na het ontbijt gingen we eerst naar een internet winkel voor een simkaart. De winkel was m.i.v. 1 oktober gesloten voor de winter. Dan verder naar het het Repsal tankstation. Wij hadden van de buren te horen gekregen dat je daar je gasfles met lpg kunt vullen. Wij hadden bij de camper een vulnippel gekregen maar nog niet uitgeprobeerd. Ook hebben we een drukregelaar die geschikt is voor lpg. In Nederland mag het vullen niet meer aan het tankstation, er zijn echter van Primagaz wel vulstations. De dame van het tankstation kwam ons helpen en we weten nu hoe dat gaat, wel makkelijk als je onderweg bent en je hebt een lege gasfles. Onze bestemming was Sitges. De gratis CP met sani voorziening lag boven op een heuvel zo 2,5 km vanaf het stadje. Wij vonden het te ver om te lopen dus met de camper naar de boulevard gereden. We hebben ruim 2 uur gewandeld door het gezellige stadje. Het oude gedeelte is grotendeels bewaard gebleven. Er is nu in een voormalig paleis een museum gevestigd. Eind 20e eeuw was Sitges een chique badplaats voor rijke Barcelonezen. Sommige huizen en hotels zien er nog mooi van architectuur uit. Tegenwoordig komen er veel jongeren die er uitgaan en er komen vele homo’s die zich er thuis voelen. Wij hebben overnacht op de CP.

02 oktober. ’s Morgens bij het opstaan zag het weer er somber uit. Dus op weg naar de volgende stop. Dat werd Amposta, een plaatsje tussen de rijstvelden in de delta van de Ebro. Een aparte locatie die toen wij aankwamen druk bezet was. Er bleek een lokale markt te zijn met producten uit de omgeving. Ook werd het geheel ondersteund door een muziek gezelschap. Erg sfeervol allemaal. Rond 14.00 uur werd de markt beëindigd. In het restaurant bleef het druk met lokale bezoekers die op zondag kwamen eten. Op de gratis mixparking, tegen betaling kon je lozen en water tappen, stonden heel wat campers voor een overnachting. Je kon wel in de omgeving mooie fietstochten maken. Helaas kon je hier ook ’s avonds niet buiten zitten van de muggen en vliegen.

03 tot 8 oktober. We gingen eerst naar het nabij gelegen Sant Carles de la Rapita voor een internet kaartje en boodschappen bij de Lidl. We sloegen voor een paar dagen eten in want we gingen naar een camping die buiten het stadje Peñiscola lag. Camping Vizmar is een eenvoudige camping maar wel met alles erop en eraan. Je kon er gebruik maken van de wasmachine en droger en het kleine zwembad was aangenaam. ’s Morgens kon je er vers stokbrood halen in het restaurantje. In dat restaurantje waren het eenvoudige maaltijden van paella, tot een hamburger met frites, afijn makkelijk als je eens geen zin hebt om te koken. Prijs van de camping E 12,- p.d. bleef je een week dan betaalde je E 65,-. Het strand lag op 300 meter van de camping. Echter het centrum op zo 4 kilometer. Je kon met de bus die bij het strand stopte ernaar toe. Ging je lopen dan was er een mooie boulevard, maar jammer genoeg waren de meeste restaurants al gesloten.

Peñiscola is een gemeente aan de Costa del Azahar. De naam komt van het Latijnse peninsula (schiereiland). Het stadje wordt vergeleken met Gibraltar vanwege zijn zeehaven, gebouwd op een rotsachtige landtong die verbonden is met de rest van het stadje op het vasteland. In het kasteel Del Papa Luna, gelegen 64 m boven zee niveau, hebben drie pausen gewoond. Het 14e eeuwse kasteel werd gebouwd tussen 1294 en 1307 door de Tempeliers. Het is gebouwd op de ruïnes van een Arabische citadel. Het kasteel bestaat uit grachten, een binnenplaats met waterput, een kerk, de kamers van de paus, zijn bisschoppen en priesters, de ridderzaal en het arsenaal, een bibliotheek en de Papal Basillica waar Paus Benedictus XIII begraven heeft gelegen, later hebben ze hem overbrachten naar zijn geboorte plaatst. Hij maakte in 1411 van het kasteel een pauselijk paleis toen hij zich in Peñiscola vestigde. De meest ruimtes kunnen bezichtigd worden. De historie en cultuur mengt zich met mooie stranden. Het stadje is leuk met allerlei winkeltjes voor de toerist.

Wij zijn ook met de bus naar Benicarlo geweest. Deze stad met meer dan 20.000 inwoners is echt Spaans. Met wat oudere huizen, een stadsplein met vijver, een paar oude kerken, een oude gevangenis en stadhuis. Wij hebben een leuke wandeling gemaakt en aan de boulevard wat gedronken. Na een bezoek aan de Lidl terug naar de de camping. De volgende dag, na 2 dagen bewolking, regen en onweer, stralend weer. Dirk en Marianne reden langs, op de terug weg van een weekje Lyon, voor een kop koffie. In de middag nog naar het strand en de volgende dag naar Dirk en Marianne voor zijn verjaardag en een paar dagen logeren.