JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar camper trip Frankrijk Spanje 2016 deel 4

Najaar campertrip Frankrijk Spanje deel 4 08 – 15 oktober. Vandaag aangekomen bij broer Dirk en vriendin Marianne en haar zoon Victor. Zij wonen in een mooi huis genaamd El Horizonte in een urbanisatie genaamd Ribera de Mer, behorend bij het dorp La Ribera de Cabanes. Het huis ligt wel afgelegen maar in de omgeving kleine plaatsjes zoals Marina d’Or (lopen 20 minuten), met mooie stranden en veel campings, en het grotere Orepesa (10 auto minuten) waar je alle winkels hebt die nodig zijn voor je levens onderhoud. Wil je eens uitgebreid winkelen dan ligt de grote plaats Castellon op een 30 auto minuten rijden. Wij zijn ook naar het in het binnen land gelegen Cabanes geweest waar Marianne een tijd gewoond heeft. Dit stadje heeft nog een Romeinse triomfboog uit de tweede eeuw na Cr. In het midden van het stadje een drinkwaterplaats waar de lokale bevolking hun drinkwater tappen. Wij hebben een week in deze omgeving vertoefd en hebben het erg naar onze zin gehad. Erg mooi weer, iedere dag zo tussen 25 en 30 gr. en 2 dagen met wat regen. 15 oktober. Na met zijn allen aan het strand het ontbijt gebruikt te hebben gingen we vertrekken. Wij wilden Madrid bezoeken. Wel met een paar stops ertussen. De eerste stop het plaatsje Turis net voorbij Valencia. Een gratis CP nabij het industrie terrein. Er was een watertap en je kon vuilwater lozen. Daar het zaterdag was waren de omliggende bedrijven gesloten. We hebben lekker buiten kunnen zitten want het was 30 gr. Het plaatsje lag op een 500 meter en was rustig. Heerlijk geslapen. 16 oktober. Het was de bedoeling om naar het op 68 km gelegen Utiel te gaan. Na een prachtige rit door de bergen, Sierra Cueno, kwamen we daar aan en vonden de plek niets. We hebben er geluncht en besloten nog eens 125 km te rijden naar Castillo de Garcimuñoz. Een klein dorpje op een berg met een kasteel, Castillo la Mancha, waarlangs een leuke CP lag. Gratis met sani en water. Het kasteel was gesloten op zondag. We hebben door het dorp van 174 inwoners een korte wandeling gemaakt en verder weer lekker in de zon gezeten. 17 en 18 oktober. Met somber en regenachtig weer naar Madrid. We kwamen aan op mixparking Valdebernardo. Gratis maar zonder faciliteiten. De parking lag t.o. een groot winkelcentrum en op 300 meter van de metro. Deze bracht je met een overstap, lijn 9 overstappen op lijn 2 station Prince Vegeteria en uitstappen bij Opera, midden in Madrid. Na aankomst in de middag gelijk naar de metro en het centrum. Ondanks de miezer regen nog een heel stuk gelopen. Eerst naar het Plaza Mayor het hart van oud Madrid. Honderden jaren lang was dit 17e-eeuws plein een centrum van activiteiten. Er vonden stierengevechten, executies, feesten en Inquisitieprocessen plaats. Men begon de aanleg van het plein in 1617. Het ruiterstandbeeld in de midden is van Filips III. Onder de galerij bogen zijn tal van cafés en restaurantjes. Het geheel erg sfeervol. Vandaar door de stad gewandeld naar de Mercado de San Miguel. In deze hal kun je de lekkerste tapas en wijnen drinken. Ook uiteraard de heerlijkste serano ham en de lekkerste vis kopen. Het was er een drukte van vele nationaliteiten die zich er amuseerden. Wij kwamen laat weer terug bij ons mobiele huisje. ’s Nachts heel de nacht geregend. Afijn wij weer naar de stad om het 18e-eeuws enorme Bourbonpaleis het Palacio Real te gaan bezichtigen. Eens werden er zo 2500 kamers gebruikt. Tot in 1931 toen Alfonso XIII werd het gebruikt door de koninklijke familie. Tegenwoordig gebruikt de familie het alleen voor officiële gelegenheden. Wij hebben 23 kamers mogen bezoeken. De uitbundige inrichting is te danken aan Bourbonkoningen Carlos III en Carlos IV. Wij hebben onze ogen uitgekeken van de pracht en praal die we mochten aanschouwen. Barok, en veel porselein in de plafonds. Veel schilderijen van o.a. Goya en wandtapijten van Vlaamse makelij. De eetzaal met het prachtige plafond en zijn glazen kroonluchters, die je overal zag, te mooi haast om je een voorstelling te maken dat dit ooit gebruikt werd. Alles was in een heel goede conditie en er was zelfs nergens een stofje te bekennen. Na dit gezien te hebben en we weer buiten kwamen was het inmiddels droog en gingen we op zoek naar een lunch café in de gezellige Calle de Arenal. Na de lunch naar het Plaza Mayor waar we de bus namen voor een City Tour. Je kon toen zien en meemaken wat een wereld stad Madrid is. Prachtige gebouwen, parken etc. De foto’s zullen voor zich spreken. Om alle mooie musea en gebouwen te bezoeken heb je wel een week nodig. Na weer een nacht vol regen besloten om te vertrekken. 19 oktober. Vertrek in de regen. Gisterenavond nog onze documentatie van Madrid aan de Nederlands buren afgegeven. Zij kwamen uit Noord Portugal en hadden erg slecht weer gehad vertelden ze. We gingen rond 9.00 uur weg en kwamen 1 ½ uur later pas Madrid uit. Ergens was er een ongeluk gebeurt want er kwam door de file rijen politie en ambulances langs. Het weer, hevige regenval, maakte dat overal het verkeer vastliep. Nadat we Madrid uitwaren, we gingen naar Aranda de Duero, eerst een stop bij de Lidl voor de boodschappen. We kwamen in Aranda tegen de middag aan. Op de mixparking, net buiten het historische stadje, waren er 7 plaatsen voor campers gereserveerd. Water en sani zuil aanwezig en dit alles weer gratis. In de hoek van de parking kon je naar een loopbrug over de Rio Duero lopen en bereikte je het klein historische plaatsje. We wandelden naar het centrum, zagen een oude kerk en middeleeuws bruggetje. Het was er erg stil want alles was er middags gesloten, 20 oktober. Vandaag twee bestemmingen. Eerst naar de oude stad Burgos. Vlakbij het centrum op een parkeerplaats gestaan. Voor een dag E 1,40 betaald. Een mooie wandeling door het oude centrum gemaakt en de prachtige Catedral de Burgos bezocht. Burgos is gesticht in 884 en was de hoofdstad van Castilië en Léon. Tijdens de Spanse Burgeroorlog koos Franco het als hoofrdkwartier. Het ook de stad van El Cid, 1043-1099, of te wel Rodrigo Díaz de Vivar die vocht voor de Moren en de christenen tijdens de Reconquista. Bij het Casa del Gordón een 15e-eeuws paleis verwelkomde de katholieke koningen Columbus bij zijn terugkeer in 1497 van zijn tweede reis naar Amerika. We merkten dat alle historische gebouwen waren schoongemaakt en opgeknapt, te zien op de foto’s. Daar de parking niet erg geschikt was om te overnachten zijn we verder gereden naar Aranda de Duero. Hier was een mixparking waar een 7 tal CP plekken waren. Gratis met sani zuil en water. Het historische plaatsje lag aan de Rio Duero. Vanaf de camper kon je over een loopbrug naar het stadje wandelen. Het was er uitgestorven want alle winkels waren gesloten. We waren dan ook gauw uitgekeken.

De fotos komen later, helaas het singaal te zwak voor uploaden.

john/an van opzeeland

Hallo jongens, wat heerlijk dat jullie weer op pad zijn. Fijn dat je kan genieten!
Voor ons nog een weekje en dan naar de zon. We kijken ernaar uit!
Lieve groet,
John en An

jan

Het is weer een mooi verslag zus xx jantje

Leendertboudesteijn@Gmail.com

Hi luitjes, weer veel beleefd. Leuk om te lezen waar jullie uithangen en te beleven valt. Hier in Aktio vannacht noodweer, vanaf morgen gelukkig weer zon... Maar wat is een minicamping?
Groetjes, fijne reis verder. L&M