JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar camper trip Frankrijk Spanje 2016 deel 5

Najaar campertrip Frankrijk Spanje deel 5

21 oktober. In het vorige verslag zat een foutje. Na Burgos zijn we niet naar Aranda gegaan maar naar Vitoria Gasteiz. Hier hebben we overnacht op een mixparking. De gratis CP in de hoek van de grote parking was vol. Deze had wel een sani zuil en water. Op de overige parking was er zoveel ruimte dat er zeker 20 campers stonden en wij zijn daar bij gaan staan alleen om te slapen. Inmiddels was de temperatuur gedaald naar zo 13 tot 17gr en ’s nachts 8 gr. Gelukkig doet onze gaskachel het prima.We hebben wel de truien voor de dag gehaald. Het is herfst hier geworden en dat was aan de natuur te zien. Hadden we onderweg naar Madrid een prachtig droog landschap, dat ons erg deed denken aan Zuid Afrika, nu veel groen en herfst kleuren richting de bergen. We kwamen aan in Zumaia een plaatsje aan de Golf van Biskaje. Er stond in de campergids een mooie parking bij de haven. Toen we daar aankwamen was deze echter gesloten. Na een leuke wandeling door het stadje, naar de 2e CP in Zumaia naast de rivier gereden. Deze lag op 2 km van het centrum. Er stonden hier heel wat campers, alleen lozen toilet en water verder geen voorzieningen. We hadden deze plaats gekozen omdat het weer er goed uitzag. Zonnig en 20gr dat wilden we wel. De trip over de binnen wegen ernaar toe ging door de uitlopers van de Pyreneeën en was erg mooi. En toen we de zee zagen en het leuke haventje waren we helemaal tevreden. Dus lekker van de rest van de dag in de zon gezeten.

22 oktober. Vandaag een mooie trip langs de noord kust van Spanje. Prachtige vergezichten over de zee en een pittig berglandschap. Er moest nogal geschakeld worden over deze kustwegen. Er loopt ook een autopista waar betaald moet worden. Wij vermijden zoveel mogelijk deze wegen. We gingen Spanje verlaten en kwamen terecht in St. Jean de Luz. Een typisch strandkustplaatsje met een mooie promenade met oude hotels en een casino nu omgebouwd naar een hotel. Verder leuke winkelstraatjes en horeca. Inmiddels hadden we een strak blauwe lucht en was het 25 gr. geworden. Heerlijk gewandeld en op een terras een lekker pernod gedronken. De CP lag langs de hoofdweg, we betaalden voor een overnachting E 6,- er was een sani zuil en je kon per uur stroom kopen voor E 2,-. Dat hebben we niet gedaan. Onze ijskast doet het prima op gas. We kregen buren, Jan en Ans, die uit Portugal kwamen. Gezellig met elkaar gebabbeld en zo kom je nog eens achter leuke camper plaatsen. Zij waren net als wij op weg naar huis. Alleen zij hadden er in 3 weken heel wat km ‘s opzitten naar de Algarve en weer terug naar Nederland.

23 oktober. We zagen dat het weer ging veranderen. We kregen nog één mooi dag en dan regen. We gingen op weg naar Azur dat ligt aan het meer van Souston. We gingen naar een CP met stroom en sani voorziening. We betaalden E 9,60 i.p.v. E 12,- omdat we lid zijn van de Camping-car-park organisatie. Zij hebben goede CP’s met allerlei voorzieningen en gratis wifi. Wij hebben een kaartje waar je geld op kunt laden. Je kunt ook via hun website een plek reserveren. De CP lag op een rustige plaats vlakbij het meer met een restaurant en een stukje verder een camping waar een winkeltje is. Naar het dorpje is het zo 2 km. Na de wandeling nog lekker in de zon gezeten. In de avond ging het regenen.

24 oktober. Vanmorgen nog steeds regen en somber weer. De temperatuur flink gedaald naar 13 gr. en zijn van plan flink wat km ’s te maken. We reden wel door het mooie Les Landes in herfst kleuren. We kwamen terecht in Argenton sur Creuse. Dit plaatsje ligt 4 km van de nationale route. Een mooi plaatsje waar we alleen doorgereden zijn want het regende pijpenstelen. De gratis CP was een grote parkeerplaats op grind, geen voorzieningen. ‘s Nacht werden we wakker van een autocoureur die voor de campers slippende rondjes draaide, de gek. In de ochtend kwam de bakker langs. Nou dat ging zo, toet toet ik mijn schoenen aan de deur open en goededag bakker, weg was hij. Dan maar onderweg langs de warme bakker voor een stokbrood.

25 oktober. Weer regen bij het vertrek. We zijn via Parijs naar een vesting stadje gereden. Het vesting stadje Laon ligt op een tafelberg 181 meter hoog. Er was een gratis CP naast de vesting muur, plaats voor 6 campers en geen voorzieningen. We hebben vanaf Parijs naar Brussel over de N 2 gereden een weg die we nog niet eerder hadden gedaan. Goed te rijden en rustig met verkeer. Bij aankomst in Laon was het wel koud en mistig maar de regen was opgehouden. Dus hebben we een mooei wandeling gemaakt. Er zijn veel indrukwekkende bezienswaardigheden in deze bovenstad. De kathedraal Notre Dame is de belangrijkste. De bouw werd gestart in de 12e eeuw en de stijl is vroeg-gotiek met romaanse invloeden. Oorspronkelijk waren er zeven torens maar twee werden afgebroken tijdens de Franse revolutie. Boven op de hoogste toren (56 meter) kun je beelden zien van ossen als eerbetoon aan de dieren die hielpen de kathedraal te bouwen. Naast de kathedraal lag het bisschop paleis dat nu het paleis van Justitie is. De kathedraal was gesloten net als de tourist info. We lazen dat deze alleen op maandag en woensdag geopend is. Laon heeft een beneden en boven stad. Er gaat ook een onbemande kabelbaan vanaf het station. We hebben nog wat gedronken in een grand café waar het lekker warm was voordat we naar de camper terug keerden.

26 oktober. Al vroeg op pad voor de trip naar huis. Via de N 2 kwamen we België binnen bij Mons (Bergen). Veel dichte mist onderweg. In België 3 keer een file gehad wegens een ongeluk en werkzaamheden. Wel werd het mooier weer met af en toe zon en dat is leuker rijden. We hebben er 5 1/2 weken vakantie opzitten. Mooie gebieden en steden gezien en ons leuke bezoek aan broer Dirk. Totaal 4492 km gereden.

dirk

gelukkig weer veilig thuis hoop ik vond het ook erg leuk hoop weer tot snel gr dirk en marian

Marco Westland

Heerlijk om af en toe jullie belevenissen te volgen. Over een jaar of twee zullen we zelf de stap maken van zeilboot naar camper. Nu alvast een beetje genieten met jullie verslagen. grts, Mary & Marco

gerard&josje

Ha Jaap en Diana, interessante reis hebben jullie gemaakt,veel cultuur gesnoven. Mooie foto's ook. En nu weer heelhuids in Spijkenisse. Wij vertrekken morgen uit Deltaville, Virginia, zuidwaarts. Met tussenstops naar Panama.
Liefs G&J.