JaapEnDiana.reismee.nl

Winter in Griekenland 2019-2020 Periode 5

Periode 05

9 februari 2020

Voordat ik voor een weekje naar Nederland ging hebben we een paar tripjes over dit fantastisch eiland gemaakt. Er is hier zo veel te zien qua natuur. Mooie heuvels en bergen en leuke dorpjes. Nu in de winter is het overal rustig. De toeristen zijn er nog niet alhoewel er op het eiland veel Engelsen en vooral in de Marina Lefkas diverse nationaliteiten de winter doorbrengen.

We zijn in Agios Nikitas geweest. Dit in de zomer gezellige en toeristenplaatsje met zijn vele winkeltjes en barretjes is nu in de winter uitgestorven. We zijn er doorheen gewandeld naar het leuke strand met aan het einde van het strand een gigantische overhangende rots. We zagen op de terug weg een groot aantal poezen die het dorpje bevolkten. Zij werden door een visser gevoed.

Verder over de hoogvlakte met prachtige vergezichten en veel linzen landerijen (op 950 meter) naar het dorpje Englouvi gereden. Dit dorp ligt als het ware verborgen tussen de bergen op ongeveer 800 meter boven de zeespiegel. In het dorp is een mooi dorpsplein met terrassen en cafés. Het dorp is bekend om de linzen die hier verbouwd worden. Men beweerd dat het de beste linzen van Griekenland zijn. Wij waren hier met de auto waar we nauwelijks een parkeerplaats voor vonden, het is nog niet eens hoogseizoen. Met onze kleine camper denk ik dat je hier in de zeer smalle straatjes problemen zou krijgen, dus dat doen we zeker niet in de toekomst.

Hieronder 11 weetjes over Griekenland:

Griekenland heeft zo veel eilanden, dat het exacte aantal onbekend is. Geschat wordt dat er tussen de 1200 en 6000 zijn.

Nergens ter wereld wordt er meer fetakaas gegeten dan in Griekenland. Griekse fetakaas wordt gemaakt van geitenmelk.

Met 250 dagen zonneschijn (of 3000 zonuren) per jaar, is Griekenland een van de zonnigste landen van Europa.

Het grootste eiland is Kreta. Het is 8.336 km2 groot en past ongeveer 5 keer in Nederland.

De officiële naam is de Helleense Republiek.

De vierkante witte huizen met blauw geschilderde deuren en ramen kom je overal tegen. Grieken geloven dat de blauwe kleur beschermt tegen het kwaad.

Er staan ongeveer 120.000.000 olijfbomen. Het is dan ook niet zo gek dat het land de op twee na grootste producent van olijfolie is.

Griekenland heeft de meeste archeologische musea ter wereld. Een beroemd voorbeeld is het ‘Heraklion Archeologische Museum’ op Kreta, dat vele oude schatten herbergt.

408 Griekse stranden zijn in 2014 bekroond met de Blauwe Vlag, wat staat voor een mooi, schoon en veilig strand. Zoals het Elafronissi op Kreta, dat beroemd is om zijn roze gekleurde zand.

De Grieken vieren ‘naamdagen’ i.p.v. verjaardagen. Bijna elke Griekse naam is gekoppeld aan een heilige die op een bepaalde dag van het jaar wordt herdacht.

Jaarlijks bezoeken 16,5 miljoen toeristen Griekenland. Dat zijn meer dan de Griekse populatie zelf ( 11 miljoen inwoners).

Geschiedenis Lefkas:

De Turkse overheersing.

In 1479 wordt het eiland veroverd door de Ottomanen. Voor een periode van twee jaar (1502-1503) komt het onder Venetiaanse heerschappij, om nadien weer in handen van de Ottomanen te vallen die eindigt in 1684 in totaal 203 jaar. In deze periode werd het aquaduct gebouwd dat het water via de lagune naar het Mavra Fort bracht. Het aquaduct voedde vijf fonteinen, waarvan vandaag de dag één overleeft, de bekende “Kato Vrysi”op het westelijke voetpad van de hoofdstraat van de hedendaagse stad, ten noorden van het centrale plein, op een afstand van ongeveer 50 meter van het einde van de weg naar de boulevard langs de zee.

De Venetiaanse overheersing.

In 1684 werd Lefkada ingenomen door de Venetianen en in 1699 maakten ze de bezetting officieel met het verdrag van Karlovitch. De hoofdstad Agia Mavra werd door de Venetianen overgebracht naar de huidige plaats, die toen Amaxiki heette. Vanaf dat moment is het lot van Lefkada het zelfde als dat van de andere Ionische eilanden. Onder de Venetiaanse vlag verwierven de Ionische eilanden voor het eerst politieke eenheid.

Je had in die tijd 3 klasse bewoners:

-De heersende klasse gevormd door de “nobili”, de nobelen of edelen, de grootgrondbezitters die een kleine minderheid van de bevolking uitmaken.

-De tweede klasse: de handelaars, die zowel een huis in de stad hebben en aanzienlijk vermogen in de vlakte van de stad, de dokters, de advocaten, de notarissen, de apothekers, zij worden “signori” officieel “notabili” genoemd.

-Op de laagste trede van de sociale ladder staan de kleine vissers, de transporteurs en degen zonder vast werk: de “buranelli”. De talrijkste bevolkingslaag is die van de vrije keuterboeren en de veehouders van het platteland. Zij leiden een zwaar en behoeftig bestaan en werden erg uitgebuit door de edelen en de Venetianen.

Sommige loven de doeltreffendheid en de diplomatie waarop de Venetianen bestuurden: ze moderniseerden het publieke leven door rechtbanken op te richten en de basis te leggen voor de organisatie van de administratieve diensten. Maar het is en blijft een oligarchisch (regeringsvorm van weinigen) systeem dat economische en politieke heerschappij door een minderheid opgelegd, ten koste van de meerderheid en het voedde op die manier de sociale onrechtvaardigheden en conflicten uit die tijd.

Ondanks het wisselvallige weer van tussen 13 en 20 gr. genieten we van het eiland, het mooie huis en de honden. Af en toe een regen en/of onweerbui mag de pret niet drukken. Wil je eens een kijkje nemen op Lefkas, de link is naar een you tube kanaal https://www.youtube.com/watch?v=2zBVERt6af0 (kopiëren en plakken)

Gerrie en Wim vd Linde

Bedankt voor je verslag, heel bijzonder en interessant. En we genoten van de film over Lefkas. Herkenbaar... wij zijn blij daar ook met zeilboot geweest te zijn.
De naam “Kiara”is nu als storm “Ciara” in Nederland ??

Astrid

Hey daar ben ik geweest met jullie Heraklion Archeologische Museum Nog lekker genieten en hopen dat de zomer snel komt daar. Hier is het maar koud en we woeien bijna weg. xxxxx