JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaarsvakantie 2021 week 2

Voorjaarsvakantie 2021

Week 2

De afgelopen week werd het flink koud met wind, regen, hagel en sneeuw. Het werd zo tussen de 6 en 9 graden. Op de fiets werd het te koud dus diverse wandelingen gemaakt. Lekker ingepakt was het goed te doen in de prachtige omgeving. We genieten van de verschillende uitzichten vanuit de camper. In de camper hebben we het lekker warm met de ringverwarming.

Op 7 april hebben we een wandeling gemaakt naar de Maria Kapel. Deze staat in de Schoorstraat nabij Brasserie De Kat. Daar kun je ook een boswandeling maken die weer uit komt bij de kapel. De kapel is gebouwd in 1946 en gebouwd door vrijwillige bouwvakkers uit Udenhout in hun vrije tijd. De architect was Jos Bedaux uit Goirle. Guus van Erp stelde de grond ter beschikking. Luc van Hoek goot het Maria beeldje. In 1947 was het kapelletje klaar en werd geschonken aan de parochie van de H. Lambertus.

In het interieur hangen diverse gedenkborden van gesneuvelden. Bij het gedenkbord van de bemanning van een Amerikaans toestel bij Biezenmortel zijn ook twee foto’s te zien van Kapitein James Hunter en Sergeant James Evers. De muurschilderingen en de drie glas-in-loodramen zijn van Jaques Verheijen uit Echt.. Opvallend zijn het stenen kopje onder de toren in de voorgevel en de gemetselde waterput.

Op 8 april werd het weer beter. Nu wolken en veel zon en zo 11 gr.

Wij hebben een wandeling gemaakt naar het Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen. Dit is op tien minuten lopen v.a. de camping.

Eerst naar het Oorlogs Monument. In de duinen werden op 26 mei 1944 veertien jonge mannen ter dood veroordeeld. Zij waren op 24 mei door de bezetters opgepakt voor diverse acties tegen de bezetters. Het gedenkteken werd opgericht ter nagedachtenis aan hen die hun leven gaven opdat wij het onze- in vrijheid verder mogen leven. Het ontwerp is van Riki Mijing Amsterdam.

Verder door het bos naar de uitkijk post. Je hebt daar een mooi uitzicht over dit fantastische gebied. Na de wandeling naar Restaurant Bosch en Duin voor een lekkere cappuccino to go. Het was er aardig druk met fietsers die daar een rust pauze hielden.

Op 9 april een fiets tochtje rond Udenhout. Het was zonnig weer en 12 gr. Bij de camper uit de wind, in de zon werd het zelfs 16 gr. Wat een verschil met het begin van de week toen werd het niet meer dan 6 gr. We zijn in Udenhout naar de visboer geweest voor een gestoomde makreel en langs de apotheek voor een crème op de behandelde plek aan mijn been.

We zijn nog gestopt bij de Sint Lambertuskerk de waterstaatskerk gebouwd in 1839-1841 door bouwpastoor Petrus Verschuure. De deur stond open dus ik wilde wel naar binnen om het prachtige altaar te bewonderen, helaas je kon alleen naar binnen op afspraak. De kerk i nu een Rijks monument.

Ook het Raadhuis is een prachtige gebouw. Hier worden in de trouwzaal de huwelijken gesloten van ver uit de omtrek. Het heeft een Neogotische stijl en is van 1849 en valt ook onder Rijksmonumenten.

Huize Sint Vincentius waar we langs reden is gebouwd in 1925 het is een internaat voor verstandelijk gehandicapten. De bouwstijl is verwant aan het expressionisme van de Amsterdamse school. Het centrale deel wordt gedomineerd door een hoge watertoren van 35,5 meter hoog met een klok.

Morgen vertrekken we richting Maastricht waar we vriendin Nanda gaan bezoeken.

Gerrie en Wim vd Linde

Leuk te lezen dat ook in NL veel moois te zien is.
En het wisselende weer. Is een uitdaging..
Nog een fijne tijd in Maastricht. Leuk om Nanda te ontmoeten.

Ine em geert

Leuk verhaal.in bosch en duin hebben wij onze kppeten bruilpft gevietd met famolie en vrienden.
Eerst met z,n allen een dag efteling en toen daar een koid buffet.
Was een handige plek want een groot deel van de groep woont in brabant.
Is inmiddels al weer 34 jaar geleden
Groetjes en geniet er maar van

Marco

Groet Nanda van me! Helaas kon ik, vanwege snotterige kindjes, niet op bezoek gaan toen ik daar in de buurt was. Als je daar toch bent: Boederijcamping Schrouff bij Holset met uitzicht op de Vaalserberg en prachtige wandelroutes (bijna 50 jr geleden nog door mij als stage uitgezet!). Leendert en Marianne heb ik op mijn rondje wel bezocht in Nieuwe Tonge. Kleine wereld toch!? Heb het goed samen!

Ria

Kun je het ook allemaal onthouden wat jullie gezien hebben? Want jullie zien zoveel,blijven jullie nog ‘n poosje daar denk ik.grijs Huub RIA.