JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar Spanje 2021 periode 1

Najaar Spanje 2021 periode 1

We zijn op vrijdag 3-09 vertrokken naar Spanje om broer Dirk te bezoeken. We zijn 1 dag eerder vertrokken dan gepland want de service monteur voor de ramen van het balkon kwam 1 dag eerder, hij had tijd over. Onze vorige trip van 7 weken naar Zuid Frankrijk heb ik vn op facebook gedocumenteerd, nu maar weer eens op ons web. We hadden een voor spoedige reis door Noord Frankrijk langs mooi landbouw gebied en langs vele graven van WO I en WO II. We hebben bezocht het Britse kerkhof Bernatay Wood van gevallenen 1914-1918. Hier lagen veel jongeren begraven, erg triest. De graven worden onderhouden door een Commissie voor Oorlogsgraven uit Engeland. In het register kun je een aantekening maken van je bezoek.

We zijn tenslotte aangekomen in Cappy op een CampingCarPark (CCP), 49.928140, 2.7401568 E 11,-, met voorzieningen (elek.+ schoon- en vuil water lozen, chemische toilet, en wifi). Bij aankomst schotel deed het niet, laadkabel laptop vergeten en belangrijk mailtje kon niet beantwoord worden. Afijn het weer heerlijk 25gr en nog een poos buiten gezeten. ’s Avonds nog een keer de schotel voor tv geprobeerd en voilà hij deed het ineens, techniek staat voor niets.

Op zaterdag 4-09 waren we al vroeg op pad voor de 238km naar Dreux. Hier weer naar een CCP, 48.739565, 1.332091 E 11.-, met alle vz. De trip erheen geheel binnendoor (lees tolvrij) en ook een stuk door Parijs, erg druk. Files van 4 rijen dik. We kwamen langs het mooie Chateau Chantilly uit de 11e eeuw, het is te bezoeken maar wij hebben dat niet gedaan omdat het te druk was. Wij mijden de drukte i.v.m. corona. Het kasteel bevind zich aan een zijrivier van de Oise en is omgeven door het Bois de Chantilly. Wel er nog een stukje langs gewandeld. Onderweg bij een caféetje koffie gedronken. Kwam de eigenaresse naar buiten en vroeg om de corona app. die wij moesten laten zien. Zij had een i-pad waar ze mee controleerde.

In Dreux ons gesetteld en heerlijk buiten gezeten met 25gr. Wij stonden er met nog 4 campers. Bij Leclerq onderweg een laptop kabel kunnen kopen. Dreux is een stadje de streek Eur et Loir. Het is ook bekend omdat het in de Franse politiek bekend is als het plaatsje waar het Front National voor de eerste keer in 1983 een grote overwinning genoot.

Op zondag 5-09 Naar de Koninklijke St. Louis Kapel gegaan. We moesten E 4,- intree betalen en ook hier weer de corona app. laten scannen. Deze neoklassieke kapel ontstond in de 12e eeuw. Het is de traditionele begraafplaats van de leden van het Huis van Orléans. Het is een prachtige goed onderhouden kapel met veel marmer en erg mooi glas in lood ramen van het huis Sévres. In de crypte liggen alle graven van de hertogen, graven en koningen van het huis Orléans. Erg indrukwekkend om dit te bekijken. Rondom de kapel prachtige tuinen en omdat de kapel hoog gelegen is een mooi uitzicht over Dreux.

Verder gereden naar St Maure de Touraine waar we bij een boer staan op een Cp, 47.09321, 0.61283. De Cp kost voor een overnachting E 4,-. Er zijn vz die betaald moeten worden elek. E 2,-, toilet lozen E 3,-, Water E 4,- (we hebben er geen gebruik van gemaakt). Wij hebben bij aankomst de rest van de dag weer heerlijk in de zon gezeten. Dit is alvast een begin van onze trip naar Spanje.

Gerrie en Wim vd Linde

Heerlijk genieten maar weer. En een goede reis naar broer Dirk.
Altijd leuk om jullie verhalen te lezen.
Groetjes van uit, ook lekker zomers NL.

Andrea

Goede reis en weer leuk om jullie reisverslagen te lezen. Groetjes aan Dirk en veel plezier samen.

jantje

Een heel mooie reis naar dirk