JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar Spanje 2021 periode 2

periode 2

Op maandag 6-09 vertrokken na een rustige warme nacht in St Maure de Tourraine. Binnen door gereden door maisvelden en bossen naar Oradour sur Glane gratis cp , 45.93567, 1.02489, lozen gratis, water betaald met jeton. Dit plaatsje in de Haute-Vienne staat bekend als het bloedbad van Oradour sur Glane. Bij aankomst is Jaap gelijk aan de gang gegaan met de tv schotel. Hij heeft aan het menu zitten klooien en nu is tie van slag en geeft geen ontvangst meer. Afijn het nog niet voor elkaar gekregen. Met een hitte van 30gr valt het niet mee op het dak van de camper. We hadden onderweg een NL buscamper gezien en deze stond wat verderop. Wat blijkt, Leo en Mieke v.d. Logt wonen vlakbij nicht Gré in Groenewoud in Spijkenisse. Over en weer bij elkaar koffie- en een borrel gedronken.

Dinsdag 7-09 naar de ruïnes waar het bloedbad op 10 juni 1944 in Oradour sur Glane plaats vond en het dorp verwoeste. De entree gratis voor het museum moest betaald worden. Troepen van de Duitse 2e Waffen SS pantserdivisie dreven de mannen in graanschuren en fusilleerden hen. De vrouwen en kinderen dreven ze in de kerk waar explosieven lagen. Toen ze naar buiten vluchten en probeerden te ontsnappen werden ze dood geschoten en ook de rest van het dorp. 642 mensen werden in 3 uur vermoord en het dorp verwoest. Het was de grootste massaslachting door de nazi’s op burgers in Frankrijk. Na de oorlog werd het dorp nabij de ruïnes herbouwd.

We zijn verder gereden naar een CCP in Lamagdalaine,44.465280, 1.484466, gelegen aan de Lot een Camper Camping met alle vz E 11,-. Vanaf de camping loop je naar de lot waar 2 steigertjes zijn. De schotel gaf weer beeld, het blijkt dat de ontvangst erg gevoelig is voor o.a. bomen die in de weg staan. ‘sAvonds een fikse onweersbui.

Woensdag 8-09 Door het prachtige gebied van de Haute Garonne-Tarn gereden. We kwamen in een klein plaatsje terecht de CCP in Revel alle vz, 43.453239, 2.015406. Door harde wind bij de camper gebleven.

Donderdag 9-9 over de autoroute naar Figueres in Spanje. We kwamen aan op een gedoog plek op de P van supermarkt Esclat, 42.260046,2.951709. Hier kun je ook goedkoop diesel tanken. Er zijn geen vz wel een vuilnisbak. Van hieruit loop je in 20 minuten naar het Salvador Dali Museum. Intree E 9,60. Wij hebben daar een goed uur rondgelopen, we vonden het te druk je mocht om de 15 minuten met een groep naar binnen. De tijd stond op je intree biljet. Deze surrealistischer schilder,1904-1989, heeft niet alleen bijzondere schilderijen gemaakt maar ook portretten, landschapjes etc. In het gedeelte waar hij en zijn vrouw hebben gewoond was zijn slaapkamer nog intact, in de salon een prachtig geschilderd plafond. De Cadillec waar hij in reed staat er nog mooi opgepoetst te bezichtigen.

Vrijdag 10-9 naar Platja de Pals. Gratis cp op mix P. 41.984291, 3.201762, zonder vz gelegen aan picnic parkje. Wel blokken nodig het loopt wat schuin af. Achter het parkje een openbaar toilet en op het 500m verderop gelegen strand een douche. Ook op 500m supermarkt en restaurantjes. In het parkje stond nog de ruïne van een Moorse Toren. Gebouwd in 1579 en in 1635 ging er een visserman Narcis Reyne in wonen. Wij hebben de middag op het strand door gebracht. We stonden er met 4 campers w.o. een NL’er. Met Marleen een praatje gemaakt. Zij meldde dat er bij hen ingebroken was in Christina d’Aro. Tussen een raam ws een schroevendraaier gezet, binnen een ravage aangetroffen. Alle waardevolle spullen verdwenen. Aangifte bij de politie gedaan, deze kwam de schade bekijken.

Zaterdag 11-9 We hebben vandaag heel wat afgezocht naar een plek aan de kust. Twee plekken die wij wisten in Cubelles en Cunit bestonden niet meer. Toen naar een Cp bij de haven in Arenys de Mar, vol. Toen naar een Camping, ook vol. Afijn het binnenland ingetrokken naar een gratis cp, 41.176695, 1.32683 met vz, in El Catllar. Een prachtig plekje waar vandaan je de restanten van het kasteel uit de 11e eeuw kunt zien. Het is in het bezit geweest van de fam. Montolieu tot 1344. Daarna verkocht aan de adviseur van Koning Peter III Bernat d’Olzinelles. Het is nu in handen van het stadbestuur en men heeft bij archeologische vondsten, uit de bronzen en ijzeren tijdperk opgegraven. Wij kwamen erachter dat het zo druk was aan de kust i.v.m. een Catalaanse feestdag ook wel genoemd La Diada. De dag gaat terug tot 11 september 1714, toen tijdens de Spaanse Successieoorlog Barcelona werd overgegeven.

Zondag 12-9 Een wandeling door het dorpje, 4500 inw. gemaakt, langs de kerk uit de XVIII eeuw naar het supermarktje en koffie op een terras. De rest van de dag gerelaxt met 30 gr. Volgende keer meer wetenswaardigheden. We gaan een weekje relaxen aan het strand.

Gerrie en Wim vd Linde

Bedankt voor je mooie verslag.
Een fijne reis en mooie tijd bij broer Dirk.
Hartelijke groetjes,?