JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar Spanje en Frankrijk 2021 periode 4

Periode 4

Op 20-09 zijn we richting Oropesa gegaan. Eerst in Torrenostra wezen kijken of de gedoog plek, 40.10701, -0.21766, aan het eind van de promenade er nog was. We hebben er even gestaan en een wandeling over de kleine promenade gemaakt en op een terras koffie gedronken. Je loopt van de camper zo naar het strand , er is ook een familie strand met wc en douche. Ik weet niet of dit in de winter open is. Wij hebben wat boodschappen gedaan bij de kleine supermarkt en zijn verder gereden naar Oropesa.

Helaas konden we de camper niet ergens parkeren bij het appartement van broer Dirk dus zijn we naar camping Didota gegaan om daar de camper veilig achter te laten. Deze is schappelijk geprijsd en ligt met alle vz en zwembad aan het strand. In het restaurant is er elke dag een aantrekkelijk menu en heb je er zin in, er worden yoga lessen en andere activiteiten georganiseerd. Alles is hier ook ingesteld voor overwinterraars.

Wij zijn op de fiets naar broer Dirk gegaan. Hij heeft een nieuw appartement en erg leuk ingericht. Wij konden onze fietsen in zijn garage kwijt. We hebben de was bij hem gedaan en verder de omgeving bekeken, we hadden het erg naar ons zin bij hem. Na een kleine week weer verder. We kregen wel in deze week het bericht dat kleindochter Liza en haar man John een zoontje hadgekregen, ons 7e achterkleinkind, zo leuk.

Op 24-09 vertrokken van de camping. Eerst naar de Mercadona boodschappen inslaan. De weersverwachting was niet denderend, regen onweer etc. Nu de autovista gratis was besloten naar Frankrijk te rijden. De 440km om de beurt gereden, we kwamen aan in Argéles sur Mére. We kozen voor de ccp E 13,- bij camping le Soleil, 42.780816, 2.789943. We waren er al een keer geweest en konden toen gebruikmaken van alle faciliteiten van deze 5 sterren camping. Je kon je meldden bij de receptie dan kreeg je een bandje zodat je de camping vrij op kon. Ook via de camping naar het fijne strand. Helaas was de camping al gesloten en kon je ook niet op het strand komen.

Op 25/30-09 besloten naar onze favoriete plaats Séringan Plage te gaan. We zijn op de ccp E 11,- p.d. met vz, 43.268754, 3.331078, gaan staan. Het weer was hier rond 27gr. dus heerlijk gefietst en naar het strand geweest. Op de cp was het redelijk vol met campers, echter om ons heen alle campings en winkeltjes gesloten. Er was 1 cafetaria open voor drinken en wat te eten. Voor ons geen probleem we fietsen iedere dag wel langs het centrum in Séringan waar alle terrassen open waren en je de Carrefour en de Lidl had. Op woensdag is er een markt. Van alle terrassen die we bezocht hebben was er maar 1 die niet om de corona app vroeg. We zagen dat de Fransen zich ook met vaccinatie papieren legitimeerden.

Tussen Séringan en Valras Plage ligt het natuurgebied Les Orpelieres. Een mooi gebied met vennetjes en duinen waar je fijn kunt wandelen. Er was een documentatie centrum waar je een gids kon bespreken. Er moesten vogels en andere dier soorten te zien zijn, helaas niets gezien.

Wij hebben weer een fietstrip van 20km gemaakt naar het Canal du Midi. De druivenstruiken waren ontdaan van de druiven, alleen druiven ranken met zeer kleine druiven zagen we nog hangen. In Villeneuve les Béziers koffie gedronken op ons favoriete terras.

Op onze fietstocht door het duingebied richting strand, kwamen we een kapelletje tegen. Dit kapelletje was Notre Dame des Anges in 1955 gebouwd. Binnen waren er fresco’s op de muren en het altaar bestaat uit een crucifix. De madonna voor de kerk was gemaakt door een bekende sculptuur maker uit Sete Pierre Nocca. Wij konden helaas niet naar binnen, we hadden het idee dat de kapel alleen in het hoogseizoen gebruikt werd.

Als je nu denkt dat er nooit iets kapot gaat heb je het mis. Afgelopen week heeft Jaap een aantal dingen kunnen maken. Een raam sloot niet goed, een douche rek was los geraakt, in een achterlicht- en de achter uitrij camera zat sluiting en van de rug zitting, die los was gaan zitten, was er een schroef dolgedraaid. Alles weer gemaakt.

Van 30-09/03-10 naar een gedoogplek in Cap d’Agde, 43.276182,3.492059. In voor- en na seizoen mag je gebruik maken van deze gratis P die aan het strand ligt. We vonden de plek in de app van Park4Night. We zagen een wc en een kraan om je voeten af te spoelen. Op 1 oktober ging de wc dicht. Verder geen vz wel een vuilnisbak. In de buurt een bakker, restaurantjes. Er liep een fietspad naar de havens, we fietsten 5 km heen en weer om op zaterdag naar de gezellig markt te gaan. Langs de haven genoeg restaurantjes om ergens wat te eten of te drinken.

Voor de kust en haven ingang ligt het militaire Fort Brescou. Gebouwd op een vulkanische rots in 1586, toen een steunpunt tijdens de godsdienstoorlogen. De opdracht gever was burggraaf Guillaume de Joyeuse. In de XVII eeuw werd het Fort versterkt door Vauban. Het is ook nog een staatsgevangenis geweest. Vanaf 2005 mogen er geen excursies meer naar toe wegens het verval. Met gemeenschapsgeld word er aan restauraties gewerkt.

We hebben een trip gemaakt van 12 km om het historische centrum van Agde te bezoeken. De oude plaats is ooit Grieks geweest en gebouwd op lava. De Grieken vonden de plaats in de 5e eeuw v.C. noemde het toen Agathé wat “goed” betekent in het Grieks. De fontein voor de toerist info heet de Agathé fontein en heeft mooie marmeren dieren. Agde wordt door 2 rivieren doorkruist de Herault en het Canal du Midi. We hebben door de oude straatjes gewandeld en de Saint Etienne Kathedraal bekeken. Deze Romaanse kathedraal is uit de 12e eeuw en bestaat uit lava stenen. Van binnen heeft het een mooi altaar met barokke elementen. Het barokke orgel is gebouwd in 1990 door Gérald Guillemin ter vervanging van het oude orgel dat ooit gedoneerd werd door Emmanuel Laurens die eigenaar was van de Belle Isle villa. Het was tijdens onze wandeling erg stil in het stadje, je merkt dat het toeristen seizoen afgelopen is. Wij vonden de rust wel fijn. We hebben koffie gedronken op het mooie Moliére plein.

We genieten nog steeds van aangename temperaturen, iedere dag wel rond 25 á 27 gr. De aankomende dagen wordt er veel wind en regen verwacht met dalende temperatuur. We gaan dan ook naar een ccp in Meze voor de voorzieningen. Volgende keer meer hierover.

Jule.

Hallo buurtjes. Gaat gelukkig allemaal goed bij jullie. Weer een hoop gezien en gefietst. Van harte gefeliciteerd met jullie achter kleinkind. Zover zijn wij nog niet helaas. Lekker verder genieten en doe voorzichtig. Gr van ons. ??☀️☀️☀️???️??