JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar Spanje en Frankerijk 2021 periode 5

Periode 5

Op zon- en maandag 3-4/10 Hebben we 2 dagen erge regen en onweer gehad. We zijn eerst naar een Ccp in Meze gegaan, 43.441387, 3.594167, met alle vz en el. E 13,- p.d. Wij hielden een rust dag, want het regende pijpenstelen. Wat gebeurde er, bij het dakluik ging het lekken. Jaap in de regen gaan kijken wat er aan de hand kon zijn. We stonden niet vlak er stond een lading water op. Wij denken dat de kit om het luik verteerd is. We zijn op de blokken gaan staan zodat het water eraf kon lopen. Het lekken hield toen op. Afijn de volgende dag naar een Bricolage, (soort Gamma) om ductape te kopen. Hiermee toen het droog werd het luik afgeplakt. Als we thuis zijn reparatie.

We zijn naar Frontingan bij het strand gegaan , waar we op een gratis P uit Park4Night, 43.429617. 3.73360, hebben geluncht. Het bleef maar regenen en de temperatuur daalde naar 17 á 18gr. Wij hadden zoiets het strand weer van 25 á 27gr is voorbij. Dat klopte wel gezien de vooruitzichten.

Besloten om wat steden te bezoeken en langzaam richting huis te gaan. We zijn dus middags naar Arles gereden waar we op een officiële Cp met vz zijn gaan staan, 43.67768, 4.61636. De cp ligt mooi aan de Rhone maar het is er niet fris met veel oude campers met daklozen en onder het viaduct veel afval. Voor een nacht wel te doen.

Op dinsdag 5-10 eindelijk droog, met de fiets in 10 minuten naar het stadje, de fietsen gestald en te voet de stad verkennen. Slechts weinig steden verenigen de charmes van de Provence en de poort tot de Camarque zo fraai als Arles. De Romeinse overblijfselen, het amfitheater, en de mooie straten zijn een bezoek waard. Het amfitheater, Les Arènes, was het grootste van Romeins Gallië. Tegenwoordig vinden er Rodeo-achtige spelen plaats. Alle bezienswaardigheden liggen op loopafstand van de Place de la République. Vincent van Gogh verbleef hier in 1888 en 1889. We hebben het Vincent van Gogh museum bekeken die met de Amerikaans kunstschilderes Laura Owens aldaar een tentoonstelling had. Er hingen van Vincent van Gogh 7 werken die hij gemaakt had in en rond Arles. Het was een leuke samenstelling in een mooi gebouw met een fijn dakterras waar je over het oude Arles uitkeek. In het voormalige Hotel Dieu, thans Espace van Gogh geheten, is gewijd aan het leven en werk van de schilder.

We zijn in de Romaanse Kathedraal St. Trophime geweest. Een prachtige kerk gebouwd tussen 12e en 15e eeuw en bevat ook Gotisch werk. Het historisch portaal is gemaakt rond 1180-1190. Binnen mooie kapelletjes en prachtige Aubusson wandtapijten. Ik vond het één van de mooiste kerken met goed bewaarde relikwieën die ik gezien heb.

Ook hebben we geluncht in het Vincent van Gogh restaurant gelegen aan een leuk pleintje. Op het pleintje een mooi beeld van de schrijver Fréderic Mistral, die net ten noorden van Arles is geboren. Hij was winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur in 1904. Hij werd bekend als verdediger van het Occitaans, een taal die in Zuid Frankrijk wordt gesproken.

In de middag naar een gratis P uit Park4Night bij Leclerc in Arles gereden, 43.707643, 4.642324. Er zijn 5 parkeer plaatsen voor campers aangegeven middels een verkeersbord, geen vz. Wel zijn er achter de Leclerc benzinepomp, naast de Mac Donald, wasmachines E 4 voor een was en E 2 voor de droger. Wij stonden er met 2 campers en een vrachtwagen.

Op woensdag 6-10 naar de ommuurde stad Avignon. Deze plaats net als Arles zijn we altijd voorbij gereden naar het zuiden. Maar wel nieuwsgierig naar de Pont St Bénézet van het bekende liedje op school geleerd Sur le pont d’Avignon. We reden het stadje binnen en vlakbij de Pont St Bénzét was er een stuk parkeerplaats aan de Allées de l’Oulle die sinds 1 oktober toegankelijk was voor campers, busjes etc. Wij hebben daar geparkeerd en zijn gaan wandelen. De Pont St Bénézet (1171-1185) bezat eens 22 bogen. Op één ervan staat de Chapelle St. Nicolas. Door een overstroming in 1668 van de Rhône zijn de meeste bogen ingestort. Daarna naar het Palais des Papes (Pausen) de parel van Avignon. Wij hebben alleen de kerk bekeken, entree voor 2 E 20,-, voor de tuinen, de grote kapel en de pauselijke vertrekken moest nog eens apart betaald worden, dat hebben we maar overgeslagen. Paus Clemens V verplaatste het pauselijke hof in 1309 naar Avignon, waar het bleef tot 1377.In de tussenliggende periode transformeerden zijn opvolgers het bescheiden huis tot het huidige paleis. Het aanzien van het paleis was geweldig, echter de binnenkant viel wat tegen. Veel nog in verval. Voor het paleis een plein waar een braderie was met een optocht van klederdracht uit de regio. Leuk om naar te kijken. Verder gewandeld naar het plein met vele terrassen en met het Hotel de Ville (stadhuis) waar voor een antieke draaimolen stond. Door de straatje wandelend zagen we mooie huizen, leuke winkeltjes en de mooi Kapel l’Oratoire, helaas gesloten. We willen jullie het bekende liedje nog eens in herinnering brengen:

Sur le pont d’Avignon (op de brug van Avignon)

On y danse, on y danse ( daar danst men, daar danst men)

Sur le pont d’Avignon (op de brug van Avignon)

On y danse tous en rond (daar danst men in het rond)

In de middag naar Bollene gereden naar een gratis plek bij Leclerc 44.321899, 4.744691. Er was een gratis sani zuil voor lozen en drinkwater. In het winkelcentrum winkeltjes, een snackbar en buiten kon je naar boven waar een selfservice buffet was. Wel de gps coördinaten gebruiken om er te komen daar er ook nog een Leclerc drive was op een andere plek.

Op donderdag 7-10 naar een Ccp E 13 in Villefrance sur Saône, 45.97253, 4.752003, alle vz + el. Het stadje is hoofdstad van de Beaujolais streek en mooi gelegen aan de Saône waar je kon wandelen en fietsen. Een wandeling gemaakt en we hebben buiten in de zon gezeten maar het is inmiddels zo 15gr. geworden. Ook nog een leuke ontmoeting onderweg bij een koffiestop van Peter en Janneke van de boot de Meander waar we mee naar de Seine baai hebben gevaren in 2006. Zij zagen ons en zeiden gelijk zijn jullie Jaap en Diana. Bij gepraat over alle bekenden die toen met ons meevoeren. We werden ‘morgens wakker en voor het eerst ff de kachel aan, buiten 8gr en binnen 14gr. Dat is ff wennen. Afijn als middags de zon schijnt wordt het toch weer aangenaam.

Vrijdag 8-10 We zijn naar het stadje gefietst, 10 km, om de kerk Notre Dame des Marais (Onze lieve vrouw van de Moesson) uit de 12e eeuw te bekijken. De kerk is Gotisch-Romeins en ligt in de hoofdstraat met mooie renaissance panden. Daar het begon te regen niet veel kunnen bekijken. We zijn dus in de middag naar de Ccp in Seurre aan de Saône gereden voor een overnachting. Alle vz E 11,- 47.00245, 5,14375 en de cp lag mooi naast het haventje.

Zaterdag 9-10 naar een Ccp vlakbij de Luxemburgse grens in Hagondange alle vz E 12,- op 49.247913, 6.138168 en met een pataterie en sushi restaurant naast de cp. Wij zijn naar het dorpje gefietst en hebben er koffie gedronken.

Zondag 10-10 overnacht in Blegny-mine gratis alle vz 50.68614, 5.72382. Je kon uit de automaat een munt kopen á E 2,- voor 12 uur stroom. We waren hier al eerder geweest en je kunt de steenkioolmijn bezoeken van 1-3 tot 1-11. Ook is er een restaurantje bij.

Hier vandaan naar huis gereden. Heerlijke weken gehad met weerzien van broer Dirk en mooi weer. Helaas ervaren dat in Spanje veel vrije plekken niet meer bestaan. De vrijheid van de camperaar wordt zo aan banden gelegd. Wij willen iedereen nog bedanken die iets geschreven hebben op ons web, wij vinden dat heel leuk.

Ineke Elswijk

Hoi Diana en Jaap, eindelijk even tijd genonen om jullie te bedanken hoor je mooie uitgebreide verhalen van jullue reis. Reisden helemaal mee! Weg zijn is heerlijk maar ik denk dat jullie het nu thuis bij de kachel ook weer erg waarderen!
De heerlijke december maand komt er aan dus daarna snel weer de volgende reis uitstippelen.
Geniet en sterkte met het repareren van jullue dakraam. Duckttape is een prima tijdelijke oplossing. Het us bij ons aanboord niet weg te denken. Liefs Riens en I neke

Huub en Ria

Dat liedje. Sur le pond….. ken ik ook.Jullie zijn wel lang weggeweest hè,maar weer veel moois gezien.Groeten van Huub en mij.

Jan en Baukjen

Hoi Diana en Jaap, met veel plezier de verslagjes gelezen. Jullie hebben weer een mooi reisje gemaakt. Het vrije camperen is er helaas niet meer bij. In Portugal mag je ook alleen nog maar op camperplaatsen staan. Hier alles z'n gangetje. Alles nu voor elkaar in huis en tuin. Mooi op tijd. Ik (Jan) moet het even rustig aandoen want ik ben op 1 oktober geopereerd aan mijn linkerheup. Voorlopig niet weg. Groetjes, Baukjen en Jan.