JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaar Spanje 2022 periode 3

Voorjaar Spanje 2022 periode 3

Op vrijdag 4 maart rijden we naar een berggebied nabij Cabanes. We wilden naar de opgraving van fundamenten uit 4000v. Ch. genaamd Tossal del Mortorum. Bij aankomst stond er bordje met 1100m lopen en een hoogte verschil van 85m. Wij begonnen aan een grind pad dat steeds steiler werd. Na enkele trappen, uitgehouwen uit de rotsen en 35 minuten lopen/klimmen over een soort geiten pad, besloten niet naar de top te gaan. Onderweg wel mooi uitzicht. De koffie gedronken aan de promenade in Oropesa.

Zaterdag 5 maart naar Ribera de Cabanes waar we bij de vriendin van Dirk, Marian, een lekkere maaltijd hebben gegeten. Dirk en Marian hebben een Lat relatie. Daarna naar Oropesa om bij de Mercadonna, een grote supermarkt, nabij appartementen en campings voor de boodschappen. Tegenover de Mercadonna is er een grote Chinese Bazaar waar allerlei snuisterijen te koop zijn.

Op zondag 6 maart een regenachtig koude dag t.w. 13gr. een tochtje naar Alcossebre waar in de bergen een kerkje uit de XVIII eeuw staat gewijd aan St. Lucia en St. Benet. Bij het kerkje is er een fundament opgegraven uit het bronzen tijdperk. Het uitzicht over de omgeving en de zee was prachtig. Op weg naar het kerkje werden we aangehouden door de Spaanse politie, Jaap zijn heuptas vergeten met zijn rijbewijs. Na wat heen en weer gepraat in het Engels kon Dirk zijn rijbewijs laten zien en konen we verder rijden. In Alcossebre naar de promenade gereden voor de koffie.

Maandag 7 maart. Wederom een regenachtige dag met 12gr. We hebben broer Dirk verlaten en zijn terug naar de camping gegaan. Eerst de boel uitgeladen en opgeruimd. Daarna naar de Mercadonna om inkopen te doen voor een aantal dagen. Vergeleken met NL is het hier goedkoop levensmiddelen inslaan. Of dit zo blijft nu er oorlog is weten we niet. In ieder geval is de diesel en benzine hier voordeliger dan in NL, wij tankten voor diesel E 1.56. Dit wordt w.s. ook duurder. We zijn gaan eten in het restaurant van de camping, ze eten hier warm in de middag. We betaalden voor een 3 gangenmenu E 12,- incl. drankje. Op donderdag is het paella dag dan betaal je voor een menu E 8,-. De koffie op de meeste terrassen is voor ons ook goedkoop, voor een cappuccino en een espresso betalen we gemiddeld E 2,80. De camping was eind van de middag vol daar er een groep van de NKC (Anwb) arriveerden.

Op dinsdag 8 maart, nadat de auto ingeleverd was, de camping verlaten. We reden door een gebied met veel sinaasappel boomgaarden. Langs Valencia en kwamen aan op een camping in Xareco playa. De camping Campers Xareco, 39.045428, -0.198729, ligt mooi tussen de sinaasappelboomgaarden, 300m van het strand en 200m van de winkel. Wij betaalden E 16,- p.d. met alle vz en wifi. De camping is aangenaam met zwembad, resto, wasmachines en schone douchen en wc’s. In de middag heerlijk grote gegrilde gamba’s gegeten. Het werd ook zonnig met een temp. van 21 gr.

Woensdag 9 maart. Bij het wakker worden al 15 gr. dat is al een stuk beter dan in de dagen ervoor. De fietsen gepakt voor een trip van 17 km naar de plaats Gandia. Wel veel wind maar met de el. fietsen geen probleem. Wat door het stadje gewandeld, dat ook een universiteit heeft, koffie gedronken en wat boodschappen bij bazaar China gedaan. In de middag lekker met 21 gr. in het zonnetje gezeten.

Op donderdag 10 maart een tripje van 15 km op de fiets. Eerst naar het dorpje Xareco dat tegen het gebergte aanligt. Het stelde niet veel voor wel zagen we een grote supermarkt Mas y Mas. Daarna naar een uitzichtpunt aan het einde van Xareco playa waar we ook een mooi zicht hadden op de bergen. Het seizoen moet nog beginnen erg rustig in het dropje. Van de camping (haast vol) veel wandelaars en fietsers gezien. Volgende keer weer meer.

Jule

Julius hebben het weer erg naar je zin zo te zien. Blijf voorlopig nog maar even in het goedkope Spanje. Diesel hier € 226. Veel plezier nog. ???????

Astrid

Mooi hoor dat je gewoon een stukje verder kan met de camper op naar het zonnige. Veel plezier

Gerrie en Wim vd Linde

Jullie genieten… en de diesel zeker voordelig in Spanje.
Fijne tijd ☀️☀️?❣️