JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaar Spanje 2022 periode 5

Voorjaar Spanje 2022 periode 5

Op zaterdag 26 t/m 28 maart zijn we in Valencia geweest. We stonden op Valencia Camper Park, 39.57975, -0.44518, in de wijk Bétera. We hadden alle vz, douche en wc, wifi E 12,- echter water betaald Eo.50 per 40 l. el. E 3 4amp. E 5 6amp. Wasmachine/droger E 4/3. Bij de receptie aardige meisjes ze spraken Engels, Frans vloeiend en van hen kregen we alle info om Valencia te bezoeken. Je kon een kaart kopen voor de op 300m verder gelegen metro. De tikken die je niet gebruikt had op de kaart kon je bij hen weer inwisselen en kreeg je je geld terug. Op een video filmpje die met Qr code op je tel kon bekijken werd alles nog eens duidelijk uitgelegd.

Wij hadden de 3 dagen dat we er verbleven zonnig weer met zo 22 gr. Dat was na Benidorm de eerste dagen die we meemaakten zonder regen. V.a. Metro Station Angel Guimera loop je naar het centrum (in de metroen bussen) verboden voor honden. Valencia is de op 2 na grootste stad van Spanje. We hebben 2 dagen door een mooi historisch centrum gewandeld met oude gebouwen. Prachtig om te zien de Basiliek de la Virgen de Los Desamparados (17e eeuws), Kathedraal Miguelete en de heilige Graal (1262), Mercado Central(Colon) waar we geluncht hebben en de Torres de Quart. De kerken waren prachtig van binnen. We waren er op zondag dus er waren diensten bezig ondanks dat kon je gewoon naar binnen. Er vertrok ook een demonstratie optocht v.a. Plaza de Virgen tegen de oorlog in de Oekrainë. Verder mooie oude gebouwen gezien en door de nauwe straatje gewandeld. Helaas was de Stierenvechters Arena gesloten. Bij terugkomst bij de camper heerlijk buiten in de zon gezeten. We hebben bij het restaurantje op de camping tortilla’s besteld/gehaald. Hun paella schijnt ook erg lekker te zijn.

Op dinsdag 29 t/m vrijdag 1 april naar Castellon de la Plana. We lazen dat er een nieuwe Cp (nog niet helemaal gereed) was, 39.98027, -0.06528, voor E 10,- p.d. incl. elektrisch, lozen en watertappen. Er was ook een wasmachine E 4,- met waslijnen voor de was en een water automaat met hogedrukspuit E 1,- voor het wassen van auto/camper. Het restaurantje zou over 2 maanden gereed zijn. We ontvingen een onbeveiligde Wifi. We stonden naast een groot modern Winkelcentrum Salera. Met restaurantjes en alle bekende winkels o.a. Primarkt, C&A, Jack en Jones en ook een grote supermarkt Alcampo. We hoefden alleen de straat over te steken en je bent er. Broer Dirk woont hier een 35 km vandaan en toen hij wist waar we stonden kwam hij gelijk op de koffie en zijn mooie nieuwe auto te laten zien.

We zijn een paar keer met de fiets naar het klein oude centrum geweest, v.v. 7 km. Goed te doen over gedeeltelijke fietspaden en door de smalle straatjes v.n. 1 richting verkeer. We waren er al eens geweest maar zo op de fiets is wat anders. Op de Plaza Mayor de Toerist Info en de meeste oude gebouwen. De Kathedraal Santa Maria la Mayor (Gotisch) met de Klokkentoren el Fadri gebouwd tussen 1440 en 1604. Het Gemeente Huis is een elegant gebouw uit 1716, de Mercado Central heeft diverse winkeltjes en oude drinkwaterpunten die nog gebruikt worden. Rond het plein mooie beelden en fonteinen en op de terrassen goed toeven. In de smalle winkelstraten diverse leuke winkels.

Op zaterdag 2 april wederom naar Camping Didota in Orepesa. Bij broer Dirk komt familie uit Holland die we ook graag willen zien. Volgende keer meer.

Gerrie en Wim vd Linde

Tjonge… als je dit opschrijft moet je toch wel denken wat je zoal ziet en doet!
Geweldig en fijn om opterug te kijken.
Nog een fijne tijd gewenst.
Groetjes Wim en Gerrie

RIA

Weer veel gezien,maar ook veel slecht weer gehad zag ik op TV.Groetjes van ons.