JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaar Spanje-Portugal 2022 periode 6

Voorjaar Spanje-Portugal 2022 periode 6

Zondag 3 april. Dochter Astrid, zus Andrea en zwager Hans kwamen een weekje bij broer Dirk logeren. ’s Middags kwamen ze naar de camping en zijn we gezellig met zijn allen wezen eten. Het weer was gelukkig wat opgeklaard en konden we nog lekker buiten zitten. Daar wij nog wat tijd hebben voor ons nieuwe huis gereed is besloten naar Portugal te gaan.

Op maandag 4 april naar een gratis cp met vz in Torralba de Calatra 39.011050, -3.748263. Er waren ook 4 aansluiting voor stroom die het echter niet deden. We hebben een ommetje door het dorpje gemaakt het was echter erg guur met 10gr.

Dinsdag 5 april naar een gratis cp met vz in Badajoz 38.88490, -6.97819. De cp lag mooi aan de Guadiana rivier, wel druk niet te laat aankomen voor een plekje. Onderweg reden we door een mooi gebied van de Castilla la Mancha. We hadden wel de hele weg regen het werd 12 gr. Bij aankomst toch rondje gewandelt over de bruggen waarvan de Palmas brug over de Guadiana rivier uit de 16 eeuw was en het Fort wat daarbij hoorde werd gebruikt om vandaar militairen te vervoeren. Erg leuk erover te wandelen.

Op woensdag 6 april naar Portugal en wel naar het vesting stadje Evora. We gingen naar de gratis cp met vz 38.56354, -7.91625. Vandaar loop je in 15 minuten naar het historisch centrum. Het was heerlijk weer geworden zo 23 gr.

We hebben de Capelo des Ossos en de St Franciscus kerk uit de 13e eeuw bezocht. In de Capelo zag je duizenden botten van monniken waarvan de binnen muren waren opgebouwd. Daarna de kathedraal van Evora uit 1280 en de kerk van de Barmhartigheid 1499 met een prachtig interieur van tegel afbeeldingen. Daarna na de restanten van een Romeinse tempel. Deze tempel werd onterecht naar de godin Diana vernoemd de godin van de jacht. Men dacht dat een priester deze naam ooit verzonnen had voor de Tempel. De oorsprong van de Tempel was de 1e eeuw na Ch.

Donderdag 7 april. Eerst naar de Lidl om de voorraad aan te vullen. Daarna zijn we naar een Cromeleque dos Almendres gereden een 15km voorbij Evora. Een steencirkel die werd opgebouwd in het neolithicum en de bouw hiervan ging door tot de kopertijd. De rit ernaartoe ging door een bos over een zandpad, spannend rijden. Interessant om te zien dat iets zo oud nog bestond.

Daarna reden we door een prachtig gebied van de Alentejo met pijnboom bossen en heuvels, we kwamen aan bij het stuwmeer Baragem Pego do Altar waar een gratis cp was met vz 38.42072, -8.39167. Je staat met de camper op een veldje aan het water. Het was er erg mooi. Boven aan de weg bij het restaurant was er een gebouwtje met wc en douche. De waterkraan zat achter de deur van de vrouwen wc. Legen van het toilet achter het gebouwtje. We hebben gegeten in het restaurant, contant betalen, pinnen ging niet slechte wifi verbinding met het pinapparaat.

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 april hebben we op een cp gestaan in Messajana 37.83167, -8.24694. Alle vz + wc met wastafels en een zwembad p.d. E 9,-. Het geld (contant) werd ’s middags opgehaald. Het dorp bestaat uit 1100 inw. Wij hebben iedere dag gewandeld met zo 21gr. We hebben gewassen en de camper schoongemaakt. We zijn langs de Barokke kerk Ermida de Nossa Senhora da Assuncao (Onze lieve vrouw van de hemelvaart) uit de 16e eeuw gereden. Deze kerk werd gebouwd naar een “Braziliaans” ontwerp gemaakt door een Portugees die uit Brazilië terug keerde. Volgende stop een plaatsje in de Algarve, volgende keer daarover meer.

Andrea

Was gezellig en leuk om jullie weer te zien. Nog veel plezier in Portugal!! ???❤️

Gerrie en Wim vd Linde

Wat leuk dat jullie Portugal aandoen, klinkt bekend!
Wij waren met de zeilboot op de Guardiana rivier.
We kijken uit naar de volgende e mail.
Fijne reis.En fijne Pasen.?

Jule

Jullie vermaken je goed daar. Jullie nieuwe huis schiet ook al op. Er is al voor het grootste gedeelte bestraat en er staan ook al boompjes. Alle overtollige spullen zijn al bijna verdwenen. Blij dat het weer nu beter is. Regen moet je niet kennen. Veel plezier nog. Gr Jule en Marga. ?????????