JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaar Spanje-Portugal 2022 periode 7

Voorjaar Spanje-Portugal 2022 periode 7

Op zondag 10 t/m zondag 17 april hebben we een week geboekt op Camping Car Figuera, 37.169179, -8.601151. We betaalden E 13,- p.d. met alle vz, elektr. douche, wc en wasmachine. Dit rustige plekje ligt op 9 km van Portimão en Alvor. Wij hebben een week geboekt omdat we onderweg al hoorde dat de meeste camperplekken en campings vol zijn omdat er paasvakantie is.

We reden door een mooi gebied met veel ooievaars. Deze overwinteren meestal in Afrika maar een groot aantal blijven in Portugal. Het is zo dat een ooievaar ongeveer 1.30 m groot wordt. De mannelijke ooievaar weegt ongeveer 4,5 kg, een vrouwelijke ooievaar ongeveer 3,5 kg. Een ooievaar wordt gemiddeld 30 jaar oud. Ooievaars zijn sociale dieren, maar hebben ook veel tijd voor zichzelf nodig. Als twee ooievaars op hun nest zitten, verklaren ze elkaar hun ”liefde” met spectaculair snavelgeklepper. Ooievaars blijven hun hele leven trouw aan hun partner. Een ooievaar is vruchtbaar vanaf het derde levensjaar. De uitgezette ooievaars, fok programma in Nederland, zijn gekozen uit groepen die de westelijke trek volgen, dat wil zeggen over Spanje en Portugal naar West-Afrika. De oorspronkelijke Nederlandse ooievaars overwinteren in Zuid-Afrika, 12.000 km ofwel tweemaal zo ver en met veel meer gevaren op de tocht.

De tocht naar de Algarve was weer door een mooi gebied. We kwamen langs Silves waar we al eens naar het kasteel geweest zijn. Bij aankomst op de Camping verwachte we twee dagen regen en bewolking het was zo 17 gr. Daarna werd het heel de week lekker warm met temperaturen rond de 25 á 26 gr. Aangenaam met een licht windje goed uit te houden. We zijn een paar keer op de fiets naar Portimão en een keer naar Alvor geweest. We hebben gewinkeld bij een groot winkelcentrum bij o.a. een Auchan en in Alvor door het authentieke dorpje gewandeld, naar het haventje en het strand geweest. Natuurlijk overal wel op een terrasje gezeten en heerlijk geluncht. Verder op de camping van de wasmachine en droger gebruik gemaakt. Verder op de camping met leuke mensen kennis gemaakt o.a. met Tom, Maud en dochtertje Nova Bessens. Zij trekken met een camper (zij werken niet meer) door Europa en waren geïnteresseerd naar onze belevenissen in Marokko. Verder Tomas en zijn vrouw een jong Belgisch stel. Zij hadden ook geen huis, hij werkte vanuit zijn camper.

Op 600 meter v.a. de camping is er een minimarket waar van alles te krijgen is. Om de hoek een café met lekkere koffie. We zijn er een paar keer naar toe gelopen. Het was gezellig op de camping (30 plaatsen) met Fransen, Duitsers en Spanjaarden.

Maandag 18 en dinsdag 19 april naar Vila Real de Santo António. Het was een mooie trip door de Algarve met zijn mooie natuur en leuk dorpjes. We kwamen om een cp, 37.19955 -7.4153, aan de Guadiana rivier. Alle vz E 5,- p.d. en er waren een aantal stroompalen á E 5,- p.d. waar we geen gebruik van hebben gemaakt. We zijn het stadje in gegaan hebben leuk gewinkeld en zijn wijn gaan kopen bij de Intermarché. We hadden lekkere zon zo 25 gr echter ‘s nachts ging het vreselijk stormen. De hoes over de fietsen klapperde, van slapen kwam weinig. Dus eruit en de hoes eraf gehaald.

Op woensdag 20 april naar Cordoba de historische stad in Spanje. We waren tegen de middag op de cp 37.874387 -4.787157 met vz á E 23,- p.d. betalen via een automaat. De cp vlakbij het historisch centrum. Op 10 minuten lopen zijn we naar het Alczar de los Reyes Cristianos uit 1328 gegaan. Eens was dit het fort/paleis van Alfonso XI. Intree senior E 2,50. Vanuit dit paleis werd 10 jaar lang de strategie en verovering van het koninkrijk Granada georganiseerd. Van het interieur was niet veel te zien wel waren er prachtige watertuinen.

Donderdag 21 april naar de Mezquita (intree senior E 9,-). Dit is de kathedraal die voorheen een moskee was. Gebouwd in 784 tot 987. De kathedraal is in 1523 omgebouwd staat in de Joodswijk met zijn leuk straatjes. Wij waren er al vroeg voor de kaartjes te kopen, om 10.00uur opening. Ik heb zelden zoiets moois gezien. De Torre del Alminar, 93m, was oorspronkelijk de minaret. Van binnen indrukwekkend de 860 zuilen van graniet, jaspis en marmer. Langs de wanden prachtige kapellen. In de Capilla de Villaviciosa met zijn mooie mudejar plafond werd er een dienst gehouden. De Mihrab, gebed nis, was goed onderhouden. Het was wel druk in de kathedraal maar door zijn grote konden we alles goed bekijken. We zijn in Cordoba te kort geweest om nog veel meer te bekijken. Bewaren we voor een volgende keer. We gaan vanaf nu richting Zuid Frankrijk, daarover volgende keer meer.

jantje

Was weer klasse verslag zus zie jullie hebben het best nar jullie zin daar

Gerard & Josje.

Heel leuk verslag. Jullie hebben weer veel mooie en interessante dingen gezien.

Astrid

Nou toch weer mooie dingen gezien en het weer werkte ook lekker mee. Nu weer in Spanje wat heerlijk he zo in jullie huisje op wieltjes. We gaan jullie snel weer zien xxxx As

Jule

Mooi weer allemaal. Nog even lekker genieten hoor want als jullie weer thuis zijn is het werken geblazen voor jullie nieuwe woning. Veel plezier nog daar. Gr Jule en Marga. ?????????

Gerrie en Wim vd Linde

Fijn om jullie verslag te lezen… mooie cultuur gezien en natuur.
Nu een goede reis naar het nieuwe huis, ook fijn om naar uit te kijken.
Groetjes ?

Rein en Annette Boersma

Jullie hebben weer een mooie reis gemaakt en veel gezien
We kunnen ons goed voorstellen dat jullie de kathedraal in Cordoba erg mooi vonden. Wij zijn in het Alhambra in Granada geweest en vonden dit ook bijzonder mooi. Helaas hebben wij nu beiden griep en Rein heeft er ook nog longontsteking bij. Het gaat alweer de goede kant op maar het heeft zijn tijd nodig. Dus nog even geduld voor we aan onze boottocht naar Noorwegen kunnen beginnen. Alvast een goede terugreis gewenst en veel succes met de verhuizing!

Huub en RIA

Hallo Diana en Jaap.Als jullie richting Zuid Frankrijk gaan,gaan jullie dan weer richting huis of blijven jullie nog rondtoeren.wij zijn nu ook in Spanje in Rojales tot 4Mei.Verder nog ‘n fijne reis en tot ziens.Gr. Huub en RIA.