JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar 2022 Italië en Griekeland periode 2

Periode 2

Vrijdag 2 september. Wij hadden bij de Anek Lines de laatste plek voor Camping on Board. De prijzen waren wel duurder dan de laatste keer dat we gingen. Voor onze camper 6.70m moesten we nu voor en enkele reis E 339,- en p.p. 89,- betalen. We vertrokken 17.00 uur en kwamen in Patras aan om 14.30 uur. We hebben Igomenitsa overgeslagen. Deze boot ging apart en was reeds vol geboekt. We hadden een rustige reis en hebben lekker in ons eigen bed geslapen. Aan boord kon je op diverse plekken iets drinken en je had een selfservice- en een gewoon restaurant. Kennis gemaakt met NL’ers die voor de 1e keer naar Griekenland gingen met de camper, wat wetenswaardigheden uitgewisseld.

Na aankomst zijn we naar een camping gereden om ff te acclimatiseren. De camping uit Park4Night lag mooi op een landtong in Araxos 38.159901, 21.3715 E 12,- en E 3,- voor el. Verder alle eenvoudige vz en wifi. En je kon overal in de schaduw staan. Op 5 minuten lopen een mooi zandstrand. Het werd 34 gr.

Zaterdag/maandag 3-5 september. Naar Kyllini beach 37.89040, 21.11214 gratis staan a.h. strand naast een Taverne. Bij de Taverne gebruik van een wc (nachts af gesloten) en waterslang. Op het strand strandbedden en douche. Bij de Taverne eenvoudig maaltijden en o.a. lekkere koffie. We stonden met 1 Nl’er en v.n. Duitse campers. Fijne dagen van relaxen, zwemmen en wasje gedaan. Alle dagen rond 34 gr.

Het plaatsje Kyllini ligt in het uiterste westen van de Peloponnesos. Het dorp was in de Middeleeuwen bekend als Clarence, de enige haven in Elis (472 v.Chr) Het plaatsje heeft nog een rol gespeeld in de Peloponnesische oorlog. Het is ook in Venetiaanse handen geweest. Rond 1428 werd de toenmalige heerser verslagen door de despoot van Mystras Palaeologus. Deze eiste al zijn bezittingen op en de hand van zijn nichtje Theodora. Zo werd het een Byzantijnse stad die uiteindelijk in verval raakte.

Toen wij naar Kyllini reden kwamen we langs Clemoutsi Castle (1220-1223 Frankisch Castle) een Middeleeuwse burcht gelegen in de deelgemeente Kastro-Kyllini.

Dinsdag/woensdag 6-7 september. Vroeg vertrokken om naar Olympia te gaan waar we de Archeologische site bezocht hebben. Entree E 12,- voor senioren incl. het Museum. Het is een uitgestrekt opgravingsveld waar in de oudheid om de vier jaar de Olympische Spelen werden gehouden. Het ligt mooi in de landstreek Elis. Het oude heiligdom was gewijd aan Zeus. De resten van de oudste tempel was gewijd aan Hera (ca. 660 v. Ch). Verder veel restanten van tempels, baden en het Stadion waar het ooit begon. Op het terrein ook een beeld van Baron Pierre de Coubertin de stichter van de moderne Olympische spelen. Met 32 gr. was het eigenlijk te warm om daar lang rond te lopen. In het stadje een lange hoofdstraat met restaurants en veel winkeltjes voor de toerist.

We zijn in de middag naar Katokolon gereden waar er een P was bij de haven waar je mocht staan. Het plaatsje is een aankomst plek voor Cruise schepen. De gasten worden dan per bus naar Olympia gereden. Wij liepen de haven rond en zagen een Nederlandse boot liggen. De Funny Lady was van Peter en Jolanda ter Haar die wij in het verleden in Nidri op Lefkas hebben ontmoet. Leuk om bij hen aan boord wat te drinken. Daarna het stadje in gewandeld. Bij terugkomst kwam de haven meester langs om te vertellen dat de port Police het niet goed vond dat we langs de haven stonden en al helemaal niet gebruik mochten maken van de elektriciteit, á E 5,-, zoals vermeld stond in de app van Park4night. De man deed echt lelijk tegen ons en verwees ons naar het midden van de grote P. Wij wilden daar niet staan en vonden 1 km verderop via de app. een mooi gratis plekje, er konden 4 campers staan, aan het strand 37.656890, 21.319679 naast een Taverne. Geen vz wel een vuilnisbak. De vrouw in de Taverne vroeg wel of we water wilden. We zijn er nog een dag gebleven en bij de Taverne lekker gegeten en wat gedronken. Nog vermelden dat we avonds ingebouwd werden door auto’s van de mensen die kwamen eten. Het werd wederom 32 gr.

Volgende keer meer nieuws.

Janneke en George

Wat een verhaal weer,gelukkig zijn jullie aardig gepokt en gemazzeld..we genieten mee met jullie reis..

Leendert

Mooie herkennings reis!

Marco

Mooie verhalen weer van jullie! Een week na jullie hebben andere vrienden van ons ook die boot genomen, incl een balkon bij de camper. Katocolon en Olympia ook gedaan met Mary toen wij in 2016 rond de Peleponnesos voeren. Het was toen ook al zo warm dat we afspraken nooit meer in de hoogzomer te gaan. Dat is er ook niet van gekomen..... Genieten jullie maar lekker samen. Mvrgr, Marco

RIA

Wat klinkt het allemaal weer bekend in de oren,ik zou dat ook wel weer willen doen,een prachtig verhaal weer.

Fred en Gerda

Wat herkenbaar jongens, we zien ons voor anker liggen in Kato Kolom, mooie tijd. Kijken uit naar nog meer belevenissen en verhalen van jullie,.

Rein en Annette Boersma

Ook voor ons dierbare herinneringen van de periode met onze boot in Griekenland. We hebben in de haven van Kyllini en Katakolon gelegen en zijn naar Olympia geweest. Leuk om te lezen dat je met je camper bij tavernes kan staan.

Rein en Annette

En natuurlijk nog heel veel plezier toegewenst!