JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar 2022 Italië en Griekenland periode 4

Periode 4

Woensdag 14 september. Vroeg vertrokken, eerst naar de Lidl om de voorraad weer aan te vullen. Helaas weinig groente gezien, dus wat voor de diepvries gekocht. Toen een mooie trip door het Taigetos gebergte op de middelste van de 3 vingers van de Peloponnesos. Veel bochten en door kleine dorpjes met mooie uitzichten. Onderweg in Agios Nikolaos een klein vissersdorpje koffie gedronken en een wandeling gemaakt. Op de P buiten het dorpje kon je overnachten nu staat er een bord verboden voor campers. We kwamen terecht aan de baai Karovotasi bij een gratis cp van restaurant Faro 36.69594, 22.37799 . De restaurant eigenaar ving ons op wees ons de weg en meldde dat er bij hem gedoucht kon worden en water getankt. Wij gingen er eten en we vonden het duur naar Griekse begrippen, voor 2 personen incl. drank E 50,-. We stonden er met 5 campers. Het werd 32 gr.

Donderdag/Vrijdag 15-16 september. Wederom een mooie trip naar een prachtig strand in Pirgos Dhirou 36.64206, 22.38357 vrijstaan geen vz alleen een vuilnisbak. Het word wel het eierenstrand genoemd omdat er grote witte stenen liggen. We hebben met Nl, Duitsers en Oostenrijkers gestaan. Met Nederlanders uit Limburg gepraat. Zij gaan meestal naar Griekenland over de weg. Ze komen dan ergens bij Thessaloniki Griekenland binnen. V.a. Limburg is dat 2200 km via Hongarije.

Vlakbij het strand kon je naar Grotten lopen +/- 1.30uur, waar je met een bootje onderaards gevaren werd. Wij vonden het te ver over de heuvelrug. Lekker gezwommen bij wederom weer 32 gr.

Zaterdag/Zondag 17-18 september. Vandaag richting Githio een mooie trip door een stuk gebergte van de Mani. Ten oosten van het schiereiland ligt de Laconische Golf en ten westen de Golf van Messina. De Mani is van oudsher een gebied van interne twisten, er was/is weinig vruchtbare grond en bloedwraak tussen clans was geen uitzondering. De clans hadden tevens het alleenrecht op het bouwen van de zogenaamde torenhuizen. Soms wel met 5 verdiepingen, zodat ze vanuit de bovenste verdieping de vijand met stenen konden bekogelen. Zelfs de Turken hebben zich nooit hun vingers durven branden aan deze regio. Deze streek heeft zich als laatste deel van Griekenland tot het christendom bekeerd.

We kwamen terecht op het strand van Aghios Konstantinos Dimitrios 36.789603, 22.581710 vrijstaan bij een scheepswrak op het strand geen vz wel een vuilnisbak. Er was een Taverne en beach bar met ligbedden. Voor Griekenland zag de bar er lux uit, dat was te merken aan de prijzen voor de koffie betaalde je E 3,70. We stonden met NL’rs, veel Duitsers en Italianen. We hebben lekker gezwommen met alweer 32 gr.

Maandag 19 september. Naar het binnenland gereden richting Sparta. We kwamen langs een Lidl gelijk weer wat boodschappen gehaald. In Sparta koffie gedronken daarna richting Mystras. We zijn gaan staan bij het Xenia Restaurant, 37.076036, 22.70456 waar je vrij mocht staan, geen vz wel een vuilnisbak. Je had een mooi uitzicht over Sparta. Wij hebben avonds in het restaurant gegeten. We stonden er met 4 campers.

Dinsdag 20 september. We waren om 08.00uur al op pad om Mystras te bezoeken. Entré E 6,- p.p. voor senior. Mystras is een laat Byzantijnse stad uit de 13e eeuw w.v. de kloosters in de benedenstad goed bewaard zijn gebleven. Als eerst de Mitropolis kathedraal bekeken uit 1309. Mooie fresco´s en een prachtige koepel. Er was een klein museum bij met foto´s van de opgravingen, niet erg bijzonder.

Via trappen van een erg ongelijk gesteente naar de Evangelisteria een 14e eeuwse grafkerk. Hier mocht je niet naar binnen. Er achter een gedeelte van het kloostercomplex Vrontochion met wederom mooi bewaarde fresco´s. Hoog gelegen lag het Patanassa klooster dat nog steeds bewoond word door nonnen. Wij zijn er niet geweest maar het interieur moet geweldig zijn. We hebben wat door de ruïnes gelopen, wat wel tegen viel door het ongelijke pad, als je er heen gaat goede schoenen aantrekken.

Na het bezoek weer naar de kust gereden naar een klein plaatsje Plytra waar we aan het haventje gestaan hebben, 36.6875, 22.8392, geen vz wel waterkraan aan de pier, vuilnisbak, supermarktje en horeca rondom. Er kwamen een Oostenrijker en Italiaan bij ons staan. Het werd wederom 34 gr.

Volgende keer weer meer nieuws.

Gerard Braber.

Leuk om te lezen. De interesse voor de Peleponesos komt weer helemaal terug.

Geert

Toch nog een Agios Nikolaos gehad!!!..alleen anders. Veel plezier.
Gaan jullie over land terug? Wij hebben daar plannen voor maar dan in hotels. Albanie schijnt mooi te zijn. Miisschien hoorden jullie meer van die Limburgers.

Ans

Mooi om dit te lezen en te zien!fijne tijd Diana samen met Jaap

Gerrie en Wim vd Linde

Heerlijk om te lezen… heel herkenbaar.
Bekende namen, plaatsen op de peleponnesos.
Dan vanaf het water met onze zeilboot.
Ook wij hebben “over land” met de auto terug naar NL gereden. 13 landen aangedaan.
Met Booking.com overnachten gereserveerd. Albanie was een bijzondere ervaring.

Janneke en George

Weer een mooi verhaal, in gedachten reizen we met jullie mee,
Groetjes uit een warm Turkije

jantje

ziet er weer goed uit kanjers genieten maar hoor