JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar 2022 Italië en Griekenland periode 5

Periode 5

Woensdag/vrijdag 21-23 september. In Plytra stonden we niet zo leuk. We zagen een 7 km terug een mooie plek in een bos gelegen aan het strand. Bozas 36.704702, 22.82051met vz water tappen, wc lozen, buitendouche en douchen aan het strand. Een leuke Taverne waar je lekker kon eten. Wij hebben daar fijne dagen door gebracht met zwemmen en wandelen. We konden naar een uitzichtpunt lopen door een olijvengaard waar ook wat vijgenbomen stonden. We kregen ook een onweersbui met wat regen en het koelde daarna af naar zo 24gr. Wij vonden dat niet zo erg na alle hitte. Wel was de dreiging van onweer nog aanwezig.

Zaterdag 24 september. Een mooie trip door de bergen van de streek Lakonia. We zijn eerst naar het zuiden gereden om bij de ferry van het eilandje Elofonisos te kijken. We hebben daar ooit gelegen met de onze zeilboot. We hebben koffie gedronken en zijn toen naar Monemvasia gegaan. Een rit door de bergen met veel haarspeldbochten, het was erg mooie natuur. En leuke kleine dorpjes waar we door kwamen. In Monemvasia een gratis cp naast de haven 36.68232, 23.03799. Je kon er water tappen en je had een vuilnisbak.

Wij zijn naar het centrum gewandeld en hebben daar het busje genomen, á E 1,-, naar het schiereiland waar het Bijzantijnse torenstadje uit de 6e eeuw ligt. Het “Kastro” is verdeeld over een beneden en bovenstad omringd door muren of hoge afgronden, het zijn echte vestingen. Wanneer je de port door wandelt loop je door oude straatjes van de beneden stad, je hebt er een plein met een mooie kerk. Tegenwoordig veel toeristenwinkeltjes en horeca. De bovenstad is niet te bezoeken deze zijn ze nog aan het opgraven. Het werd 24 gr.

Zondag/Dinsdag 25-27 september. Een trip van 191 km naar Nafplion. We gingen naar de grote parkeerplaats 37.56823, 22.80170 waar het tegenwoordig verboden is te overnachten. We kwamen om het Palamedi kasteel te bezoeken. Hoog gelegen op 216 meter te bereiken via 913 treden in de wenteltrap of over de weg. Wij hebben de Hop On Hop Off bus genomen voor een city toer á E 8,- en uit- en opgestapt bij het kasteel. Entré gratis op zondag.

Het fort werd door de Venitianen gebouwd 1686-1714. De 8 bastions werden vernoemd naar Venetiaanse provveditori (toezichthouders). Toen de Ottomanen het veroverde kregen de bastions Turkse namen. In 1822 veroverden de Grieken het weer en kregen de bastions namen van oude Griekse leiders en helden. De 2 over gebleven bastions heten St. Andrew (Agios Andreas) en de Franse Philhellende Robert die sneuvelde in de strijd op de Akropolis in Athene. Je hebt er een mooi uitzicht over de Argolische Golf, de haven met het Bourtzi kasteel en omgeving. Het fort Bourtzi is Venetiaans 1473, en werd gebouwd om piraten tegen te houden. We hebben nog wat door het stadje gewandeld, helaas veel dicht omdat het zondag was.

Daarna zijn we naar een gedoog plaats gereden 5 km verder aan het strand. Karathona Beach 37.546358, 22.820108, op het strand douchen en waterkraan. Langs het strand Restaurant (werd gesloten) en verderop van waar wij stonden strand tentjes. Er stondoveral chemische toiletten Dixi’s. Er liep langs het haventje een mooi wandel pad. We kregen een flinke regenbui over ons heen, ondanks dat toch nog 26 gr. We zijn een paar dagen gebleven.

Gerrie en Wim vd Linde

Heel bekend Monemvasio… wij daar , ook met de zeilboot onderlangs gevaren.Heel leuk op de steile helling de woningen te zien.
En ook naar boven gegaan met de bus..inderdaad zig zag bochten.
Geniet ervan, lekkere temperatuur.☀️

RIA

Weer veel mooie dingen gezien hè.Hoelang willen jullie in Griekenland blijven?Geniet er nog maar van,groeten RIA.!

Rein en Annette

Hallo Jaap en Diana, Monemvasia heeft een speciaal plekje in ons hart want daar is onze poes Ella bij ons aan boord gesprongen. Dit is 15 jaar gelede en we genieten nog elke dag van haar. Dit was precies in het haventje waar jullie met de camper hebben gestaan. We lagen toe aan de buitenste kade. Geniet ervan en lieve groeten van Rein en Annette