JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar 2022 Italië en Griekenland periode 7

Periode 7

Vrijdag/zondag 7-9 oktober. Naar Camping Afrodites Water bij Oud Korinthe, 37.911823, 22.879018, E 13,- alle vz + elek. Mini markt met lokale producten, brood kon je afhalen. We hebben de was afgegeven, deze werd de andere dag gestreken terug gebracht á E 15,-. Best duur maar het was erg veel, lakens, handdoeken, badlakens etc. We zijn in de middag naar Afrodites Bad gelopen over een hobbelig pad. Het stelde niet veel voor, er sijpelde wat water uit de rotsen, maar zeker geen bad.

We zijn vanaf de camping de heuvel opgelopen, 400m, naar de ruïnes van het Oude Korinthe. Entrée E 4,- voor senior. De ruïnes liggen over een groot gebied. Het oude Korinthe was een polis en de volkrijkste handelsstad van geheel Hellas. Het is onder meer bekend geworden vanwege het feit dat hier rond het jaar 50 n.Chr. een christelijke gemeente is gesticht waar Paulus brieven naar schreef, 1 en 2 Korintiërs, onderdeel van het Nieuwe Testament. Sisyphos is een figuur uit de Griekse mythologie en was de stichter en koning van Korinthe. Hij was een sluwe man maar beging de vergissing de Goden uit te dagen. Van de Apollo tempel staan er nog 7 zuilen overeind. Omstreeks 540 v. Chr. werd er gestart met de bouw van de tempel. Verder bezienswaardigheden op de archeologische site zijn de bron van Glauké, de agora en het Museum. Wij vonden het museum prachtig. Veel vondsten, beelden en bustes werden er tentoon gesteld. Ook de tableaus met mozaïeken waren nog zeer compleet.

Verder vanaf de opgravingen een mooi uitzicht over het bij behorende stadje en de Golf van Korinthe. Er was een leuk plein met horeca, winkeltjes, slager en supermarktje. Nog een opruim dag gehad. Het werd 26 gr.

Maandag/dinsdag 10-11 oktober. Eerst naar de 2 km verder gelegen Truckwash, 37.922723, 22.883786, waar de camper gewassen en in de was gezet werd á E 30,-. Het was nodig. Daarna naar de Lidl in Kiato en verder gereden naar een P aan het strand in Xylokastro, 38.077397, 22.638971. Geen vz alleen een vuilnisbak en stranddouche bij de ligbedden van het Aron Hotel. Xylocastro is een middel grote plaats met +/- 17.000 inwoners. Naar het centrum 10 minuten lopen met horeca, supermarkt, bakker, slager en winkels. Wij stonden er met 2 Zwitserse campers, 1 VW bus met een vrouw alleen en een type vrachtwagen met een bak erop, je kunt daar de Sahara mee in. De man vertelde dat hij v.n. naar Amerika, Canada etc ging. Het blijkt dat zij gelijk met ons de 22e op de boot naar Ancona gaan. We stonden naast een klein bos cq park, ingang achter het Aron hotel, fijn wandelen en een waterkraan ontdekt. Verder fijne dagen met wandelen, zonnen en het stadje in gaan. Het werd 25 gr.

Woensdag 12 oktober. Afgelopen nacht voor het eerst flinke regen gehad. We zijn naar een P naast een Taverne in Akrata gegaan, 38.170843, 22.339412. Geen vz alleen vuilnisbak en stranddouche met water tap. Wij stonden aan het eind van een promenade ver van winkels etc. Het was een aflopend seizoen veel al gesloten. We vonden nog een aantal cafés en 1 restaurant waar je wat kon eten. In de middag kwam er een Nl camper met een vrijgezelle jonge man bij ons staan. Wat blijkt, we hadden meer van deze mensen ontmoet, hij werkte vanuit de camper en reisde er lustig oplos. Nadat hij gezwommen had en de douche gebruikt ging hij verder naar Athene. Zijn einddoel Istanboel daarna terug naar NL. Wij hebben ‘middags lekker met 24 gr. aan het strand gezeten

Donderdag/zondag 13-16 oktober. We hadden het weer bekeken en zagen voor vrijdag en zaterdag wind, regen en onweer aankomen. Nu stonden we nogal eenzaam in Akrata dus besloten 30 km terug te rijden naar Xylokastro, 38.077397, 22.638971, waar we op dezelfde plek zijn gaan staan. De Zwitsers stonden er nog en 2 Duitse campers. Tegen de avond het stadje in. We ontdekten een China Shop waar al veel winterkleding te krijgen was, dus het e.a. aangeschaft. Ook kocht Jaap een speciale 8 kantige inbus sleutel set. Onze veiligheidsbeugel (extra afsluiting) aan de buitenkant van de deur sloot niet meer (het grijze hendeltjes zat vast). Eerst geprobeerd om hem eraf te halen maar hij zit aan de binnenkant met een plaat vast die ook achter de ijskast zit. Afijn hij is een aantal keer in 3 dagen bezig geweest om het hendeltjes (gaat op en neer voor afsluiten) weer aan de praat te krijgen. Eerst met schroevendraaier en slaan op de hendel, toen er beweging inzat met vaseline ingesmeerd en het ging weer soepel.

We hebben ontzettend veel regen en onweer gehad. Wij kregen op de telefoons een alert voor dit gebied. We hebben de schotel dicht gedaan, bang voor veel wind, je weet niet wat dat die gaat doen. Ff journaal op de laptop gekeken. Voor de laatste week in Griekenland gaan we een paar dagen naar een camping. Het werd 20 gr. Volgende keer meer.

Ria.

Hallo Diane en Jaap,hel blijft maar doorgaan met jullie hè,We zagen op tv. Dat het erg had geregend in Griekenland.Blijven jullie de hele winter in Griekenland,de temperatuur blijft nog steeds goed.Ik wens jullie nog ‘n fijne tijd.Groetjes en knuffel van mij en groeten van Huub.

Astrid

jammer dat het weer wat afloopt maar hier is het nog wel aangenaam weer. Nog geen verwarming aangehad. Nu een goeie reis saampjes en tot snel. xxxxx

Gerrie en Wim vd Linde

Jammer dat het weer wat minder wordt… kan nog weer beter worden?!
Wat bijzonder dat je fijne ontmoetingen hebt met veel reizigers onderweg.
Mooie foto’s ?
Groetjes Wim en Gerrie

Gerard Braber.

Hoi, wij hebben de was een keer laten doen in zuid-duisterland? Waren toen 130 euro lichter. Dus voor jullie was dit goedkoop. Mooie foto's en regen en wind horen er ook bij.