JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar 2022 Italiè en Griekenland periode 8

Periode 8

Maandag/Dinsdag 17-18 oktober. Langs de Noord kust van de Peloponnesos gereden met mooie uitzichten. We zijn naar Akrata Beach Camping gegaan, 38.17261, 22.33505. Alle vz, winkeltje, restaurantje, wasmachine betaald. De camping E 20,- + E 5,- voor elektr. Lekker gegeten voor redelijke prijs en verder wat klussen gedaan aan de camper. De Zwitsers met de geschikte sahara camper kwam ook. Heerlijke dagen het werd 24 gr.

Woensdag 19 oktober. Naar Diakopto om de trein van Diakopto naar Kalavryta te nemen. Naast het station een aantal camper plaatsen. Deze unieke trein gaat gedeeltelijk over een tandradbaan. We betaalden E 19,- p.p. dat was meer dan de moeite waard. Men begon in 1889 aan de bouw en deze was in 1896 gereed. Het traject was 22 km en ging naar een hoogte van 750 meter. Het is het smalste spoor n.l. 75 cm breed ter wereld. De rit duurt een klein uurtje met 2 stops onderweg en gaat door de Vourakios kloof. Genoemd naar de rivier waar nog kleine watervalletjes te zien zijn. Een fantastische trip door een zeer mooi landschap. Bij aankomst in Kalavryta een wandeling gemaakt en geluncht. Kalavryta is een historische plaats waarin het klooster Agia Lavra in 1821 de Griekse revolutie werd ingezet. Tijdens WO II werd op 13 december 1943 de mannelijke bevolking geëxecuteerd en werd het stadje plat gebrand.Tegenwoordig is het stadje populair zowel in de zomer als winter. Er is een skicentrum, één van de grootste in Griekenland.

We zijn gaan slapen op een P in Aegium 38.253382, 22.082875. Geen vz wel een vuilnisbak. We stonden aan het eind van een wandel promenade met diverse horeca. Naast ons een klein haventje waar een groot cruise schip lag de Hellenic Majestic. Op het piertje voor ons werd druk gevist door de lokale bevolking. Het werd wederom 24 gr.

Donderdag 20 oktober. Naar de P bij de Rion Brug 38.306901, 21. 778483 geen vz wel vuilnisbak en stranddouches. Langs het strand allerlei horeca. We stonden naast de pont naar de overkant. Bij de pont wc’s. De Rio brug over het Korinthe Kanaal is op 3 na de grootste tuibrug van de wereld. In 2004 gereed gekomen t.b.v. de olympische spelen. Toen was het de grootste tuibrug daarna kwamen de bruggen in Milau en in China die een grotere afstand hadden. Wij zijn gaan wandelen naar het Fort. Naast de brugzijn aan beide zijde Venetiaanse forten die begin 9e eeuw door de Byzantijnen gebouwd zijn. Het werd vergroot door de Franken, Venetiërs en de Turken. De ronde bastions hebben een mooi uitzicht op Patras. Patras is de de 3e plaats van Griekenland. Het was hier dat Lord Byron in 1809 voor het eerst vaste voet op Griekse bodem zette.

Vanaf de overkant kwam Tinus een NL’er bij ons staan. Hij reist alleen en ging samen met een ander Nederlands stel de Peloponnesos in. Ze waren samen over land naar Griekenland gekomen. Hij vertelde dat het een mooie reis is en dat Albanië erg mooi is met bezienswaardigheden. Het werd 25 gr.

Vrijdag 21 oktober. Tinus ging weer verder met zijn vrienden en stonden we dus alleen. Nu kun je in de app P4N lezen dat er op de p’s in Patras veel wordt ingebroken w.s. door zigeuners. Na de wandeling naar het fort zijn we naar een Truck Stop, 38.205732, 2.746249, in Patras gereden om de nacht daar door te brengen. E 10.-, met wc en douche, en water tap. Naast ons kwam een jong stel staan op weg naar Athene en een Deen die gelijk met ons de boot opgaat. Het werd 25 gr.

Zaterdag 22 oktober. Wat aan het strand gezeten en ‘smiddag op de boot naar Ancona. We hadden camping on board, wel zo fijn in je eigen huisje op wielen. We hadden retour geboekt bij de Anek Lines maar gingen met de Superfast Ferry. Deze firma’s zijn samen gegaan. De kantoren van diverse my zitten bij het haven terrein 38.226413, 21.719739. We zijn precies op tijd vertrokken en maakten deze keer een stop in Igomenitsa waar er auto’s en campers bij kwamen. Het was wederom een warme dag 25 gr.

We hebben het hier in Griekenland erg fijn gehad. Leuke dingen gezien en erg mooi weer, we hebben in de 7 weken dat we hier waren 2x een onweersbui gehad met 2 regenachtige dagen en een enkele dag bewolking

Petra

Zo leuk hoe je alles schrijft..

Groetjes Petra en Cor

George en Janneke

Weer een mooi verhaal, goede reis verder.

RIA,

Ook nu weer ‘n prachtig verhaal,en veel mooie dingen gezien.Heel veel groeten RIA.

Astrid

Ik denk dat je bij ieder bezoek aan Griekenland weer wat nieuws en moois ontdekt. Het weer zal nu bij jullie ook wel wat kouder worden. Nog een goeie reis en let op elkaar xxxx

Jan en Baukjen

Hoi Jaap en Diana, jullie hebben weer een mooie reis gemaakt. In het begin wel erg warm lazen we. Nu onderweg terug naar Nederland? Wij gaan 26 november op weg naar Lagos waar we voor 3 maanden een huis gehuurd hebben
Groetjes,Baukjen en Jan.

Andrea

Weer leuke dingen beleefd en prachtige foto's erbij. Hoop over Italië ook weer jullie belevenissen te volgen. Nog een fijne reis verder. Groetjes vanuit Nederland met nu heerlijk weer en zonneschijn