JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar 2022 Italië en Griekenland periode 9

Periode 9

Zondag 23 oktober. We hadden een goede reis met de boot naar Ancona. Met de tussenstop in Igomenitsa waar nog veel bijgeladen werd was de boot bomvol. Bij aankomst in Ancona om 15.00uur duur het nog 1 uur voordat we van boord konden. We zijn naar een cp gereden in Offagna, een 25 minuten rijden v.a. de boot, 43.524043, 13.436577 E 5,- (werd avonds opgehaald) met alle vz en el. Het was moeilijk te vinden, w.s. hadden we een afslag gemist dus kwamen we aan de achterkant van het dorpje uit. Jaap gevraagd aan een stel dat Engels sprak, nou die wisten waar het was en reden ons voor naar de juiste plek. Gelijk het Italiaans uitgeprobeerd, molte grazie. Hoog gelegen met een mooi uitzicht. Het werd 25 gr.

Maandag 24 oktober. Door het mooie Umbrië gereden naar een op 408 m hoge gelegen cp in Mergo. Het ligt in een natuurgebied, 43.47399, 13.03566, gratis met alle vz + el. + buiten douche en je mocht er je camper wassen. Wij maakten een wandeling van 10 minuten naar de hoofdstraat van het kleine dorp. Dit telt een 1100 inw. We zagen een pizzeria, het gemeentehuis, verder was het uitgestorven. We gingen door een poort, de oorspronkelijke hoofdstad die binnen de muren ligt van een Middeleeuws kasteel. Hier zagen we kleine straatjes met mooie huizen en een kerk gewijd aan San Lorenzo. Het eerste document dat over Mergo sprak dateert uit 1172. Op het Gemeentehuis ligt een perkamenten boekje van 8 papieren van klein formaat, met daarin de Statuten van het Kasteel, samengesteld in het midden van XVI eeuw. Wij hebben alleen gestaan op de cp. Het werd 24 gr.

Dinsdag 25 oktober. Door mooi Toscane gereden naar Monte San Savino een plaatsje met 8687 inw. Met een historisch centrum met horeca en kleine winkels. De gratis cp met vz. 43.330877, 11.722629 ligt mooi aan de rand van het dorp. Het is 10 minuten lopen naar het historisch centrum waar we geweest zijn naar een Cisterne uit XVI, de Kerk Chiesa della Misericordia uit 1175 en gerenoveerd in 1749,en een mooi gebouw Palacio Galetti dat nu bibliotheek is. De kerk is gewijd aan Santi Egidio e Savino en is prachtig van binnen in barokstijl. Rechts naast het altaar is nog een restant van een fresco van Nicolo Soggi uit 1496 voorstellend Engelen die een gordijn ophouden. Verder een mooi orgel uit de 16e eeuw en heel bijzonder er stonden 2 lijkenwagen uit 1906 en 1920 naast de ingang opgesteld. Er kwamen nog 2 campers bij ons staan, het werd 25 gr.

Woensdag 26 oktober. Florence waar we op een mix parking gingen staan in de stad. P Gelsomino Scaf 43.75176, 11,24379 met vz betaald E 0,50 per uur. Met bus 11, stopt voor de parking, wij konden niet betalen in de bus mochten doorlopen van de chauffeur. Je kunt bij de parking ergens in een barretje een kaartje kopen á E 1,50, op de terug weg hebben we bij een T (tabacs winkel) een kaartje gekocht. We zijn uitgestapt bij de brug Ponte Santa Trinita uitgestapt en de rivier de Arno overgelopen. Vanaf deze plek zag je de Ponte Vecchio (1345) beroemd om de winkels die er opgebouwd zijn. Wij konden de duurste winkelstraat van Florence nog niet in, oponthoud door film opname. Afijn het begon al goed met om ons heen honderden mensen die allemaal de binnenstad in gingen. Ik kreeg het aardig benauwd, dacht voortdurend aan corona. We zijn naar de Kathedraal di Santa Maria del Fiore gegaan. Deze was deze dag gesloten voor publiek. De bouw van de kathedraal is eind 13e eeuw begonnen, maar de huidige voorgevel dateert van eind 19e eeuw. Naast de kathedraal staat het baptisterium, met fraai bronzen afbeeldingen op de deuren. Bij de Kathedraal ook wel de Duomo genoemd een koetsje genomen. De drijver leidde ons door de menigten heen middels een toeter. Hij vertelde onderweg wetenswaardigheden over de gebouwen en pleinen die we passeerden. O.a. mooie 13e en 14e -eeuwse gebouwen gezien. Wij hadden meer willen zien dan we nu gedaan hebben. Maar helaas te druk. We hebben in ieder geval wel een indruk gekregen. We waren ‘s morgens al om 9 uur op de P en gingen er om 14.30uur weer weg en moesten E 4.- parkeergeld betalen. Het werd 25 gr. Volgende keer het laatste deel van onze reis.

Janneke en george

Wat zien jullie toch een hoop mooie plaatsen, we genieten mee.

Petra

Prachtige reis! Groetjes..

RIA

Hallo Diane en Jaap,dankjewel voor denk ik het laatste verhaal .jullie hebben heel veel gezien en enorm genoten denk ik.Groetjes RIA.

Cees leemans

Jullie hebben al veel mooie reizen gemaakt met de camper
Ik heb zomaar enkele van jullie reizen gelezen.
Ps is het nog gelukt met je nieuwe water pom