JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar 2022 Italië en Griekenland periode 10

Periode 10

Woensdag 26 oktober. Van Florence zijn we naar Lucca gereden en zijn gaan staan op cp park Luporini, 43.840099, 10.488, E 10,- alle vz en maar 10 minuten lopen van het historisch centrum. Bij aankomst was het 27 gr. dus de rest van de dag lekker buiten gezeten.

Donderdag 27 oktober. We waren om 09.00uur al gaan wandelen door het mooie oude Lucca. Al in het jaar 56 v Chr. vond er een ontmoeting plaats tussen Julius Caesar, Crassu en Pompeius. Lucca was dus al in de Romeinse tijd een belangrijke stad. De stad is ommuurd met overblijfselen uit 1504 en 1646 en waren ooit gebouwd tegen aanvallen vanuit Florence. Wij zijn naar de Basilica de San Frediano gegaan. Een sober gebouw uit de 12e eeuw waarop in de 13e eeuw een prachtig mozaïek is aangebracht. Vandaar zijn we het Piazza de Anfiteatro gelopen. Een ovaal plein met mooi huizen, deze zijn gebouwd op een v.m. amfitheater. Helaas stond er een grote tent midden op het plein omdat er in de stad een Comic&Games festival werd gehouden. Deze tenten zag je door de hele stad. Daarna naar de Toren van Guinigi 45 m hoog met 7 steeneiken bovenop. De toren werd door deze invloedrijke familie in de 14e eeuw gebouwd. Vandaar langs de Torre delle Ore uit de 13e eeuw, de hoogste van de stad. Onderweg in de gezellige stad koffie gedronken op de leuke terrassen. Als laatste naar de Duomo van de stad de San Martino Kathedraal met zijn 60m hoge Bell Tower. Intree E 3,- maar daar heb wel wat voor. De kathedraal gebouwd in de 6e eeuw en herbouwd in de 8e eeuw heeft binnen prachtige beelden, schilderijen en fresco’s. Binnen staat een kleine tempel uit 1484, met een altaar van 1725, die helaas in renovatie is. In de vloer ook een prachtige afbeelding van het Oordeel van Salomono. We vonden het een mooi stadje.

Na de lunch naar een gratis P bij La spezia 44.117093, 9.868988, geen vz. De P lag naast het sport park, had 6 camperplekken, links als je binnen rijdt, en bij een wasserette en een pizzeria. Wel denk ik vroeg komen voor een plek want ‘s avonds werd er overal geparkeerd door de lokale bevolking.

Vrijdag 28 oktober. Een flinke trip over de tolweg. We kwamen voor een overnachting aan in Saronno waar 3 gratis cp’s waren 45.62444, 9.024716 naast een parkje geen vz. Geslapen met nog 2 Duitse campers. Op 1,1 km was er een Lidl waar we ‘s morgens de voorraad weer aangevuld hebben. Het werd 24 gr.

Zaterdag/zondag 29-30 oktober. We zijn in één keer naar Frankrijk gereden. Een trip van 400 km door het mooie Zwitserland. 2 x in een file gestaan, voor de douane in Zwitserland, we moesten de stikker voor doorreis nog opplakken op de ruit en voor de Gothard tunnel. We hebben om de beurt gereden, dat doen we altijd met lange reizen. Wij zijn lid van de Camping Car Park (CCP) organisatie en er stond nog geld op ons kaartje. We kozen dus voor een cp in Dambach la Ville E 11.20 p.n. met vz + el. + wifi. 48.322521, 7.443798. Mooi gelegen net buiten het dorp. Deze plaats ligt in de regio Alsace, bekend van de wijn. De cp was vol, we zagen veel kinderen dus ook hier herfst vakantie.

We zijn een 2 km gaan wandelen naar het historisch centrum. We kwamen heel wat wijnhuizen tegen waar we v.n. witte wijnen zagen o.a. de Pinot. Helaas was alles gesloten i.v.m. de zondag. Het dorp betreed je door een poort en erachter kleine straatjes met veel vak huizen. Het doet Duits aan. Overdag 24 gr. maar in de nacht koelde het af naar 13 gr. Voor het eerst ’s morgens het el. kacheltje aan.

Maandag/dinsdag 31 oktober/1 november. Wij zijn een cp in d’Amnéville gegaan, E 13.80 p.n. met vz + el. We zijn onderweg naar een Commercieel centrum gegaan met o.a. een Auchan een grote winkelketen voor de nodige boodschappen. In de omgeving van de cp een pataterie en barretje. Verder stonden we in een stukje bos, naast parkeerplaatsen van de Amnéville Zoo. In de middag werd het 23 gr. dus lekker buiten gezeten.

Afgelopen nacht veel regen en 13 gr. toen we opstonden. Wel ging het zonnetje schijnen dus besloten een bezoek aan de dierentuin te brengen. Deze lag op 300 meter v.a. de cp. Intree voor 2 p. E 59,-. We hebben door het mooie park een 3 uur gewandeld en veel dieren gezien. Het was gezellig druk met families, ik denk herfst vakantie. Vroeger had ik er niet zo erg in maar nu liep ik daar met het idee dat de dieren beter af zijn in de vrije natuur. Afijn de kinderen die er liepen vonden het geweldig. Leuke dag geweest met zon en 15 gr.

Woensdag 2 november. Gisteravond en vanmorgen (12 gr) het elektrische kacheltje aan. In he bos waar we stonden nat en vochtige kou. Een flinke trip naar België. Mooi door het Departement Mosselle en de Ardennen. Onderweg zon en wolken, aangenaam om te rijden. We zijn dit keer niet via Luxenburg gegaan, we hadden bij de Auchan vol getankt voor E 1.90 p.l. en konden daarmee thuis komen. Onderweg in België naar een winkelcentrum gegaan met een Cora, een gigantische winkel met alles wat je maar wenst kunt kopen. Heel leuk de afdeling helemaal ingericht voor de kerst, maar niets daarvan gekocht. We zijn naar de cp in Blegny Mine gegaan, 50.685528, 5.722735, gratis met vz + el. betaald d.m.v. een munt á E 2,- uit de automaat voor 12 uur. We zijn hier al een paar keer geweest. Naar het dorp 25 minuten lopen met horeca, pizza restaurant en supermarkt. De mijn is te bezichtigen en valt onder de Unesco, na 19 november alleen het weekeind open, wij zijn in het restaurant wat gaan drinken, heel veel bier merken, met een snack erbij. Je kunt er ook eten. De cp stond vol denk ook weer ivm de herfst vakantie.

Donderdag 3 november. Afgesproken met vriendin Nanda (zij is een expat uit Griekenland) om bij haar in Maastricht koffie te drinken. Erg gezellig weerzien. Daarna naar huis. Wij hebben een reis gemaakt van 5000 km, schitterend weer gehad en veel gezien in Italië en Griekenland. De diesel prijzen varieerden p.l. van E 1.76 tot wat we zagen E 2.69 (in Zwitserland), wij hebben gemiddeld getankt E 1.90 p.l. Onderweg enkele mankementen mee gemaakt en sommige op kunnen lossen, de veiligheid beugel deur ging niet meer dicht, schroeven waren los getrild, de douchekophouder kwam uit de wand, de tablet gestolen van de tafel middels vliegen hor raam (lag aan de lader, wij zaten voor de camper te lezen) en een paaltje geraakt met de achterbumper, krak krak hoorden we, het is polyester. Dus wat te repareren. Verder wil ik iedereen bedanken die ons web leest en voor de leuke berichtjes daarop, altijd leuk iets te horen van het thuis front.

Petra en Cor

Fantastische reis hebben jullie gemaakt. Welkom thuis!

George en Janneke

Welkom thuis, ga jullie verhalen missen, was erg leuk.

Gerrie en Wim vd Linde

Wat eengeweldige reis… genoten van jullie verhalen.
Zal tegen vallen hier met de temperatuur.
Maar lekker warm in jullie nieuwe huis.
Groetjes ?

Andrea

Was weer een hele leuke reis om te volgen. Jammer van dat laatste maar altijd weer fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn gekomen.

Gre

Leuk verslag, ik heb er van genoten.
Jullie hebben een mooie reis gehad.
Welkom thuis in het herfstige NL.

Cees en Rosa Weber

Wat een leuke reis hebben jullie gemaakt, Met veel plezier jullie gevolgd. Welkom thuis

Riens en Ineke Elswijk

Hallo Wereld reizigers,
Wat een mooie najaarsreis hebben jullie weer gemaakt. Dank voor alle berichtjes en geweldige foto's en info die jullie enpassant ook even vermeldden. Voor jullie zal het ook wel fijn zijn om weer thuis te zijn zeker na de snelle thuisreis in koelere omstandigheden. Nu weer heerlijk genieten van alle kids en kleinkids verdere familie en vrienden. Geniet ervan en bereid je volgende reis alvast weer voor. Groetjes van de Zeezwaluwtjes