JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023 periode 1

Periode 1

Na een aantal gezellige maanden thuis met familie en vrienden, werd het tijd om weer op reis te gaan. Dit kon nu weer na ziekenhuis bezoeken en een kijkoperatie in mijn darmen. Er zijn 2 kleine poliepen weggehaald waar de uitslag van was dat er geen kwaadaardige cellen aanwezig waren en dat ik niet meer op controle hoef. E.a. was ontdekt bij het Bevolkingsonderzoek darmkanker’.

Ook intussen de camper voor reparatie bij de dealer geweest. Een nieuwe luifel erop gemonteerd, in de oude was er een scheur gekomen. Nog een paar kleine dingen gerepareerd, en ook hebben we 5 nieuwe ramen laten monteren. De oude waren aan het corroderen t.w. de lijm tussen het glas (perspex) liet los.

We waren van plan op zo gauw mogelijk naar het zuiden te reizen om over te steken naar Marokko. We hebben per dag rond 500km gereden, om de beurten, toen we Algeciras bereikten, waar we de tickets voor de boot Algeciras-Tanger kochten.

Zaterdag 28 januari met 5 gr vertrokken naar Frankrijk voor een stop in het historische Evreux, cp 49.023007, -1.138408. Alle vz(voorzieningen) + el. E. 11.70. De reis was voorspoedig bewolkt met af en toe de zon. We hebben een wandeling gemaakt en voor het avond eten kebab gehaald.

Zondag 29 januari een lange maar mooie trip met veel zon naar Pontenx les Forges, cp in het bos naast een sportpark, 44.233791, -1.11798 alle vz + el. E 10,69. Het werd 7 gr. dus de kachel aan.

Maandag 30 januari over de Atlantische Pyreneeën, waar je de sneeuw zag liggen, naar Spanje waar we in Palencia op een gratis cp 42.010553, -4.545724, hebben overnacht. Er waren vz + wc+ douche á E 2,- + el. á E 4,- voor 12 uur + wifi. Ook kon je er je camper wassen. Het had ‘s nachts -4 gr gevroren. Bij vertrek langs de Carrefour gereden voor de nodige boodschappen. Het was overdag 8 gr.

Dinsdag 31 januari een mooie rit langs een bergachtig gebied waar de sneeuw te zien was. We gingen naar Mérifda naar Autocaravanes Myriam cp 38.923488, -6.379880, met vz + douche, wc en wifi E 10,-. Het terrein elektronisch beveiligd middels een code zowel voor de poort als de wc. Je kon betalen bij het naast gelegen garage bedrijf. Wij zijn gaan wandelen en een wijntje gaan drinken bij het restaurant achter de benzine pomp. Diesel in Spanje was rond de E 1.95 p.l. Het werd op de dag 14 gr maar ’s nacht vroor het weer -5 gr.

Woensdag 1 februari naar Algeciras. Onderweg werd het steeds warmer zo 17 gr met heel de weg zon. Ook weer een mooie rit. Eerst gas tanken bij de Repsol op de A7 afrit 80 N36.11’59” W5.30’33”. Toen naar Carlos agent voor een op ticket Algeciras-Tanger wij betaalde E 300,- met my Balearia. Er zijn verschillende bedrijven met verschillende prijzen, het ligt eraan volgens mij op welke tijd je over gaat er gaan een aantal overtochten per dag. Voorheen kon je voor Carlos op de parkeerplaats van de Carrefour overnachten dat gaat niet meer, er komt een gebouw te staan. Wij zijn voor overnachten naar de P gegaan bij de Mercadona 36.18297, -5.43815. Wat boodschappen gedaan o.a. wijn ingeslagen. Vanuit de P op loopafstand kun je naar de Mac Donald, Lidl en Carrefour.

Na een rustige nacht om 10uur de boot naar Tanger. Naar de haven op de A7 afrit 108C 36.149493, -5.445746 daar ga je in de rij bij de my waar je geboekt hebt. Er zijn mensen die je aanwijzen waar je moet gaan wachten. De boot vertrok een half uur later. Op de boot een papier invullen die je met je paspoort afgeeft aan de douane die daar zit om in te schrijven. In Tanger gaat je camper door een scan, wijn zien ze niet op de scan, kan soms lang duren wij waren er met 20 minuten door. Dan door de port police controle van je papieren en met honden liepen ze om de camper, men keek ook nog ff binnen. Daarna een stop bij de geld automaten voor de nodige Dirhams (vergeet niet je bankpas op wereld te zetten). De koers was 10 Dh = E 0.90 wij rekenen meestal 10 Dh = E 1,-.

Wij zijn 80 km verder gereden naar Asilah, over de tol E 5.70, naar camping Echrigu 35.47215, -6.02782 alle vz + el. Dh 70 en Dh 20 voor el. De camping ligt achter de boulevard waar je over naar sfeervolle stadje kunt lopen. Wij hebben dat deze keer niet gedaan maar zijn naar de Maroc telecom winkel gelopen voor een internet kaartje 10gb voor 100Dh. De man van de winkel heeft hem geïnstalleerd in de telefoon. Als je een dongel hebt doet hij dat ook. Daarna op een terras in de zon, 18gr, koffie gedronken. Ik neem nosnos dat is in Nederland koffie verkeerd, heerlijk. Jaap meestal een espresso. We kregen bericht dat dochter Astrid op 6 februari naar Marrakesh vliegt om met ons 3 weken mee te reizen. Dus op weg naar Marrakesh.

Riens en Ineke Elswijk

Weer een leuk verslag Diana en Jaap, van een wel hele snelle reis richting Marokko! Nu wat langzamer en het genieten kan echt beginnen zeker als jullie dochter komt. Heel veel plezier op de verdere trip.

Petra

Heerlijk weer om te lezen! Veel plezier met z’n drieën groetjes van ons ??

Janneke

Weer een mooi verhaal, zo snel allemaal gedaan..veel,plezier verder

Jule

Hoi hoi. Leuk dat jullie weer op reis zijn. Gelukkig voor jou Jaap, dat het het goed afgelopen is na het darm onderzoek. Is toch maar goed om daaraan mee te doen. Jullie hebben er alweer de nodige km ters op zitten maar nu lekker in de betere temperaturen. Mooi verslag weer. Hoe komen jullie aan al die codes als jullie een camping of camperplaats aandoen. Is daar een boekje voor. Heel veel plezier en geniet ervan. Tot het volgende verslag. Gr Jule en Marga. ?????

jantje

Weer een top verhaal genieten maar hoor gr van hier

Andrea

Wat leuk om jullie reis weer te volgen en een stukje mee te mogen genieten van Marokko. We wensen jullie heel veel plezier en lekker genieten toe. Leuk dat As een deel van de reis erbij zal zijn. Doe voorzichtig en tot het volgende reisverslag met de prachtige foto's erbij. Groetjes van ons ??

Rosa weber

Fijn dat alles zo voorspoedig verlopen is, nu lekker genieten met jullie dochter erbij?

Ria

Hallo Diane en Jaap ,jullie zijn weer vertrokken en niet zo heel lang thuis geweest hè.wel fijn dat jullie weer mooi weer en lekker zonnetje hebben.Ik wens jullie een onwijs leuke tijd.Huub is met ‘n nieuwe vriendin in Spanje,in Benidorm.Het allerbeste met jullie en geniet er van.Groeten RIA.

Nancy

Jullie zijn al weer heel snel gearriveerd in Marokko. Lekker genieten en morgen Astrid ophalen, hoe fijn is dat. Geniet met zijn allen van een leuke reis. Ik zie jullie verslag tegemoet. Veel lieffs van mij ??

Fred en Gerda

Een hele fijne vakantie en geniet van al het moois wat jullie tegenkomen. Fijne tijd met Astrid.