JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023 periode 2

Periode 2

Het noorden van Marokko is vruchtbaar en dus landbouwgebied. We zagen eindeloze kassen voor de kweek van bananen, tomaten en aardbeien. Als je over de kustweg rijdt die leuker is dan de tol, heb je nu last van veel vrachtverkeer omdat het oogsttijd is van o.a. winterwortels. De weg kan dan bezaaid liggen met modder. Wij hebben dan ook de tolweg genomen.

Op vrijdag 3 februari over de tol á E 14,-, naar Mohammedia camping Ocean Blue 33.73750, -7.32436, met alle vz + toilet + douche + wasmachine + wifi Dh 100,-. De camping mooi gelegen aan het strand met restaurant en terras. Je kunt er eten bestellen. Wij zijn gaan wandelen over de promenade. Op 1,5 km in het dorpje is er een Carrefour Market. Wij hadden bij de boiler wat water lekkage. Jaap wat slangen los gemaakt, waar het lekte, op een verbinding stuk voor 3 slangen. Eerst de slangen iets ingekort, daarna lekte het nog. Wij konden niets vinden aan het verbindingsstuk, toch maar opzoek naar een nieuwe. Voorlopig gebruiken we 5 liter flessen, gekocht, met een pompje. Voor wassen e.d. vullen we de lege flessen met water van de camping. Op de camping afwassen en douchen.

Zaterdag 4 februari eerst naar Oualida over de tol E 7.50 naar Camping International, helaas gesloten. Bij het binnen rijden van het plaatsje zei een bewaker dit al en konden we langs de promenade parkeren. Dit wilden we niet dus besloten door te rijden naar Marrakesh. Onderweg getankt voor E 1,35 p.l. We reden over de N7 door kleine dorpjes. Gegeten in een dorpje een tajine voor 2 personen met soep, brood en een fles water voor E 6.35. Het landschap veranderde van groen- in droog en dor.

We zijn naar een Parking gegaan, bij de Koutoubia Moskee 31.62531, -7.99462, met plek voor +/- 15 campers á Dh 110 + 30 voor el. je kunt er lozen in de aanwezige putten en op een hoek is er een Marokkaanse sta wc waar wij de wc legen, er zat ook een waterkraan. Plattegrond bij de portier te krijgen. Bij aankomst in Marrakesh gekken huis, wat een drukte met verkeer, was even wennen. Goed geslapen ondanks dat we af en toe de muezzin de gebeds oproep hoorden.

Zondag 5 februari. Eerst wat gewerkt aan de website daarna naar het bekende plein Jemaa El Fna op 10 minuten lopen vanaf de P. Hier wordt er markt gehouden en ’s middags is het een show van vuurvreters, apendresseurs, slangenbezweerders, acrobaten en andere entertainers. Foto’s maken is moeilijk ze komen als ze het zien gelijk om geld vragen. Zo tussen 4 en 5 uur worden de eetkraampjes opgebouwd. Wij hebben op de 1e verdieping van een restaurant koffie gedronken, zijn het plein rondgelopen en ergens een broodje gegeten. Daarna door de soek geslenterd.

Marrakesh is een koningsstad en werd in de 11e eeuw gesticht als versterkt legerkamp. Zij groeide uit tot de hoofdstad en werd een belangrijk handelscentrum als knooppunt tussen Noord-Marokko en de Sahara. Het heeft een aantal moskeeën, mooie gebouwen en een mooie fontein uit de 16e eeuw Fontaine El Mouassine. De stad is gelegen in een oase op de Haouzvlakte. De grootste moskee, 70m, is de Koutoubia die boven de stad uitsteekt. Deze werd gebouwd in opdracht van Sultan Abd el-Moumen in 1147. De moskee werd later vervangen, de resten zie je nog aan de vierkante palen die er nog staan. De opdracht was van Yacoub el-Mansour, van de Berberse Almodadendynastie, die vond dat de qibla-muur niet precies naar Mekka was gericht. De minaret werd voltooid tussen 1184-1199

Maandag 6 februari vanmorgen de camper opgeruimd en kastje vrij gemaakt voor dochter Astrid die vandaag komt. Daarna op het centrale plein koffie gedronken. Jaap ging naar de barbier om zijn haar te laten knippen voor Dh 100,-, prima geknipt. In de middag dochter Astrid van het vliegveld gehaald. We waren met de taxi gegaan van Ali die ons daar ook weer ophaalde nadat wij hem gebeld hadden. Wij hebben een poos gewacht en gesproken met een Marokkaans gezin die daar een appartement hadden, ze kwamen uit H.I. Ambacht. Wij blij want Astrid belde dat ze er niet in mocht zonder adres. Ze wist de naam van de camperplaats niet. De Marokkaanse mijnheer nam het gesprek met de douane man over en het was zo gepiept.

Dinsdag 7 februari. Eerst geld halen en voor Astrid een Maroc telecom kaartje voor internet. Daarna koffie gedronken en door de souk Semmarine geslenterd. Wat parfum gekocht en we hebben warm gegeten ergens in de stad á Dh 60 p.p. ’s middags in de zon gezeten het werd 19 gr.

Woensdag 8 februari. Vandaag een bezoek aan de Ben Joesoef Madrassa (madrassa=college) uit 1564 entré Dh 50,-. Deze koran school bood plaats aan 900 studenten. Het was niet één van de grootste maar ook de mooiste in de Maghreb. Met de bouw gaf Sultan Moulay Abdallah uitdrukking aan zijn verlangen om Marrakesh het prestige van een hoofdstad terug te geven. Het is een prachtig gebouw met een hoofdingang met bronzen deur, plafonds in de gang van bewerkt ceder hout en veel mozaïeken door heel het gebouw. De binnenplaats is een meesterwerk van Moors ontwerp van geplaveid wit marmer en heeft een bassin in de midden. Wij hebben de cellen op de verdiepingen bekeken waar de studenten huisden. De gebedsruimte is prachtig met een koepel van cederhout en de marmeren zuilen. Verder door de souk Bab el-Khemis gewandeld, koffie gedronken en gegeten bij het Jemaa el Fna plein. Het werd 20 gr. lekker in de zon gezeten en praatjes gemaakt met NL’ers die ook op de camperplaats kwamen staan.

Donderdag 9 februari. Vertrokken van de P naar camping Ferdaous aan de rand van Marrakesh 31.71913, -7. 98186, alle vz + douche + wc +wifi +zwembad en klein restaurant betaald Dh 75 + Dh 25 voor el. Voordat we kwamen langs een Marjane gereden een zeer grote supermarkt waar je letterlijk alles kunt kopen. We hebben op de camping uitgebreid gedoucht en de camper gewassen. Bij het restaurantje wat gegeten. Het werd 20 gr. We zijn vertrokken voor een trip door Kleine Atlas gebergte daarover volgende keer meer