JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023 periode 3

Periode 3

Vrijdag/zaterdag 10-11 februari vroeg vertrokken. We gingen over de Tiz’n Test pas op 2100 meter hoogte van de Anti Atlas. We zagen uit de verte wel wat sneeuw op de toppen liggen. De weg werd over heel veel km’s verbreed, we moesten dan ook herhaaldelijk stoppen om vrachtwagens met puin door te laten. Alles werd geregeld door de weg werkers. Hoe hoger we kwamen werd de sneeuw duidelijker te zien en te berijden. Op de top begon het ook nog eens flink te sneeuwen. Er reed een sneeuwschuiver die ook pekel strooide voor ons. Afijn Jaap zijn stuurman kunst was top, maar één keer een slipje. Het restaurant op 30.87350, -8.35771 wat we in gedachten hadden voor de lunch, maar over geslagen, lag buiten de route. Doordat sommige stukken een uitsparing had kon je elkaar wel passeren. De afdaling verliep voorspoedig en konden we bij een Marokkaans restaurantje een tajine eten. De restaurant houder meldde dat het daar in 6 jaar niet gesneeuwd had en nu al 2 keer dit jaar. Je had bij het restaurant een mooi uitzicht. We kwamen aan in Taliouine op camping Toubkal 30.52264, -7.89363 Dh 80, alle vz+el.+douche+wc en zwembad. Er is ook een restaurantje bij. Het lag met een mooi uitzicht maar wel een halfuurtje lopen, meldde Jaap en Astrid, naar het centrum. Het werd 14 gr.

Zondag/Maandag 12-13 februari een prachtig zonnige trip, 19gr, met veel bochten door de Anti Atlas naar Tafraout gelegen in de Ammeln vallei. We kwamen aan op kleine Camping Les 3 Palmiers 29.72154, -8.97930 Dh 80, alle vz+el. 4amp+wc+douche+wifi. Vlakbij de camping bij een snack restaurant wat gegeten. Maandag waren de voorspelling wat het weer betreft niet best, de rest van de week regen en kou. We hebben ’s morgens nog Tafraout verkend met leuke winkeltjes en in een restaurant gegeten. Het was er erg rustig, ook weinig toeristen heel wat anders dan 4 jaar geleden. Het werd 10gr. Besloten niet hier nog een paar dagen te blijven maar richting kust te gaan.

Dinsdag/woensdag 14-15 februari afgelopen nacht heel erg geregend. Bij het weg rijden, 8 gr. nog steeds regen. Het begin van de R104 was erg slecht, de laatste jaren geen onderhoud gepleegd. We reden met veel bochten en verschillende hoogtes. Op de Col Kerdous op 1258 m kon je bij een Hotel met dezelfde naam stoppen om het uitzicht te bewonderen. Hotel en bijbehorend restaurant waren gesloten, dus met de regen daar ook niet gestopt. Je rijdt door dorpjes, waar we koffie dronken, op de flanken van het gebergte veel argan bomen. We kwamen aan in Tiznit. Je zag een aantal campers op parkeerplaatsen staan. De Municipal Camping vol. We zijn naar een stuk terrein bij de supermarkt t.o. de camping gegaan. Daar bij verschillende andere campers die daar stonden de camper geparkeerd en met lichte regen het stadje verkend en ergens gegeten. Tiznit is de zilverstad zo genoemd naar de vele zilversmeden die het stadje rijk is. Uiteraard voor Jaap een mooie zilveren ring voor zijn verjaardag gekocht en Astrid ook het e.a. aangeschaft. Nadat we de supermarkt bezocht hadden verder gereden naar camping Sidi Wassay Beach 30.05625, -9.68690 Dh 90 alle vz, douche+toiletten+winkeltje+zwembad+wifi en er zat een bedrijfje waar je o.a. je kussens kon laten bekleden. Je was kon je bij de receptie afgeven en werd door een dame opgehaald om te wassen á Dh 40. We zijn naar het restaurant gelopen waar je naar het strand kon afdalen. Astrid en Jaap hebben tussen de buiten door over het strand gelopen naar een Marebout, dat is een koepelvormige tombe waar een heilige in ligt. In het restaurant eenvoudig gegeten. Het was wisselvallig weer met wolken en zon af en toe een regenbui 18gr.

Donderdag t/m maandag 16-20 februari Verbleven we op camping Atlantica Park in Imi Ouaddar 30.58761, -9.75137 Dh 151 p.d. op een comfort plaats met drinkwater en afvoer putje. De camping had alle vz, fijne douche, wasmachine á Dh 40, restaurantje, winkeltje en zwembad. Wifi ontvangst bij receptie. Naar het strand was het 15 minuten lopen.

Toen we uit Sidi Wassay vertrokken zijn we eerst naar Agadir gereden. Daar was een camper reparatie bedrijf Allocamp, Rue 2 Mars, Agadir 80000 voor een nieuwe waterpomp, de onze werkt niet naar behoren we kunnen hem nog wel gebruiken. Helaas hadden ze niet de goede pomp. Daarna zijn we naar de grote Souk El Had in de zelfde straat gelopen. Je kunt daar wel uren rondlopen zonder dat je alles gezien hebt, erg sfeervol. Toen naar de Carrefour gereden voor wat boodschappen. Op de camping ons goed vermaakt het werd lekker warm 24 á 25 gr. Wat huishoudelijke dingen gedaan en er kwam een man langs die polyester reparatie uit voerde. Hij kon onze bumper repareren. Wij hadden dat niet in NL laten doen, daar was gezegd dat er een nieuwe op moest kosten +/- E 2000,-. Dat was aan de dure kant en wij wisten dat reparatie in Marokko heel wat goed koper was. De man en zijn zoon Bedrijf Salah mob +212672633186 spreken frans en engels zijn 2 dagen aan de bumper aan het werk geweest kosten E 270,-. Ziet er weer als nieuw uit. Verder stonden vrienden (oud collega) Gerard Braber met zijn vrouw ook hier op de camping. Gezellig over en weer bij elkaar geborreld en met zijn allen uit eten geweest. Volgende keer weer meer.