JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023 periode 4

Periode 4

Dinsdag t/m donderdag 21/23 februari. Zoals te zien is de lay-out van ons web veranderd, afijn het is nu te lezen. De bumper naar tevredenheid gespoten. Geld kon je nergens in Imi Ouaddar pinnen, alleen bij de receptie van een luxe resort Paradise Park langs de hoofdweg. Wij hebben er een keer koffie gedronken en zijn via het park naar het strand gegaan. We zagen een strandbar met veel drank whisky e.d. Omdat het 25 gr. was en Gerard en Jeannet aan het strand stonden met de camper is Astrid bij hen lekker gaan zonnen.

We vertrokken woensdag met mistig weer. Jammer want we hadden een mooie trip langs de zee en door de bergen. Onderweg koffie gedronken het was fris in de bergen maar geen mist aldaar. We gingen eerst naar de Carrefour bij Essaouira voor de nodige boodschappen. Tot onze verbazing verkochten ze daar vleeswaren van varkensvlees o.a. ham, serano ham, rookvlees, gelderse worst en spekjes. Verder een afdeling drank waar we bier en wijn kochten. De Marokkaanse wijn was schappelijk geprijsd per fles t.w. Dh 33 = E 2.97 en Cabernet Dh 45= E 4,05 beide goed te drinken. Verder op weg naar de camping heerlijk gegeten in een Frans restaurant Le Rendevouz. Bij aankomst op de camping paniek, Astrid had haar telefoon in het restaurant vergeten. Na het inchecken als een speer de 8 km terug gereden en wat dacht je het personeel had de telf. achter de balie gelegen en Astrid werd door 3 man gezoend omdat ze terug was gekomen. Terug naar Camping/hotel Le Calme 31.43418, -9.65555 Dh 90 + 30 el. alle vz, douche, wifi en mooi zwembad. Er was broodjes service bestellen een dag van te voren. De camping aardig vol met twee Nederlandse campergroepen van Acsi- en een Nkc groep.

Op donderdag een dagje naar Essaouira. Je mocht met de camper Essouira niet meer in dus we hadden via de receptie een taxi besteld die ons weg bracht en ophaalde voor Dh 300= E 27,- We kwamen bij het haventje aan waar een vissertje in het Engels uitleg gaf over het reilen en zeilen in de haven. Er is een nieuwe haven in aanbouw en hij vertelde o.a. dat de jeugd geen belangstelling meer had om met de kleine blauwe vissersbootjes op zee te gaan vissen. Er waren al een paar grote boten, trawlers bij ons geheten, waar ze mee voeren. Op de ommuurde stad, bij het restant van het Fort Real de Mogador, Mogador betekent “Bruid van de Atlantische Oceaan” stonden bij de haven kanonnen w.v. er 2 van Nederlandse herkomst waren. We lopen v.a. de vissershaven de Medina en de oude Joodse wijk in. De medina bestaat uit steegjes en er is veel kunst te zien in de kleine winkeltjes. De medina is één van de mooiste in Marokko, het is geclassificeerd door Unesco. Er waren veel herstel werkzaamheden aan straat en huizen aan de gang zo ook in de oude Joodse wijk. Wij zijn daar naar een synagoge en joods kerkhof gegaan. Malika Id Darouz uit Agadir draagt al jaren zorg voor deze twee historische bezienswaardigheden van de joodse gemeenschap in Essaouira. De synagoge (1837) was in het huis van Rabbi Haïm Pinto en is in goede staat. Bij aankomst was de deur gesloten maar werd door de beheerder die er tegenover woont geopend voor ons. Jaap moest een keppeltje op en de man liep met ons mee en vertelde het e.a. De vrouwen hadden o.a. een aparte kamer. Bij de uitgang staat er een collectebus waar een vrijwillige bijdrage ingedaan kan worden voor het in stand houden van dit Marokkaans-Joods cultureel erfgoed. Vanaf de poort Bab Doukkala loop je langs de muur eerst langs het Christelijke kerkhof naar het Joodse kerkhof. Men vertelde dat er op de deur geklopt kon worden echter geen respons. We hebben verder leuk gewinkeld en heerlijk gegeten in één van de kleine straatjes. Het werd 20gr.

Vrijdag t/m zondag 24/26 februari. Weer op weg naar de koningsstad die in de 11e eeuw gesticht werd, Marrakesh. We reden door een afwisselend landschap. Van groene akkertjes en heuvels met argan bomen door een woestijnachtig gebied. We zagen veel bedrijfjes waar de arganolie verwerkt werd je kon deze ook bezoeken. Ook in de bomen de geiten te zien. Op de weg naar Marrakesh werd er veel gecontroleerd op snelheid, we wisten dat dus dachten we er goed op te letten. Laten we nu op een stuk waar de snelheid van 80 naar 60 km ging 5 km te hard rijden. De politie sprong zo wat van de overkant naar onze camper om ons aan te houden, dus alle papieren laten zien en de bekeuring van Dh 300= E 27,- betaald. Bij aankomst in Marrakesh weer bij de P Koutoubia gaan staan. Door slechte weersomstandigheden was de elektriciteit afgesloten. Het had er veel geregend en dat werd voor de komende dagen ook voorspeld. Bij aankomst 15gr maar toch nog de stad ingegaan. Veel gesloten omdat het vrijdag was, de dag dat er naar de Moskee gegaan wordt en voor veel Marokkanen als een zondag beschouwd word.

Zaterdag naar de souk Mouassine verkoop van schoenen, veel leer en riemen. Op zoek naar de Fontein Mouassine die helaas in renovatie was. Verder naar souk Smata waar we doorheen liepen naar het Palais de Bahia (1866) entrée Dh 70. Gesticht door Abu Imman Musa, het had 2 mooie binnen tuinen met marmeren fonteinen, er was prachtig tegelwerk, mooie plafonds, glas in lood ramen, bad en kleedkamers en schitterende bogen boven deuren. Ook was er een tentoonstelling van ontwerpers van Andalusische kleding. Voor het mooie was het er wel erg druk. Naast het paleis een chique restaurant waar we op het dak terras koffie dronken. Het werd 18 gr.

Zondag de dag voordat Astrid weer vertrok regen, regen en nog eens regen. Afijn toch eropuit met de plu. We gingen op zoek naar het Bert Flint museum genaamd Tikikwin. Deze Nederlandse leraar uit Winschoten ging in 1954 op vakantie naar Marokko en is er nooit meer weggegaan. Hij is er gaan werken als leraar en verzamelde voorwerpen uit de Afro en berber cultuur. Hij stichtte in zijn woonhuis in 1996 een museum hiervan, dat hij later aan de het Marokkaans historisch Museum schonk. Het Yves St Laurent Museum in Marrakesh besteed aandacht aan zijn verzameling tapijten. Hij is op 91 jarige leeftijd in november 2022 overleden in zijn woning en die is sinds die tijd tijdelijk gesloten. Terug in de camper ging Astrid zich voor bereiden op haar vertrek. Het werd 14 gr.

Wij gaan richting noord nog een paar bezienswaardigheden en dan naar Spanje, dit besloten omdat Jaap de waterpomp wil vervangen en denkt dat Spanje die wel heeft. Volgende keer weer meer.

RIA

Onvoorstelbaar veel mooie dingen hebben jullie gezien.Jammer dat het weer niet zo meewerkte,ik dacht dat het daar altijd warm was,niet dus,trouwens Spanje is ook niet zo warm.Ik wens jullie ‘n mooie tijd toe en heel veel groeten voor jullie. RIA.

Gerard Braber.

Toch weer een hoop gezien en de beleving van de sfeer doet ook wat. Suc6 met de waterpomp.

Fred en Gerda

Wat een beleving samen met Astrid, tijd vliegt voorbij hé. Fijne tijd nog saampjes en op naar Spanje

George en Janneke

Wat een hoop moois zien jullie en al met al beter weer dan hier! Kouddd..geniet nog verder van jullie reis en we wachten weer op het volgende leuke verhaal, liefs.

Andrea

Wat jammer van het weer maar het gezellig samen reizen met Astrid en weer mooie bezienswaardigheden gezien te hebben maakt het heel bijzonder. Nog een fijne reis richting Spanje en succes met de waterpomp. ???

Nancy

Weer veel van al het moois wat Marokko heeft gezien. Wat een mooi verhaal. En ja hoor hoe is het mogelijk dat Astrid gelukkig haar telefoon terug heeft. Op naar het volgende verhaal. Veel liefs ???

Cees en Rosa

Wat een leuke reis, jammer van de regen en dat Astrid weer naar huis moest. Nu op naar Spanje. Kijk al uit naar nieuwe belevenissen. Vast wel een waterpomp te krijgen in Spanje gaat helemaal goed komen. Fijne reis verder.

Jule

Wow, weer een hoop gezien en meegemaakt. Mooi hoor. Hopen dat de waterpomp het houdt tot on Spanje. Lekker genieten nog van de laatste dagen in Marokko. Groetjes van ons. ????️☀️☀️☀️☀️???
Ik kreeg trouwens mijn vorige reactie niet verstuurd.

Astrid

voel me weer een beetje op vakantie zo met jullie verhaal hahahaha. Ik hoop dat het weer weer wat beter is. Op naar Spanje. Rij veilig en let weer goed op elkaar