JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023 periode 5

Periode 5

Maandag/dinsdag 27-28 februari. Nadat we Astrid met de camper naar het vliegveld gebracht hadden, zijn we richting kust gaan rijden. Onderweg werd het steeds mooier weer, heerlijk na al die regen. De trip door een prachtig landschap met veel argan bomen, woestijnachtig gebied. Veel bedrijfjes waar de arganolie gemaakt werd. We kwamen in een Marokkaans dorpje Ounagha (Ounara) waar we camping les Oliviers zagen 31.53274, -9.54705 Dh 100 + El. Dh 25. Camping + vz + hete douche + zwembad, speeltuin, wasmachine betaald 40dh. We zijn gelijk begonnen de camper een schoonmaak beurt te geven en de was gedaan. Tussen door een berber omelet gaan eten schuin t.o. de camping. Je kon op de camping enkele excursies boeken o.a. naar Essouira. Je kon ook de bus daar naar toe nemen, een stop voor de camping. Het restaurant van de camping is gesloten. Bij de receptie kon je wel koffie drinken.

Dinsdag door het plaatsje gewandeld. Achter de camping Quartier Al-Aziza dat voor ons te modderig was om te lopen wat een plassen lagen er. We hebben koffie gedronken en zijn naar een pinautomaat gegaan, in de tuin van een resto een tajine gaan eten. Het werd beide dagen 25 gr.

Woensdag 1 maart. Eerst naar de Carrefour in Essouira om de voorraad bij te vullen. Daarna een prachtige trip langs de kust met mooi uitzicht op de Atlantische Oceaan. We zijn op een P 32.300269, -9.240365, gaan staan om Safi te bezoeken. Het is een vesting stadje Qasr-el-Bahr bedoeld als bescherming voor de haven. Maar bij ons staat het bekend om de ambachtelijke pottenbakkerijen. Je loopt van de P zo naar de winkels met prachtig aardewerk. Wij zijn nog naar boven geklommen om de pottenbakkerijen te bekijken. We hebben een mooie schaal voor thuis aangeschaft. We zijn verder gereden en kwamen in Oualidia aan op Camping Laguna Park, 32.72545, -9.04291 Dh 95 + el. Dh 25, mooi gelegen met uitzicht op de zee. Alle vz + el. + douches + zwembad. Nog even buiten gezeten en met NL’rs een praatje gemaakt. Het werd 19gr.

Donderdag/vrijdag 2-3 maart. De weersverwachting 17 gr. bewolkt en kans op regen dus verder gegaan naar Mohammedia Camping Ocean Bleu 33.73750, -7.32436 met alle vz + el. + wasmachine en restaurant aan het strand. Op de heen weg hier ook gestaan.

Vrijdag op de fiets naar de hoofdstraat. Wat winkeltjes, restaurantjes en een Carrefour Market gezien. Daar hebben we brood gehaald. Na de lunch zijn we een stukje boulevard naast het restaurant (vrijdag gesloten) naar de uitstekende rots gaan wandelen. Prachtig om te zien hoe de zee hier tegen aan beukte. Onderweg terug bij een tentje koffie gedronken. Het werd 19gr af en toe zon.

Zaterdag/maandag 4-6 maart. We wilden naar Rabat maar omdat het zaterdag was, één file om er naar toe te gaan. Besloten door te gaan richting Méknes. We zijn eerst naar camping Moulay Idriss 34.01527, -5.56238 Dh 125 alle vz + el. en douche. Wel 18 km v.a. het centrum van Méknes. De camping erg eenvoudig zo ook het sanitair, de douche gaf koud water. Er waren diverse nationaliteiten zo ook Nl’rs Carry en Caroline die een Off Road (camper) hadden, we hebben gezellig met hen gepraat. De zondag een relax dag gehad zonnig met 18gr.

Maandag al vroeg naar de koningsstad Méknes waar we op de P bij de poort Bab Mansour gingen staan 33.89069, -5.56422 Dh 50 geen vz.

De naam van de stad is afgeleid van de Berberstam Meknassa, die zich in deze regio vestigde. Eind 12e eeuw was de stad een belangrijk handelsbolwerk. Moulai Ismaïl, de grote sultan, regeerde hier van 1672 tot 1727. Wij hebben zijn mausoleum bezocht (gratis) vlakbij de poort Bab Mansour. Na de schoenen uit konden we in de moskee het graf zien. Vandaar naar de medina gelopen. Het grote plein Place el-Hedime (plein van de ruïnes) lag volledig in renovatie. Zo ook in renovatie de Grand Moskee in de Medina. Wij hebben het Museum Dar Jamaï bezocht met oude instrumenten die vroeger en tegenwoordig nog gebruikt worden. Een mooi geheel in een voormalig paleis met een prachtige binnen tuin. Er werden diverse filmpjes getoond van de muzikanten. Daarna door de medina gewandeld en een apotheek met dokter opgezocht. Jaap had wat kou gevat en hoestte ‘nachts verschrikkelijk. Hij kreeg een drankje met eucalyptus en was er in 2 dagen vanaf. Het werd 21gr. We gingen verder naar de volgende koningsstad Fez, daarover volgende keer meer.

Petra

Wat een leuk verhaal weer, jullie zien prachtige dingen! Groetjes Petra

Gerrie en Wim

Weer een leuk verhaal… en gezellig om Nederlanders tegen te komen.

Groetjes Wim en Gerrie

George en Janneke

Weer een mooi verhaal, we genieten er weer van..wachten weer op het volgende verhaal, geniet verder, voorzichtig rijden en vooral gezond blijven…dikke kus

Gerard Braber.

Weer een leuke trip geweest. Het verrassende is dat je nooit weet, hoe het comfoor er voor staat. Geeft ook een zekere jeux aan het reizen.