JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko-Spanje winter-lente 2023 periode 6

Periode 6

Dinsdag 7 maart. We waren gisteren aangekomen op Camping Diamant Vert 33.98708, -5.02685 Dh 125 in Fez. Alle vz + el + warme douche. We stonden mooi in een dal van een resort. We zijn naar de receptie gelopen om een taxi te bestellen naar Fez. De man aan de telefoon vertelde dat het 50 DH kostte. Afijn daar ging het even mis. De taxi kwam er kwamen nog 2 mensen bij met een gids. De gids vertelde dat we eerst koffie gingen drinken (hij betaalde) op een uitzicht punt bij een bestelauto met koffiemachine. Bij het uitzichtpunt stapte de gids met de 2 Fransen uit en bracht de chauffeur ons naar de medina in Fez bij poort Bab Rcif, hij gaf zijn telefoonnr. zodat wij hem konden bellen als we weer terug wilden. Vanaf het uitzichtpunt zag je de grafheuvel uit de 16e eeuw met Merindische graftomben.

Fez is de oudste van de vier koningssteden. Hier bevinden zich de meest kunstschatten en monumenten. De stad ligt mooi tegen de heuvels aan. Reeds in de 9e eeuw werd deze stad gesticht door bewoners van Tunesië en uit Andalusië. In de 12e eeuw ontwikkelde Fez zich tot een belangrijk handels centrum, dat in Europa bekend stond om zijn rijkdommen. Fez bestaat uit 4 van elkaar gescheiden stads delen. De oudste is Fez el Bali.

Wij hebben door de kleine straatjes gewandeld waar geen auto of brommer door kon. Bevoorrading gebeurd door ezels. We zagen veel kleine winkels met snoep en koek. De Marokkanen zijn gek op zoetigheid. Voor de rest veel schoenen, kleding, groente en fruit. Wij wilden het graf van Zaouin Moulay Idris II bezoeken. Hij regeerde van 807 tot 828 over Marokko en werd beschouwd als de belangrijkste grondlegger van Fez. Wij mochten echter niet naar binnen als niet moslim. We konden nog wel een paar foto’s nemen.

We zijn naar het museum Foudouk el-Nejjarine geweest gelegen in de medina. Deze voormalige 18e-eeuwse herberg (karavanserai) heeft nu prachtig tentoongestelde houten kunstwerken uit o.a. 14e eeuw. Het 3 verdiepingen tellende gebouw omvat een keur aan mooi vakwerk. Op het dak kun je thee drinken.

Terug naar de poort doen we op de navigatie van Google map, je zou anders verdwalen in de smalle straatjes. We hebben gegeten in een Riad (hotel) een 3 gangen menu voor E 13,-. We hebben de taxi weer gebeld bij de Bab Rcif, daar stonden ook de gids en de 2 Fransen. Bij het afrekenen zei de chauffeur dat het 50 Dh per persoon was maar omdat er nog meer mensen meegingen ging er 50 Dh af. Dus 150 Dh = E 13,50 betaald voor 18 km heen en weer. Het werd 22 gr.

Woensdag 8 maart. Weer een stukje naar het noorden door een prachtig landschap maar zeer slechte weg want Tom Tom stuurde ons verkeerd (een binnen weg i.p.v. hoofdweg). We gingen naar Ouazzane bij Motel Rif is een cp naast een zwembad 34.77287, -5.54515 Dh 100 vz + el + douche en morgens gratis brood bij het restaurant. Bij het restaurant hebben we gegeten en kregen 20% korting voor camperaars. Een 3 gangen diner voor 2 personen Dh 100 met een biertje. Het werd 24 gr.

Donderdag 9 maart. De bedoeling was om naar Chefchaoune te gaan, het wordt wel het Blauwe dorp genoemd. We kwamen daar aan en er was al een opbreking om het dorp binnen te komen. Om het dorp gereden waar Tom Tom ons steeds een zeer smal straatje in wilde hebben. Jaap begon daar niet aan met onze camper. Afijn op een gegeven moment zegt tie hoe ver is het nog naar de boot in Tanger Med, dat was nog 125 km. Afijn zo gezegd zo gedaan op weg naar Tanger Med waar we om 15.00uur aankwamen, 35.86907, -5.52295, met onderweg koffie en lunchstop. We volgende de borden administrations om onze tickets bij Balearia aan te melden (we hadden een open ticket). We konden gelijk het terrein op door police en douane. De camper door de scan en daarna in de rij voor de boot. De boot zou 19.00uur vertrekken, maar het was niet druk dus om 16.30uur gingen we al aan boord. Tot onze verbazing vertrokken we om 17.30uur en kwamen in Spanje Algeciras om 20.00uur aan. We zijn weer gaan slapen op de P bij de Mercadona 36.18297, -5.43815 geen vz. Bij aankomst regen en 14gr.

Vrijdag 10 maart. Op de P bij de Mercadona stond het vol campers. Wachtende voor de boot en gratis overnacht raars. Wij zijn eerst boodschappen gaan doen en besloten naar Cadiz te gaan. Cadiz ligt aan de zuidkust van Spanje aan de ene kant de open zee en aan de andere kant een grote beschutte baai en ankerplaats. Het is al meer dan drieduizend jaar onafgebroken bezet en is één van de belangrijkste ankerplaatsen in heel Zuidwest-Europa. Ooit waren we hier met vrienden Trevor en Carolyn met hun en onze de boot. We hebben daar goede herinneringen aan. We kwamen aan op de Mix P 36.533830, -6.308051 geen vz. Gelegen naast het Castelo Santa Catalina, met een mooi uitzicht. Je betaalt daar voor lengte camper, voor de onze 6 meter schatte de portier, E 14.40 per 24 uur. We hoorden van de buren dat bij een opgave van 7 meter ineens E 28,- betaald moest worden. Het is maar dat jullie het weten.

We zijn op de fiets door het leuke stadje gereden met zijn nauwe en goed onderhouden straatjes. Gestopt bij de Kathedraal en op een terras wat gedronken. Om de Kathedraal te bezichtigen moest je in een rij bij de kassa dus maar overgeslagen daar we hem al een keer gezien hadden. Nu heeft Lord Byron, de schrijver en dichter, verbleven in Sevilla en Cadiz. In Cadiz was hij geliefd bij de vrouwen die hij vereerde om hun schoonheid. Zo schreef hij in 1809 een gedicht “Het meisje van Cadiz” waarvan hieronder een fragment.

‘Oh, praat nooit meer met me

Van noordelijke klimaten en Britse dames;

Het is niet jouw lot geweest om,

Zoals ik, het mooie meisje van Cadiz te zien

Hoewel haar ogen niet blauw zijn,

Noch haar lokken mooi, zoals Engelse

meisjes,

Hoe ver overtreft haar eigen expressieve

tint

Het lome azuurblauwe oog!”

Zaterdag/Zondag/maandag 11-13 maart naar een camperbedrijf Hidalgo (vriend Gerard maakte ons attent op dit bedrijf) in Alcalá de Guaraira waar je met de camper kan overnachten 37.32862, -5.80559 met vz + el E 10,- p.d. Wij gaan vragen om wat reparaties voor ons uit te voeren en hopen dat dit kan. Helaas het weekeind geen monteur aanwezig. Wij zijn zondag met de fiets naar het dorpje gereden op 3 km, hebben daar koffie gedronken en broodjes gehaald. Eén broodje aan een camperaar gegeven die bij ons stond. We staan hier nog 20 km v.a. Sevilla. Wel de afgelopen 2 dagen erg warm geworden, onder de luifel 30 gr.

Helaas kon men ons niet helpen w.s. pas over 2 weken. We konden wel 2 scharnieren voor de kastdeur bemachtigen, Jaap gaat deze er nu zelf opzetten. Nu naar Sevilla volgende keer meer. Het werd 30gr.

Janneke en George

Weer mooi verhaal…nu maar rustig wachten op de reparatie

RIA

Dankjewel weer voor het mooie verhaal.Ik hoorde dat het nu in Spanje 30 graden is.

Andrea

Fijn dat jullie van Marokko hebben genoten en weer in Spanje verblijven. Leuk verhaal weer. Wij zijn ook in Cadiz geweest en natuurlijk ook in Sevilla. Prachtige steden om te bezoeken. Nog veel plezier richting het noorden. Groetjes van Hans en mij ??

Astrid

Nou jullie zijn weer heerlijk in Spanje is toch weer op het Europese vaste land ;-)
En heel mooi weer ook niet verkeerd Geniet er lekker van. dikke kus

Jule

Zo weer een hoop gezien en beleefd. Gelukkig heeft de waterpomp het gehouden. Hopen dat de reparaties snel gefikst worden. Die scharnieren zal geen probleem zijn voor Jaap. Idd zeer warm in Spanje voor deze tijd. Neem dat mooie weer maar mee hier naar toe. Veel plezier nog en rustig aan. Gr Jule en Marga. ?️???☀️☀️☀️☀️????