JaapEnDiana.reismee.nl

Spanje lente 2023 periode 9

Periode 9

Vrijdag t/m zondag 31 maart-9 april. Naar Oropesa broer Dirk bezoeken en zijn we naar camping Didota, 40.121512, 0.158478, aan het strand gegaan. Met Acsi of Anwb/Nkc kaart krijg je korting. Hoe langer je staat hoe voordeliger. Wij hebben voor 10 dagen p.d. E 16.28 betaald apart voor el. E 8.80 voor 10 dagen. Het is leuk toeven op de camping alle vz, mooie douchen en wc’s, wasmachine betaald, tennis veld en zwembad met restaurant. Er werden avondjes gegeven met muziek v.a. o.a een Elvis artiest en flamenco dansers. We hebben met Dirk een paar keer op het terras bij het restaurant gegeten. We hebben elkaar iedere dag wel gezien, of bij hem op de koffie of hij bij ons. We zijn bij zijn vriendin Marianne in Cabanes wezen eten en zij is met haar zoon Victor bij ons op de camping geweest.

De winkels Aldi, Mercadona en een grote Chinese bazaar is op 5 minuten fietsen v.a. de camping en zijn daar regelmatig geweest. Ook hebben we fiets tochtjes gemaakt o.a. naar Oropesa langs de stranden en naar kaap Oropesa met de vuurtoren en de Torre del Rey. Deze toren is een oud verdedigings-bolwerk uit de 15e eeuw en in samenwerking met de wachttorens langs de kust hielden ze piraten en Berbers uit Noord-Afrika tegen. De toren werd in 1413 gebouwd in opdracht van Fernando van Antequera, koning van de kroon van Aragon. Je hebt v.a. de kaap een mooi zicht op de stranden en Orpesa.

Tussen de camping en Oropesa liggen luxe appartement Marina d’Or geheten. Er waren nu nog niet veel toeristen, de enkele die waren lagen op de mooi aangelegde grasvelden aan het strand. In de zomer zal het er w.s. erg druk zijn.

Eerste Paasdag 9 april was er een speciaal paasdiner bij het restaurant waar Dirk en wij heerlijk van hebben genoten. Omdat we aan zee zaten was de temperatuur alle dagen tussen de 19 en 22 gr.

Maandag/dinsdag 10-11 april vertrokken naar Vinarós. We zijn op de gratis P gaan staan 40.47415, 0.48028 geen vz. Vlakbij wel een supermarkt. Meestal op een gratis P of cp ook geen campinggedrag t.w. geen stoelen/tafel buiten of je luifel uit. Nu was dat voor ons geen probleem we stonden t.o. het strand dus stoel mee en heerlijk op het strand zitten lezen. Je kon ook op banken zitten langs de promenade.

Wij vinden Vinarós een leuke stad. Het werd in de geschiedenis al genoemd in 1233, het was toen nog in heerschappij van de Moren. Door de wijnexport in Valencia groeide de haven. Thans wordt de haven bevolkt door de visserij. Het staat nu bekend om zijn heerlijke gamba’s.

Wij hebben een leuke wandeling door de stad gemaakt. Er zijn mooie oude huizen te zien en ook de kerk Archpriest de Assumpcio uit 1586 is een bezoek waard. Het gebouw in Gotische-Renaissance stijl heeft een prachtige Barokke ingang. Met haar dikke muren en hoge klokkentoren is het een typisch voorbeeld van een historische kerk. Een ander kenmerkend gebouw is de Mercado Municipal gebouwd in 1928. Deze markt is recentelijk vernieuwd en binnen erg modern. Verder zijn er mooie mozaïek banken en beelden te zien.

Woensdag/donderdag 12-13 april naar Vilafranca del Penedés. We zijn op de gratis cp 41.34001, 1.69147 met vz gaan staan. Drukke plek maar er waren nog 2 vrije plekken. Er waren picknick tafels bij waar we lekker in de zon konden zitten.

Op 5 minuten lopen een Mercadona supermarkt en naar het centrum een 15 minuten lopen. We zijn naar de toerist info gegaan voor een plattegrond van een wandeling. Je kon een middeleeuwse wandeling en een modernista doen. Modernisme is een Spaanse en Portugese term voor een stroming in kunst. Wij hebben v.n. de oude binnen stad gezien en zijn langs zowel middeleeuwse als modernisme gebouwen gewandeld. Mooi om te zien de Basiliek Santa Maria 13e eeuw, Casa de la Vila 15e eeuw thans gemeente huis. Modernisme Casa Jané Alegret 1909. Met 25 en 22 gr. genoten van het mooi weer.

G& J

Mooi verhaal weer..

Wim en Gerrie

Weer heel wat gezien en gedaan.
Gezellig met broer Dirk, fijn voor hem en jullie op deze manier elkaar te ontmoeten.
Groetjes W& G

Jule

Weer een hoop gezien en meegemaakt. Lekker genieten, zal beter zijn dan hier. Nog steeds koud. Leuk ook dat jullie steeds bekenden tegen komen. Weer veel mooie en interessante dagen tot het volgende verhaal. Gr Jule en Marga. ?????️?☀️☀️☀️☀️?

RIA

Gezellig dat je nog ‘n poosje met Dirk hebt genoten en in Vinaros hebben wij ook gestaan.’n mooie plaats en ze hadden ook regelmatig happyouwer .stonden jullie ook op ‘n kiezelstrand? De dames van de tekenclub komen binnenkort beelden kijken en kopen hoop ik.Nog ‘n fijne tijd en tot ziens.Groeten ook voor Jaap.