JaapEnDiana.reismee.nl

Frankrijk lente 2023 periode 10

Periode 10

Vrijdag 14 april. We zijn in Vilafranca naar de Michelin dealer gegaan om 2 nieuwe banden onder de camper te laten zetten. Wij wisten dat ze in augustus met de apk vernieuwd moesten worden maar in Marokko waren ze dus danig hard versleten dat we het nu gedaan hebben. We gingen over de Autopista op weg naar Frankrijk. Bij Jonquera nog inkopen gedaan bij het Gran Shopping Centre. Allerlei lekkere dingen gekocht van Spaanse makelij. Verder naar Frankrijk naar Elne een cp 42.591656, 2.979342 met vz+el. E 12.20. We hebben alleen overnacht. De trip over de Pyreneeén ging voorspoedig echter in Frankrijk code geel voor wind. Ondanks dat werd het nog 22 gr.

Zaterdag/zondag 15-16 april wederom met code geel voor wind naar Port Nouvelle cp 43.013714, 3.040766 met vz + el. E 12.4o p.d. Mooie trip ondanks de wind langs meren en de zout panne bij La Palme. Het was erg rustig ook op zondag zijn we ondanks de wind gaan wandelen naar het stadje en de haven. Het was er uitgestorven. Het werd 20 gr.

Maandag/zondag 17-30 april. Deze 2 weken op ons geliefde camperpark in Sérignan Plage doorgebracht. Coördinaten 43.269547, 3.330927 met vz+el. E 12.- p.d.

Waarom komen we hier graag, je zit 200 m van een mooi strand. T.o. het camperpark campings waar we wat op het terras kunnen drinken en er restaurantjes met winkeltjes zijn. Verder op het pleintje voor het camperpark heb je een kleine bazaar en een laverie waar je de was kunt doen á E 5,- en droger E 1.50 per 10 minuten. Helaas de snackbar was aan het verbouwen en de bakker is in het seizoen open. Brood kon je ook krijgen op de campings. Dan kun je hier heerlijk fietsen naar Sérignan met zijn leuke terrasjes op 5 km. Dit is in het hart van Sérignan en noemt iedereen “La Promenade”. Hier vinden de dagelijkse activiteiten plaats, wordt de markt, maan- woens- en vrijdag ochtend, gehouden en worden feesten georganiseerd. Bij de Halle kun je vis en groente kopen.

Ook zijn er net buiten Sérignan grote supermarkten op 6 km Lidl en Carrefour en nog diverse andere winkels, allemaal op de fiets te bereiken. Dan niet te vergeten de leuke fiets tochten, langs de Orb, door de wijn gebieden en langs het Canal du Midi. Naar Beziers (action) is het op en neer 28 km is ook te doen. Dan zijn er prachtige natuur gebieden Les Orpelliéres en La Maíre waar je kunt fietsen en wandelen. Wij zijn door Les Orpelliéres gefietst naar het strand en langs de rivier de Orb naar de ingang van de rivier bij Valras Plage gewandeld. De pont die de Orb oversteekt naar Valras Plage vaart nog niet, denk alleen in het seizoen. Ook door het natuurgebied la Maïre gefietst naar het Canal du Midi en naar het leuke plaatsje Portiragnes.

In het duingebied bij ons vandaan richting strand staat een klein kapelletje. Dit is gebouwd door parochianen in 1955-1956 en gewijd aan de Heilige Maria. In de kapel fresco’s die wij helaas niet konden bekijken. Drie keer per jaar zijn er bedevaart tochten gepland. Het Maria beeld voor de kapel is gemaakt door een beeldhouwer uit Sète Pierre Nocca. We gaan nu langzaam richting huis.

Het weer soms wisselvallig en zo tussen 19 en 24 gr met bewolking en zon

Petra

Leuk hoor de omgeving op de fiets verkennen…bikkels??

George en Jan.

Leuk weer hoor allemaal, goede terugreis

Gerrie en Wim

We hebben weer genoten van jullie belevenissen
GrvGerrie en Wim

Nancy

Heerlijk zo toch! 2 weekjes lekker genieten en alles dicht
bij ??

Cees en Rosa Weber

Heerlijk zo’n langere tussen stop in zo’n mooie omgeving voordat jullie richting huis gaan.

Astrid

Nou heerlijk om zulke fietstochten te houden in het mooie Frankrijk. Nog even genieten dan weer richting huis. xxxxx

Andrea

Weer heerlijk genoten lees ik. Nog heel veel plezier en mooie dingen te gaan op het laatste stuk naar huis. Groetjes Andrea en Hans

Jule

Hallo. Weer een mooi verhaal hoor. Frankrijk heeft inderdaad heel veel mooie plekjes en dorpjes. Je raakt niet uitgekeken. Ook weer een stuk veiliger met nieuwe banden. Die van mij moet woensdag de 3 e naar de apk. Ge nog even lekker genieten van het laatste stuk naar huis. Kijk wel uit onderweg. Veel plezier nog. Gr Jule en Marga. ?????☀️?

Ria.

Nou,jullie hebben het bijna weer gehad,misschien zijn jullie al thuis,want ik was laat met jullie verhaal te lezen,En weer genoten van alles.Groeten en tot ziens.RIA.”