JaapEnDiana.reismee.nl

Frankrijk lente 2023 periode 11

Periode 11

Als jullie dit lezen zijn we thuis. De laatste weken zijn we langzaam door Frankijk en België getrokken huiswaarts.

Maandag/Dinsdag 1-2 mei. We zijn naar Millau gegaan cp 44.096107, 3.085721 met vz+el. E 13,- p.d. De cp ligt aan de rand van het historisch centrum. Millau ligt in het regionaal natuurpark Grand Causse en aan de samenvloeiing van de rivier de Tarn. Het hooggelegen viaduct van Millau, 379m, overspant de vallei over de rivier de Tarn. Millau werd reeds in de 12e eeuw geregeerd door consuls.

Wij zijn naar de Toerist info gewandeld op een 10minuten van de cp voor een plattegrond met bezienswaardigheden. We zagen dat het oude centrum niet zo groot is en goed te bewandelen. Wij vonden het een leuke stad met leuke straatjes en mooie gebouwen. We hebben er ook lekker gegeten bij een Brasserie op het oudste plein La Place Foch van het stadje. Via een wandeling langs de rivier de Tarn konden we de cp weer bereiken. Beide dagen 25 en 26 gr.

Woensdag 3 mei. We maakten een mooie trip door de Lozére. We gingen naar een klein plaatsje La Canourgue cp 44.433392, 3.207397 met vz+el. E 11,-. De cp mooi gelegen in een groen omgeving op 500m van het centrum. Het was te warm in de middag t.w. 28 gr om naar het dorp te wandelen. Dus lekker buiten gezeten.

Donderdag/vrijdag 4-5 mei. In de ochtend naar het dorpje gewandeld. Diverse winkeltjes mooie oude huizen, in één ervan zat deTourist Info. We zagen een oude fontein met een beeld van Jeanne d’Arc, la Tour de l’Horloge , de kerk St. Martin, Place au Blé. Veel gebouwen uit XIIe en XIVe eeuw. Na koffie gedronken te hebben naar Camping de mon Village of Massiac 45.24824, 3.192352 E 13.94 vz+el.+douche en wc+ in het seizoen wasmachine á E 2,-. De camping mooi gelegen naast de Alagnon rivier. Het plaatsje Massiac telt een 1800 inw. In ligt aan de rand van de Auvergne.

Op de fiets naar het dorpje een kleine 10 minuten (lopen is ook te doen). De fietsen bij het stadhuis neer gezet. Het dorpje bestaat al sinds de Romeinse tijd. De middeleeuwse periode werd gekenmerkt door het bewind van de heer van Espinchal. Het stadhuis is gevestigd in zijn kasteel. In de periode 1890-1910 werd Massiac gekenmerkt door mijnbouw en extractie van antimoon. We hebben een wandeling door het uitgestorven dorpje gemaakt langs de St André kerk uit de XVe eeuw. We hebben koffie gedronken bij een Relais en zijn naar de Carrefour gewandeld, waarna we terug zijn gegaan naar de camper. Beide dagen werd het 25 en 26 gr.

Zaterdag naar Camping de mon Vilage of Louroux-de-Bouble 46.230076, 2.998879 E 13.40 vz+el+douche en wc. Mooi gelegen in een bosrijk gebied, ook een mooi fiets punt om de 4 nabij gelegen viaducten met ijzeren constructies te gaan bekijken. Op het 1 km gelegen station zijn er treinverbindingen met Mont Lucon en Clermont-Ferrand. Op de camping waren ook drie 4 pers. huisjes die gehuurd konden worden. Contact Mevr. Lachant +33652875236. Deze mevr. die 2x per dag de wc en douche kwam schoon maken bracht ons een schrijven waar de dokter, apotheek etc te vinden was. Het begon te regenen en voorspelling van onweer code geel. We zijn niet weggeweest. Het werd 23 gr.

Zondag 7 mei. We werden wakker met regen. Afgelopen nacht vreselijk onweer, af en toe stond de camper te schudden. Afijn met regen en nog eens regen naar een cp in Chalon sur Saône 46.78405, 4.872153 E 12.55 met vz+el. We kozen deze cp omdat je op asfalt staat en niet in gras. Tussen de buien over de brug over de Saône gewandeld, net toen we aan de overkant waren regen, dus gauw terug. Bij de cp is er ook een camping Pont de Bourgogne waar we van de Camping Car Park organisatie ook gebruik van mogen maken. ’s Avonds kwam er een snack wagen waar je piza kon afhalen. Het werd 18 gr.

Maandag 8 mei met bewolking en zon door het mooie Frankrijk naar een cp in Contrexéville (Vogezen) 48.180027, 5.884889 E 13.50 vz+el. Mooi gelegen naast een bos waar je kon wandelen en mountainbiken. De plaatsen Contrexéville en Vitel zijn bekend om zijn wellnes en cultuur. Beide steden zijn watersteden, kuuroorden en bekendheid bij de Europese aristocratie in de 19e en 20e eeuw. Wij zijn een 30 minuten gaan wandelen naar Contrexeville. We zagen wat vergane glorie van oude huizen, er stond een Hotel Cosmopolitain, Casino (in barokstijl), een mooi gebouw met warmwaterparadijs en een Bronnenpaviljoen met het beeld van de waterschenksters. In het warmwaterparadijs een nieuw concept van bubbelbaden, afslankkoven, watervallen, Hydro masserende sproeiers en aquabikes. Wij hebben koffie gedronken bij het waterparadijs en zagen het druk met bezoekers. Er was bewolking en af en toe regen 19 gr.

Dinsdag 9 mei. Hoe noordelijker we komen hoe meer de temperatuur gaat zakken. We vinden dat niet erg als het maar niet regent want dan ga je er minder op uit. We gingen naar een cp in Amnévile 49.247913,6.138168 E 14.72 vz+el. Bij de cp een openbaar toilet. We kwamen langs een Lidl dus nog wat boodschappen gedaan. De cp mooi gelegen in een bosachtige omgeving t.o. de Zoo waar we verleden jaar geweest zijn. Ook wat restaurantjes en een pataterie naast de cp. Naar het dorpje een fietstripje van 20 minuten. We kwamen aan en het begon te regenen, het is niet meer opgehouden tot de andere dag. Het werd 19 gr.

Woensdag 10 mei. Het weer wordt steeds slechter, regen en onweer. Vandaag dus een trip via Luxenburg naar Hamoir in de Ardennen. We kwamen terecht op Camping Comunucal Dessous 50.423122, 5.530740 E 12,- vz+douche+wc. Mooi gelegen rond een bos met wandel pad maar nogal nat staan op gras. Er was een groep scholieren aan het kamperen in kleine tentjes. ‘Middags wat zon dus een wandeling gemaakt naar de hoofdstraat en daar wat gedronken. Het werd 19 gr.

Donderdag 11 mei. Met bewolking en af en toe een regenbui naar Bergen op Zoom. Aan de noord boulevard heb je 3 plekken waar je mag staan met de camper. Tegenwoordig moet je betalen voor het overnachten 18.00-09.00uur, E 10,-, middels een app betalen van b.v. easy/park mobiel o.i.d. Er wordt op gecontroleerd. Wij stonden naast het zwembad 51.485952, 4.276832 vz+drinkwater. ‘sMiddags zonnig een wandeling over de boulevard en gaan eten in het Strandhuys. T.o. de camper plek de Mac. En langs het strand een shoarma zaak La Playa. Als je de boulevard afloopt is er een pleintje met wat winkels o.a. de Jumbo. Het werd 20 gr.

Vrijdag 12 mei. Naar Goes naar de camperdealer om wat deurbeslag op te halen daarna naar huis gereden. Wij hebben deze reis veel gezien. Leuk was Marokko met dochter Astrid die 3 weken met ons mee gereisd is. Verder erg warm geweest in Spanje en altijd leuk om broer Dirk te bezoeken. Wij hebben ook weer leuke mensen onderweg ontmoet en in Zuid Frankrijk heerlijk veel gefietst. Wij bedanken een ieder die ons web lezen en de lieve berichtjes achter laten.

George en Janneke

Genoten van jullie verslagen, was iedere keer weer een feestje om te lezen, nu weer veilig thuis en genieten van jullie huis , kinderen en kleinkinderen.

Jule

Weer genoeg gezien en meegemaakt. Over een week of 8 zijn wij ook weer in millau op doorreis naar Barqares om op camping Le Pre Catalan onze vakantie te vieren met de kids en kleinkinderen. Ik heb de camper al weer zien staan dus wist dat jullie al weer thuis zijn. Gelukkig alles goed verlopen, dat is belangrijk. Nu weer aan het weer en de puinhoop in deze waardeloze gemeente wennen. Word je niet blij van. Merken jullie wel. Gr van ons en wel thuis. ??????

Ans

Wat leuk,om jullie zo te mogen volgen op deze manier
Hopelijk een goede terugreis gehad,geen gekke dingen onderweg,en zou zeggen ….welkom thuis, Jaap en Diana..groetjes Arie en Ans

Wim en Gerrie

Welkom weer in Nederland. Het wordt een mooi weekend ???

Gerda en Fred,

Gaat snel voorbij hé, zo ben je nog aan het plannen en nu alweer thuis. We zien elkaar snel. Fijn weekend.

Andrea

Weer met plezier jullie reis gevolgd en meegenoten. Fijn dat jullie weer heelhuids thuis gekomen zijn. ??

RIA

Welkom thuis weer,ook wel lekker ,de boel opruimen en dan hier genieten van de zomer.Misschien zie ik jullie nog wel,zou gezellig zijn.groetjes RIA

Astrid

Welkom thuis maar we hebben elkaar al gezien ;-)
xxxxx