JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023-24 periode 1

Periode 1

Op woensdag 13 december vertrokken met heel de dag regen en files. Via Parijs zij we terecht gekomen In en zijn daar op een cp gaan staan met vz+el. 48.739571, 1.332179 E 11.50. We waren om 09.00uur vertrokken en kwamen daar pas na 506km om 18.00uur aan. Enkele keren gestopt onderweg.

Donderdag 14 december. Mooie trip met droog weer af en toe zon met 9gr. Er was code geel voor hoog water. We kwamen terecht op een cp in St Jean d’Angely met vz+el. 45.945129, -0.536855 E 11.94. We stonden bij een watersportgebied tussen 2 meren van de rivier de Boutonne. Het water was buiten de oevers getreden ondanks dat stond men wel te vissen. ‘s Nachts werd het maar 4 graden. Het elektrisch kacheltje zacht laten snorren.

Op vrijdag 15 december. Een flinke zonnige trip naar Spanje waar we 2 nachten doorbrachten op een cp in San Sebastian, Donostia geheten in het Baskisch, met vz 43.307878, -2.014311 E 3.30 na 1 oktober E 3.30, voor 1 oktober E 7.60. Betalen in een automaat. Pinpas deed het niet wel de visa kaart.

Zaterdag met bus 33, om de hoek bij de cp, naar het centrum en uitgestapt bij begin promenade. Prachtige stad met een groot strand, mooi stadhuis en we zijn naar een modern Museum Telmo gegaan entree E 3,-. Dit was ondergebracht in een oud klooster. We liepen daar door de tijd v.a. de jaren 50 met o.a. oude werk instrumenten zoals naaimachines, een Fiat en scooters. Verder in de v.m. kerk prachtige wandkleden. Er vond ook een expositie plaats van Garuna. Dit ging over het menselijk brein. Soms eng om te zien wat vroeger electroden op de hersenen te weeg bracht. Er waren daar fimpjes over. San Sebastiaan staat bekend op culinair gebied om zijn pinxto’s. Klein hapjes heerlijk om te eten, ik had champignons met truffelsaus, Jaap met ham en ei in truffelsaus. Voor zoiets betaal je dan E 3.80, wij hadden 1 gerecht maar je kunt er meer nemen als je nog trek hebt. Verder naar de St Maria Basiliek een barokke stijl en gebouwd tussen 1743 en 1774. Een mooie Roccoco ingang met mooi beeldhouwwerk. Verder in de kerk prachtige altaren en een Cavaille Coll orgel, sculpturen en een barok sculptuur van Alonso Villabrille voorstellend Jezus aan het kruis ‘The Descent’ 17 tot 18e eeuw, dat met Pasen wordt rondgedragen.

Bij terugkomst in de camper merkten we in eerste instantie niets. Ik wilde mijn laptop pakken boven uit een kastje, weg. Toen in een mandje gekeken reserve telefoon weg. Jaap om de camper gelopen en zag het zonnescherm loshangen bij de linker deur en deze was ook open. Het kwam allemaal raar op ons over, geen braaksporen etc. De Tomtom, 3 tablets, tv etc waren er nog. Je merkte amper dat er iemand binnen geweest was. Wel ff een domper.

Op zondag 17 december naar Salamanca met heel de weg mist. We gingen naar Area Park Salamanca 40.97059, -5.72811 E 15, - inbegrepen alle vz, el. + douche + wasmachine. Onderweg bij hotel Laguna heerlijke tapas gegeten. Ivm met voorspelling tegen het vriespunt ’s nachts kachel laten snorren.

Maandag-dinsdag 18/19 december vertrokken met vorst en lichte sneeuwval. Hoe zuidelijker we kwamen hoe meer zon 15gr. We zijn 2 nachten in Sevilla gebleven. Parking Caravane 37.41050, -5,94072 E 20,- alle vz + el. Douche tegen betaling. Je rijdt een overdekte camperstalling binnen met erachter een camperbuitenplaats en zwembad28. Wij waren er voor de 4e keer. Voor de deur een loopbrug naar Carrefour met o.a. Spaans eettentje en de Mac Donald. Ook voor de deur bus 28 die je naar het eindpunt brengt vanwaar je in 10 minuten naar het centrum loopt.

Het was er gezellig met kerstsfeer en winkelende mensen. Wij hebben de grootse Gotische Kathedraal van de wereld bezocht. De hoge Giralda toren en met prachtige met altaren, kapelletjes, de tombe van Columbus en het koor.

Van 1184-1198 was het een moskee gedeelten hiervan zijn nog te zien in de tuin en in de lage sector van de Giralda Toren.

In 1248 onder het bewind van Ferdinand III werd de moskee tot Kathedraal verklaard.

1434-1517 Werd de Gotische Kathedraal gebouwd.

Nadat we wat hadden gegeten terug met bus 28 uitgestapt bij de Carrefour en daar een nieuwe laptop en telefoon aangeschaft. De laptop moet ik nog leren verkennen. Windows 11 is mij nog wat vreemd. Programma’s voor foto’s ook nog leren. Ik hoop toch dat ik nog e.a. op ons web krijg.

Woensdag 20 december naar Algeciras. We stonden daar op een P bij het strand. Wat gewandeld met zicht op de rots van Gibraltar, koffiegedronken op een terras. I.v.m. de hevige wind besloten niet te blijven. We zijn naar de Repsol gereden om gas te tanken en hebben daar gelijk de camper gewassen. Na het eten naar de Mercadona gereden om alvast wat inkopen te doen en de camper opnieuw in te richten. We blijven hier overnachten en wachtten op vrienden Gerard en Jeannet die onderweg naar ons zijn. We gaan dan gezamenlijk oversteken naar Marokko. Afgelopen week wisselend weer gehad, van nachts om het vriespunt tot overdag rond 15gr.

Leendert

jullie trekken er weer op los en gaan weer mooie avonturen tegemoet. Geniet ervan en alvast fijne feestdagen on tour

groetjes ook namens Marian

Wim en Gerrie

Wat vreemd dat er geen braak sporen zijn?
Jullie maken gelukkig ook mooie bezoeken mee.
Fijne feestdagen en een goed en gezond nieuwjaar gewenst.

J&G

Weer mooi verhaal, geniet van jullie reis en de inbraak maar snel vergeten..groetjes

Fred en Gerda

Slechte start, maar snel vergeten en op naar Marokko, heel veel genieten.

Jule

Hallo. Zo, weer lekker aan een nieuwe trip begonnen. Heerlijk hoor. Jullie waren eerder toch ook al in Marokko geweest? Maar ja er zal genoeg te zien ze zijn nog. Jullie hebben ook al weer genoeg gezien tot nu toe alleen balen dat er spullen gestolen zijn. Wij zijn sinds maandag verhuist naar Klazienaveen. Wonen nu midden in de natuur. Camper lekker op eigen terrein. Nog veel plezier en ook veel veilige km ters. Ook nog hele fijne kerstdagen en een mooi, gelukkig en vooral gezond 2024. Gr van Jule en Marga. ?????????

Andrea

Leuk om jullie reis weer te volgen. Jammer van de verdwenen spullen maar gelukkig verder geen schade. Weer prachtige foto's waarbij voor ons weer veel bekende. Geniet van jullie reis en alvast hele fijne Kerstdagen en een voorspoedig Nieuwjaar! Doe voorzichtig samen en op naar de volgende reiservaringen! Liefs van Hans en mij

Jan en Baukjen

Niet zo'n mooi begin. Gelukkig dat er verder niets kapot is gemaakt. Jaren geleden zijn we een keer met de boot in Sevilla geweest. Toen ook die cathedraal bezocht. Geweldig. Heel bijzonder dat de toren zo is gemaakt dat je toen met paard en wagen een heel eind omhoog kon. Een heel goede trip verder.