Najaar 2022 Italië en Griekenland periode 3

Periode 3

Donderdag/Vrijdag 8-9 september. Naar een gratis plek aan het strand in Kalo Nero 37.29763, 21.69508. Vuilnisbak en waterslang bij het kerkhof. Verder een aantal restaurantjes en bij de ligbedden een douche. Het was er niet druk we stonden er met Fransen, Italianen en Duitsers. Fijn 2 dagen blijven staan met mooi uitzicht over de zee. Het werd 34 gr.

Zaterdag 10 september. Tweetal stops voordat we in Pylos terecht kwamen. Eerste stop voor de koffie bij het natuurlijk zwembad in zee in Ayia Kyriaki (37.118246,21.575005) je mag daar ook overnachten. Daarna een stukje de bergen in om naar de Kalámitis waterval te gaan. Nou we zijn er niet gekomen, ws verkeerde weg genomen, want de weg werd erg smal en slecht. Met de camper geen doen dus zijn we omgekeerd en naar het strand in Voidokilla gereden, hebben daar gezwommen en verder de middag door gebracht. Avonds naar Pylos naar de haven pier 36.91633, 21.69524 waar je mag overnachten. Geen vz alleen een vuilnisbak en bij het linkse restaurant bij het binnenrijden op de pier is er een zwemtrap en is er een douche. We stonden er met 4 campers. We zijn in het gezellig stadje op het plein gaan eten. Het was erg warm rond 35gr.

Zondag 11 september, mijn verjaardag. We wilden eerst nog blijven maar het was zo warm dat we vroeg opgestaan zijn om de restanten van het kasteel van Pylos, genaamd Niokastro, te gaan bekijken en verder te rijden. Entree senior E 3,- p.p. Het kasteel werd gebouwd in 1573 nabij de ingang van de haven en gebouwd tijdens de Turkse bezetting. Deze wilde de westelijke kust van de Peloponnesos beheersen. Het Kasteel was een belangrijke strijdinzet voor verschillende eerzuchtige veroveraars (Venetianen, Turken en Russen). Het bij behorende museum is mooi voorzien van vondsten. Ik vond het kleine beeldje van Artemis erg mooi. Vanaf het Kasteel heb je een mooi uitzicht over de het meer van Navarino en de haven. Het meer werd op 20 oktober 1827 onderdeel van de Onafhankelijkheidsoorlog tussen een Frans-Engels-Russische vloot en de Turkse-Egyptische vloot de Slag van Navarino plaats, die zorgde voor het einde van de Turkse overheersing.

We zijn na wat gedronken te hebben naar Methoni gereden. We hebben onder het immense kasteel met zijn achthoekige toren de Bourtzi, koffie gedronken. Het was te warm, 35 gr. om daar rond te gaan lopen. Via Agios Andreos waar we gegeten hebben bij een voormalige camping, kwamen we aan in Petalidi. Gestaan a.h. strand, met nog een NL camper, voorbij het haventje 36.958602, 21.934912. Er is een Taverne, met vuilnisbak en achter het sportveld een wit kleedhokje met douche. Bij het haventje aan de kade muur zijn waterkranen.

Op maandag/dinsdag 12-13 september zijn we naar Camping Fare gegaan in Kalamata, 37.02199, 22.144018. Eenvoudige camping t.o. het strand met alle vz en wasmachine E 1,-. Voor de camping betaalden we camper E 6,-, p.p. E 6,- en el. E 2,-. Bij het restaurant lekker gegeten tegen redelijke prijs. Verder 2 wasmachines gedraaid, de camper goed schoongemaakt. Het personeel was erg aardig. Met Hollanders praatjes gemaakt. Over de promenade gewandeld. Het werd 32 gr.

Het is al aardig uitgekomen om vooral op mooie camperplekken te gaan staan en af en toe iets ‘cultureels’ te doen. Het belangrijkste is de watervoorziening (tank vullen, waterflessen kopen voor de koffie en thee) in de camper, het toilet legen (wij hebben 2 wc’s, 1 reserve) doen we waar het uitkomt op een Cp, wc, of rioolput onderweg. Dat het zo warm in Griekenland is hadden we niet verwacht.

Volgende keer weer meer.

Najaar 2022 Italië en Griekeland periode 2

Periode 2

Vrijdag 2 september. Wij hadden bij de Anek Lines de laatste plek voor Camping on Board. De prijzen waren wel duurder dan de laatste keer dat we gingen. Voor onze camper 6.70m moesten we nu voor en enkele reis E 339,- en p.p. 89,- betalen. We vertrokken 17.00 uur en kwamen in Patras aan om 14.30 uur. We hebben Igomenitsa overgeslagen. Deze boot ging apart en was reeds vol geboekt. We hadden een rustige reis en hebben lekker in ons eigen bed geslapen. Aan boord kon je op diverse plekken iets drinken en je had een selfservice- en een gewoon restaurant. Kennis gemaakt met NL’ers die voor de 1e keer naar Griekenland gingen met de camper, wat wetenswaardigheden uitgewisseld.

Na aankomst zijn we naar een camping gereden om ff te acclimatiseren. De camping uit Park4Night lag mooi op een landtong in Araxos 38.159901, 21.3715 E 12,- en E 3,- voor el. Verder alle eenvoudige vz en wifi. En je kon overal in de schaduw staan. Op 5 minuten lopen een mooi zandstrand. Het werd 34 gr.

Zaterdag/maandag 3-5 september. Naar Kyllini beach 37.89040, 21.11214 gratis staan a.h. strand naast een Taverne. Bij de Taverne gebruik van een wc (nachts af gesloten) en waterslang. Op het strand strandbedden en douche. Bij de Taverne eenvoudig maaltijden en o.a. lekkere koffie. We stonden met 1 Nl’er en v.n. Duitse campers. Fijne dagen van relaxen, zwemmen en wasje gedaan. Alle dagen rond 34 gr.

Het plaatsje Kyllini ligt in het uiterste westen van de Peloponnesos. Het dorp was in de Middeleeuwen bekend als Clarence, de enige haven in Elis (472 v.Chr) Het plaatsje heeft nog een rol gespeeld in de Peloponnesische oorlog. Het is ook in Venetiaanse handen geweest. Rond 1428 werd de toenmalige heerser verslagen door de despoot van Mystras Palaeologus. Deze eiste al zijn bezittingen op en de hand van zijn nichtje Theodora. Zo werd het een Byzantijnse stad die uiteindelijk in verval raakte.

Toen wij naar Kyllini reden kwamen we langs Clemoutsi Castle (1220-1223 Frankisch Castle) een Middeleeuwse burcht gelegen in de deelgemeente Kastro-Kyllini.

Dinsdag/woensdag 6-7 september. Vroeg vertrokken om naar Olympia te gaan waar we de Archeologische site bezocht hebben. Entree E 12,- voor senioren incl. het Museum. Het is een uitgestrekt opgravingsveld waar in de oudheid om de vier jaar de Olympische Spelen werden gehouden. Het ligt mooi in de landstreek Elis. Het oude heiligdom was gewijd aan Zeus. De resten van de oudste tempel was gewijd aan Hera (ca. 660 v. Ch). Verder veel restanten van tempels, baden en het Stadion waar het ooit begon. Op het terrein ook een beeld van Baron Pierre de Coubertin de stichter van de moderne Olympische spelen. Met 32 gr. was het eigenlijk te warm om daar lang rond te lopen. In het stadje een lange hoofdstraat met restaurants en veel winkeltjes voor de toerist.

We zijn in de middag naar Katokolon gereden waar er een P was bij de haven waar je mocht staan. Het plaatsje is een aankomst plek voor Cruise schepen. De gasten worden dan per bus naar Olympia gereden. Wij liepen de haven rond en zagen een Nederlandse boot liggen. De Funny Lady was van Peter en Jolanda ter Haar die wij in het verleden in Nidri op Lefkas hebben ontmoet. Leuk om bij hen aan boord wat te drinken. Daarna het stadje in gewandeld. Bij terugkomst kwam de haven meester langs om te vertellen dat de port Police het niet goed vond dat we langs de haven stonden en al helemaal niet gebruik mochten maken van de elektriciteit, á E 5,-, zoals vermeld stond in de app van Park4night. De man deed echt lelijk tegen ons en verwees ons naar het midden van de grote P. Wij wilden daar niet staan en vonden 1 km verderop via de app. een mooi gratis plekje, er konden 4 campers staan, aan het strand 37.656890, 21.319679 naast een Taverne. Geen vz wel een vuilnisbak. De vrouw in de Taverne vroeg wel of we water wilden. We zijn er nog een dag gebleven en bij de Taverne lekker gegeten en wat gedronken. Nog vermelden dat we avonds ingebouwd werden door auto’s van de mensen die kwamen eten. Het werd wederom 32 gr.

Volgende keer meer nieuws.

Najaar 2022 Italie en Griekenland periode 1

Periode 1

Na alle verhuis perikelen, dokters en ziekenhuis bezoeken etc waren we er weer aan toe om te gaan reizen. Dus de camper van stal gehaald voor de Apk (goedgekeurd) en naar een bedrijf in Bleiswijk gebracht voor gas controle en ijskast na kijken. Hier een nieuwe thermostaat ingezet.

We plannen een reis naar Griekeland, maar dat is niet geheel zeker. We hebben op internet gekeken naar diverse maatschappen voor de oversteek van af Ancona naar Griekeland en konden geen goede prijs indicatie krijgen. Een 4 tal jaar geleden betaalden we met de camper E 220,- voor een enkele reis naar Igomenitsa, naar Patras was het duurder. Nu gaan we eerst kijken in Ancona wat er mogelijk is. Als het te duur is geworden hebben we nog een plan B.

Op zaterdag 27 augustus vertrokken naar België. We kwamen in de Ardennen gebied Semois in Herbeumont terecht. Een CP (camperplaats) van een Franse organisatie waar we lid van zijn gps coördinaten 49.777161, 5.237055 met voorzieningen (vz) lozen, watertappen, electrisch, wifi E 12,-. Rustig gelegen in een bos op 450m van het kleine dorpje. Vlakbij een bakker en we zijn gaan wandelen nar het centrum zagen wat horeca, supermarkt en toerist info. Op een terras wat gedronken. Op 700 meter is er een ruïne van het Kasteel van de Graven van Herbeumont, het was te warm, 27 gr om daar nog naar toe te wandelen.

Zondag 28 augustus via Luxemburg, diesel getankt voor E 1.90 pl. naar Frankrijk. De gps coördinaten had ik verkeerd ingebracht dus we hebben een omweg via Duitsland gemaakt om er te komen. Wel een mooie trip door heuvels en bossen. We kwamen in Vogelgrun een Cp gelegen op een eiland in de Rhône op de grens Frankrijk-Duitsland 48.01997, 7.580875 met vz en wifi. Een wandeling naar het immense sluizencomplex. Aan één kant de sluis in het kanaal de Alsace en aan de andere kant van het eiland de sluis in de Rijn. Wederom 27gr. Op de Cp erg rustig met een 12 tal campers.

Maandag 29 augustus naar Zwitserland. Het was de bedoeling via Frankrijk voor wat boodschappen maar TomTom stuurde ons via Duitsland (dichterbij). Onderweg in Zwitserland aardig druk met verkeer en wegwerkzaamheden.

Voordat het te erg werd gingen we van de weg af om te overnachten op een Cp in Gurtnellen, 46.73083, 8.62528, met vz, wifi en wc’s. E 15,- + E 5 voor el. De cp prachtig gelegen tussen de bergen en naast een berg rivier de Reuss. Vlakbij een bakker, op 15 minuten lopen hotels waar je wat kunt drinken en langs een wandelpad langs de rivier de Cp kunt zien liggen. Nog gepraat met Nederlands buren. Zij hadden een camper gehuurd en deden een rondje Duitsland, Italië en Frankrijk. Alhoewel wat wind werd het toch weer 25 gr.

Dinsdag 30 augustus. Vroeg opgestaan voor de Gotthard tunnel. Er waren onderweg veel werkzaamheden en om file te rijden vinden we niet leuk. Afijn we waren zo wat alleen toen we rond 8 uur de tunnel in reden. Bij de Italiaanse grens langzaam rijdend verkeer, we hadden verder geen oponthoud. Het stukje Zwitserland waar we door gereden waren was mooi om te zien. Bij binnenkomst Italië was het weer bewolkt en zon. Het werd echter steeds warmer en benauwd. We kwamen aan net onder Milaan in een klein plaatsje met de mooie naam San Colombano al Lambro. Uit de app. Park4Night een P bij een begraafplaats 45.182999, 9.49974 gratis geen vz. Op de begraafplaats schone wc’s en diverse watertappunten. Wij hebben een rondje gelopen en aanschouwden marmeren graven met soms prachtige beelden. Verder was er in het plaatsje niet veel te zien, ik zag een soort buurt super. Wij hebben de middag gerelaxt want met 34 gr doe je niet veel. Nu het zo warm was hebben we de bezoeken aan Lucca en Florence laten schieten te warm om daar in de middag rond te gaan lopen. We doen dat een andere keer. We lazen in de app. dat het beter is om de P voor 8 uur te verlaten daar er dan veel mensen de graven kwamen bezoeken. Wij zijn avonds naar de grote parkeerplaats t.o. de begraafplaats gegaan om daar te slapen.

Woensdag 31 augustus. Wat was het afgelopen nacht warm, af en toe zagen we het weerlichten. Nog steeds broeierig toen we vertrokken. We hebben v.n. tolweg gereden en gingen naar een Cp met vz in Imola uit de app Camperstop, echter bij aankomst was deze opgeheven. Vlakbij een Lidl dus de voorraad aangevuld. We zagen bij een woonwijk een P met een 8 tal campers en zijn daarbij gaan staan 44.351213, 11.692877 alleen een vuilnisbak bij het parkje.Wederom vandaag 31 gr met kans op onweer.

Donderdag 01 september. Afgelopen nacht erg onweer en veel regen. Vroeg vertrokken naar Ancona om een ticket voor de overtocht naar Griekenland te verkrijgen. De weg ernaar toe met bewolking en regen. Voordat we vertrokken nog ff het toilet in een rioolput gedumpt. Water e.d. hebben we nog genoeg. Bij aankomst op de terminal eerst naar de Anek Lines, deze hebben camping aan boord. Dit wil zeggen dat je naar een open dek gaat waar je de hele reis in je camper mag doorbrengen. Er was nog 1 plaats beschikbaar naar Patras. We betaalden E 500,- voor een enkele reis. Duurder dan een aantal jaar geleden. Er zijn aan boord wel een douche en elektriciteit aansluitingen. Je kunt ook naar het restaurant. We vertrekken om 16.30uur en komen 02 september rond 22.00uur aan in Patras en gaan dan en rondje Peloponnesos doen. We hebben vanaf huis 1500 km gereden in dag tochten van rond 240 km. Volgende verslagen v.a. Griekenland.

Voorjaar Spanje 2022 periode 9

Dit laatste schrijven hou ik kort. De laatste 2 weken heb ik last van mijn rechter arm gekregen. Het lijkt op RSI dat ik in het verleden ook eens gehad heb. Ik ontzie de arm zoveel mogelijk tot ik bij de dokter in NL terecht kan.

We zijn op 2 mei vertrokken uit Séringan in Zuid Frankrijk. Via een route langs de Rhône, de Provence, Jura, Vogezen en in België via de Ardennen naar Nederland terug gekeerd. We hebben vooral mooi weer gehad zo rond 25 gr. behalve in de Provence. We bezochten daar Malaucéne, stonden op een cp bij het dorp, om de oudste markt van de Provence te bezoeken. Dat is nog gelukt met mooi weer. Er werd erge regen en onweer voorspeld, nou dat begon ‘s avonds en de andere dag ging het maar door. We zijn vertrokken en kwamen in een plaatsje aan in de Ardèche langs de Rhône, daar was het zonnig en 24 gr. Vandaar zijn we verder getrokken langs slaperige Franse dorpjes waar we 1 of 2 nachten bleven staan. We hebben veel gewandeld en gefietst. De gebieden Isere, Ain en Haute Saone zijn schitterend om door te trekken, vooral de uitzichten op de Franse en Zwitserse Alpen. Op Natuur camping Terre Ferme in Condal zijn we een aantal dagen gebleven. De Nederlandse eigenaren hielden op de boerderij allerlei dieren die er vrij rond liepen, erg leuk. We hebben ook nog eens Dôle bezocht de mooie oude stad waar de scheikundige Louis Pasteur, ontdekker van het vaccin tegen hondsdolheid, geboren is. We zijn naar de Belgische Ardennen gereden voor een overnachting in Herbeumont. De nieuwe Ccp, E 12,- met vz + el. van Camping-Carp Park, de Franse organisatie waar we lid van zijn, was de moeite waard. Leuk gelegen aan een bos en het dorp op 450m met horeca en supermarkt. Daarna zijn we via Oosterhout, voor een bezoek aan vrienden, op 15 mei terug naar Spijkenisse gereden. We hebben nog afspraken met de satelliet schotel dealer en op 25 mei krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. De verhuis spullen die opgeslagen staan worden dan gebracht en gaat het harde werken voor ons beginnen om het huis z.s.m. op orde te brengen. We hebben iedere dag wel het nieuws over de oorlog in de Oekraïne in de gaten gehouden. In Spanje en Portugal waren er diverse demonstraties te zien, in Frankrijk minder. We vonden de prijzen in Spanje en Portugal vergeleken met NL goedkoop. In Frankrijk een stuk duurder. We zijn weggegaan met een diesel prijs van een liter E 1.58, in Spanje en Portugal werd dat steeds duurder van E 1.72, 1,86 en zelf 2.02. We hebben in Luxenburg vol getankt voor E 1.76. In NL was het schrikken we zagen voor 1 liter al een prijs van E 2.35. Afijn de camper gaat voorlopig op stal.

Geniet nog van de bijgevoegde foto’s en ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om ons web te lezen.

Voorjaar Spanje 2022 periode 8

Op donderdag 21 april zijn we na Cordoba naar een gratis cp in Valdepeñas gegaan. Alle vz 38.77753 -3.39186 gelegen op een industrie terrein aan een trim en speelparkje. Op 10 minuten lopen heb je grote supermarkten w.o. een Liddl. Er stonden nogal wat NL’ers waar we een praatje mee maakte. Jaap kon het niet laten de trim apparaten te proberen.

Vrijdag 23 april naar een gratis cp in Turis 39.389351 -0.697381 met vz. De cp lag niet erg mooi tussen bedrijven maar ’s nachts lekker rustig. We zijn gaan wandelen naar het dorp op 500m en een Consum op 900m. In het dorp wat gedronken op een terras, de eigenares was benieuwd waar we vandaan kwamen en vertelde dat binnen aan de plaatselijke bevolking. Er komen w.s. niet veel toeristen.

Op zaterdag 23 en 24 april naar Castellon de cp bij wc Salera, 39.98027 -0.06528, alle vz + el. + wasmachine betaald. Vorige keer betaalden we E 10,- maar de eigenaar heeft de prijs verhoogd naar E 15,- dit i.v.m. de dure verhoogde elektriciteit. Er stonden nu ook maar 2 campers hij klaagde daarover.

Wij zijn alleen naar WC geweest en hebben daar ook gegeten. Lekker in de zon gezeten met 25 gr.

Maandag 25 april naar broer Dirk voor de koffie. Lekker bij gepraat en daarna naar Peñiscola cp, 40.378636 0.405826, alle vz E 8.40. Je betaalt daar voor de lengte van je camper de onze 6.70m. De cp ligt naast de vlakbij gelegen promenade met strand. Wat gewandeld het werd 23 gr.

Dinsdag 26 april eerst naar de Mercadona om wijn in te slaan, daar na een flinke trip naar Salitja boerderij cp Mas Bes 41.9071 2.74237 met vz + el. E 5,- contant betalen in het winkeltje met streekproducten. Nog een poosje buiten gezeten het werd 22 gr. We stonden met nog 4 NL’rs.

Woensdag 27 april Spanje verlaten. We reden over de prachtige Pyreneeën, waar we de sneeuw nog op de bergen zagen liggen, Frankrijk binnen . We gingen naar Ccp in Alénya, 42.636162 2.98631, met vz + el. +wifi E 13.30. De cp lag naast een camping waar je gebruik kon maken van douchen, zwembad met bar. We hebben alleen een wandeling gemaakt en bij de vlakbij gelegen bakker koffie gedronken. Ook naast de bakker een snackbar met bbq producten en specialiteit gebraden kip.

Van donderdag 28 april t/m zondag 1 mei naar ons favoriete plekje in Sérignan Plage. Ccp 43.269547 3.330927 met vz + el. Het was er drukker dan verwacht dit i.v.m. de mei vakantie. De campings aan de overkant van de cp allen bezet, op het strand niet druk. Alle dagen rond de 25 gr. Iedere dag op de fiets naar o.a. Sérignan met Carrefour en Lidl, markt en gezellige drukte op het dorpsplein met zijn terrassen. Sérignan is een gezellig plaatsje met 6000 inw. Het centrum heeft een leuk plein en achter het plein Halle met visboer, groente en fruitkraampjes etc. Ook een fiets tocht door het Natuurgebied les Orpelliérs en langs de rivier de Orb. Op de campings lekker geluncht, koffie gedronken en ‘s middags geborreld. Bij camping Marin Bleu heb je een kleine supermarkt. Intussen is de bakker t.o. de cp ook geopend.

Wij kregen bericht dat ons nieuwe huis 25 mei opgeleverd wordt. Ook dat onze satelliet schotel, die bij de dealer in reparatie is, ook gereed is dus een planning gemaakt om terug naar NL te gaan. Maakten we in Portugal en Spanje mee dat er demonstraties waren tegen de oorlog in Oekraïne hier in Frankrijk merk je daar niets van. W.s. meer in de grote steden. Volgende keer ons laatste verslag.

Voorjaar Spanje-Portugal 2022 periode 7

Op zondag 10 t/m zondag 17 april hebben we een week geboekt op Camping Car Figuera, 37.169179, -8.601151. We betaalden E 13,- p.d. met alle vz, elektr. douche, wc en wasmachine. Dit rustige plekje ligt op 9 km van Portimão en Alvor. Wij hebben een week geboekt omdat we onderweg al hoorde dat de meeste camperplekken en campings vol zijn omdat er paasvakantie is.

We reden door een mooi gebied met veel ooievaars. Deze overwinteren meestal in Afrika maar een groot aantal blijven in Portugal. Het is zo dat een ooievaar ongeveer 1.30 m groot wordt. De mannelijke ooievaar weegt ongeveer 4,5 kg, een vrouwelijke ooievaar ongeveer 3,5 kg. Een ooievaar wordt gemiddeld 30 jaar oud. Ooievaars zijn sociale dieren, maar hebben ook veel tijd voor zichzelf nodig. Als twee ooievaars op hun nest zitten, verklaren ze elkaar hun ”liefde” met spectaculair snavelgeklepper. Ooievaars blijven hun hele leven trouw aan hun partner. Een ooievaar is vruchtbaar vanaf het derde levensjaar. De uitgezette ooievaars, fok programma in Nederland, zijn gekozen uit groepen die de westelijke trek volgen, dat wil zeggen over Spanje en Portugal naar West-Afrika. De oorspronkelijke Nederlandse ooievaars overwinteren in Zuid-Afrika, 12.000 km ofwel tweemaal zo ver en met veel meer gevaren op de tocht.

De tocht naar de Algarve was weer door een mooi gebied. We kwamen langs Silves waar we al eens naar het kasteel geweest zijn. Bij aankomst op de Camping verwachte we twee dagen regen en bewolking het was zo 17 gr. Daarna werd het heel de week lekker warm met temperaturen rond de 25 á 26 gr. Aangenaam met een licht windje goed uit te houden. We zijn een paar keer op de fiets naar Portimão en een keer naar Alvor geweest. We hebben gewinkeld bij een groot winkelcentrum bij o.a. een Auchan en in Alvor door het authentieke dorpje gewandeld, naar het haventje en het strand geweest. Natuurlijk overal wel op een terrasje gezeten en heerlijk geluncht. Verder op de camping van de wasmachine en droger gebruik gemaakt. Verder op de camping met leuke mensen kennis gemaakt o.a. met Tom, Maud en dochtertje Nova Bessens. Zij trekken met een camper (zij werken niet meer) door Europa en waren geïnteresseerd naar onze belevenissen in Marokko. Verder Tomas en zijn vrouw een jong Belgisch stel. Zij hadden ook geen huis, hij werkte vanuit zijn camper.

Op 600 meter v.a. de camping is er een minimarket waar van alles te krijgen is. Om de hoek een café met lekkere koffie. We zijn er een paar keer naar toe gelopen. Het was gezellig op de camping (30 plaatsen) met Fransen, Duitsers en Spanjaarden.

Maandag 18 en dinsdag 19 april naar Vila Real de Santo António. Het was een mooie trip door de Algarve met zijn mooie natuur en leuk dorpjes. We kwamen om een cp, 37.19955 -7.4153, aan de Guadiana rivier. Alle vz E 5,- p.d. en er waren een aantal stroompalen á E 5,- p.d. waar we geen gebruik van hebben gemaakt. We zijn het stadje in gegaan hebben leuk gewinkeld en zijn wijn gaan kopen bij de Intermarché. We hadden lekkere zon zo 25 gr echter ‘s nachts ging het vreselijk stormen. De hoes over de fietsen klapperde, van slapen kwam weinig. Dus eruit en de hoes eraf gehaald.

Op woensdag 20 april naar Cordoba de historische stad in Spanje. We waren tegen de middag op de cp 37.874387 -4.787157 met vz á E 23,- p.d. betalen via een automaat. De cp vlakbij het historisch centrum. Op 10 minuten lopen zijn we naar het Alczar de los Reyes Cristianos uit 1328 gegaan. Eens was dit het fort/paleis van Alfonso XI. Intree senior E 2,50. Vanuit dit paleis werd 10 jaar lang de strategie en verovering van het koninkrijk Granada georganiseerd. Van het interieur was niet veel te zien wel waren er prachtige watertuinen.

Donderdag 21 april naar de Mezquita (intree senior E 9,-). Dit is de kathedraal die voorheen een moskee was. Gebouwd in 784 tot 987. De kathedraal is in 1523 omgebouwd staat in de Joodswijk met zijn leuk straatjes. Wij waren er al vroeg voor de kaartjes te kopen, om 10.00uur opening. Ik heb zelden zoiets moois gezien. De Torre del Alminar, 93m, was oorspronkelijk de minaret. Van binnen indrukwekkend de 860 zuilen van graniet, jaspis en marmer. Langs de wanden prachtige kapellen. In de Capilla de Villaviciosa met zijn mooie mudejar plafond werd er een dienst gehouden. De Mihrab, gebed nis, was goed onderhouden. Het was wel druk in de kathedraal maar door zijn grote konden we alles goed bekijken. We zijn in Cordoba te kort geweest om nog veel meer te bekijken. Bewaren we voor een volgende keer. We gaan vanaf nu richting Zuid Frankrijk, daarover volgende keer meer.

Voorjaar Spanje-Portugal 2022 periode 6

Zondag 3 april. Dochter Astrid, zus Andrea en zwager Hans kwamen een weekje bij broer Dirk logeren. ’s Middags kwamen ze naar de camping en zijn we gezellig met zijn allen wezen eten. Het weer was gelukkig wat opgeklaard en konden we nog lekker buiten zitten. Daar wij nog wat tijd hebben voor ons nieuwe huis gereed is besloten naar Portugal te gaan.

Op maandag 4 april naar een gratis cp met vz in Torralba de Calatra 39.011050, -3.748263. Er waren ook 4 aansluiting voor stroom die het echter niet deden. We hebben een ommetje door het dorpje gemaakt het was echter erg guur met 10gr.

Dinsdag 5 april naar een gratis cp met vz in Badajoz 38.88490, -6.97819. De cp lag mooi aan de Guadiana rivier, wel druk niet te laat aankomen voor een plekje. Onderweg reden we door een mooi gebied van de Castilla la Mancha. We hadden wel de hele weg regen het werd 12 gr. Bij aankomst toch rondje gewandelt over de bruggen waarvan de Palmas brug over de Guadiana rivier uit de 16 eeuw was en het Fort wat daarbij hoorde werd gebruikt om vandaar militairen te vervoeren. Erg leuk erover te wandelen.

Op woensdag 6 april naar Portugal en wel naar het vesting stadje Evora. We gingen naar de gratis cp met vz 38.56354, -7.91625. Vandaar loop je in 15 minuten naar het historisch centrum. Het was heerlijk weer geworden zo 23 gr.

We hebben de Capelo des Ossos en de St Franciscus kerk uit de 13e eeuw bezocht. In de Capelo zag je duizenden botten van monniken waarvan de binnen muren waren opgebouwd. Daarna de kathedraal van Evora uit 1280 en de kerk van de Barmhartigheid 1499 met een prachtig interieur van tegel afbeeldingen. Daarna na de restanten van een Romeinse tempel. Deze tempel werd onterecht naar de godin Diana vernoemd de godin van de jacht. Men dacht dat een priester deze naam ooit verzonnen had voor de Tempel. De oorsprong van de Tempel was de 1e eeuw na Ch.

Donderdag 7 april. Eerst naar de Lidl om de voorraad aan te vullen. Daarna zijn we naar een Cromeleque dos Almendres gereden een 15km voorbij Evora. Een steencirkel die werd opgebouwd in het neolithicum en de bouw hiervan ging door tot de kopertijd. De rit ernaartoe ging door een bos over een zandpad, spannend rijden. Interessant om te zien dat iets zo oud nog bestond.

Daarna reden we door een prachtig gebied van de Alentejo met pijnboom bossen en heuvels, we kwamen aan bij het stuwmeer Baragem Pego do Altar waar een gratis cp was met vz 38.42072, -8.39167. Je staat met de camper op een veldje aan het water. Het was er erg mooi. Boven aan de weg bij het restaurant was er een gebouwtje met wc en douche. De waterkraan zat achter de deur van de vrouwen wc. Legen van het toilet achter het gebouwtje. We hebben gegeten in het restaurant, contant betalen, pinnen ging niet slechte wifi verbinding met het pinapparaat.

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 april hebben we op een cp gestaan in Messajana 37.83167, -8.24694. Alle vz + wc met wastafels en een zwembad p.d. E 9,-. Het geld (contant) werd ’s middags opgehaald. Het dorp bestaat uit 1100 inw. Wij hebben iedere dag gewandeld met zo 21gr. We hebben gewassen en de camper schoongemaakt. We zijn langs de Barokke kerk Ermida de Nossa Senhora da Assuncao (Onze lieve vrouw van de hemelvaart) uit de 16e eeuw gereden. Deze kerk werd gebouwd naar een “Braziliaans” ontwerp gemaakt door een Portugees die uit Brazilië terug keerde. Volgende stop een plaatsje in de Algarve, volgende keer daarover meer.

Voorjaar Spanje 2022 periode 5

Op zaterdag 26 t/m 28 maart zijn we in Valencia geweest. We stonden op Valencia Camper Park, 39.57975, -0.44518, in de wijk Bétera. We hadden alle vz, douche en wc, wifi E 12,- echter water betaald Eo.50 per 40 l. el. E 3 4amp. E 5 6amp. Wasmachine/droger E 4/3. Bij de receptie aardige meisjes ze spraken Engels, Frans vloeiend en van hen kregen we alle info om Valencia te bezoeken. Je kon een kaart kopen voor de op 300m verder gelegen metro. De tikken die je niet gebruikt had op de kaart kon je bij hen weer inwisselen en kreeg je je geld terug. Op een video filmpje die met Qr code op je tel kon bekijken werd alles nog eens duidelijk uitgelegd.

Wij hadden de 3 dagen dat we er verbleven zonnig weer met zo 22 gr. Dat was na Benidorm de eerste dagen die we meemaakten zonder regen. V.a. Metro Station Angel Guimera loop je naar het centrum (in de metroen bussen) verboden voor honden. Valencia is de op 2 na grootste stad van Spanje. We hebben 2 dagen door een mooi historisch centrum gewandeld met oude gebouwen. Prachtig om te zien de Basiliek de la Virgen de Los Desamparados (17e eeuws), Kathedraal Miguelete en de heilige Graal (1262), Mercado Central(Colon) waar we geluncht hebben en de Torres de Quart. De kerken waren prachtig van binnen. We waren er op zondag dus er waren diensten bezig ondanks dat kon je gewoon naar binnen. Er vertrok ook een demonstratie optocht v.a. Plaza de Virgen tegen de oorlog in de Oekrainë. Verder mooie oude gebouwen gezien en door de nauwe straatje gewandeld. Helaas was de Stierenvechters Arena gesloten. Bij terugkomst bij de camper heerlijk buiten in de zon gezeten. We hebben bij het restaurantje op de camping tortilla’s besteld/gehaald. Hun paella schijnt ook erg lekker te zijn.

Op dinsdag 29 t/m vrijdag 1 april naar Castellon de la Plana. We lazen dat er een nieuwe Cp (nog niet helemaal gereed) was, 39.98027, -0.06528, voor E 10,- p.d. incl. elektrisch, lozen en watertappen. Er was ook een wasmachine E 4,- met waslijnen voor de was en een water automaat met hogedrukspuit E 1,- voor het wassen van auto/camper. Het restaurantje zou over 2 maanden gereed zijn. We ontvingen een onbeveiligde Wifi. We stonden naast een groot modern Winkelcentrum Salera. Met restaurantjes en alle bekende winkels o.a. Primarkt, C&A, Jack en Jones en ook een grote supermarkt Alcampo. We hoefden alleen de straat over te steken en je bent er. Broer Dirk woont hier een 35 km vandaan en toen hij wist waar we stonden kwam hij gelijk op de koffie en zijn mooie nieuwe auto te laten zien.

We zijn een paar keer met de fiets naar het klein oude centrum geweest, v.v. 7 km. Goed te doen over gedeeltelijke fietspaden en door de smalle straatjes v.n. 1 richting verkeer. We waren er al eens geweest maar zo op de fiets is wat anders. Op de Plaza Mayor de Toerist Info en de meeste oude gebouwen. De Kathedraal Santa Maria la Mayor (Gotisch) met de Klokkentoren el Fadri gebouwd tussen 1440 en 1604. Het Gemeente Huis is een elegant gebouw uit 1716, de Mercado Central heeft diverse winkeltjes en oude drinkwaterpunten die nog gebruikt worden. Rond het plein mooie beelden en fonteinen en op de terrassen goed toeven. In de smalle winkelstraten diverse leuke winkels.

Op zaterdag 2 april wederom naar Camping Didota in Orepesa. Bij broer Dirk komt familie uit Holland die we ook graag willen zien. Volgende keer meer.